Få kameraer har betydd så mye for både yrkesfotografer og entusiaster som Canons EOS 5D-serie. Den første EOS 5D åpnet opp muligheten til å jobbe med fullformat for flere enn yrkesfotografer med store budsjetter. «Mark II» la listen høyt med hele 21 megapiksler og gode støyforhold, samtidig som det introduserte Full HD video og gjorde fullformat video til en farsott. Mark III tok video på alvor, med flere profesjonelle muligheter, samtidig som ytelsen ble jekket opp til profesjonelt nivå. Så fikk vi tvillingmodellene EOS 5D S og EOS 5DS R, med 50 megapiksler som fikk både studio- og landskapsfotografer til å åpne lommeboken. Og i sommer kom «Mark IV», med nesten identisk ytre, men med mange sterke nyheter under skallet. Først og fremst støtte for 4K video, 30 Mp stillbilder og et dobbelt autofokussystem som dels er hentet fra EOS 1-D X Mark II, og dels «Dual Pixel AF», videreutviklet fra EOS 7D Mk II, EOS 80D m.fl., for kontinuerlig autofokus under videoopptak og med liveview.

Men prisen er samtidig gått mye opp. EOS 5D Mark IV er nok tilgjengelig for færre enn før, og målgruppen er kanskje mer tydelig de profesjonelle.

Kamerahus og betjening
Byggekvaliteten er forbedret og kameraet skal i følge Canon være enda bedre værbeskyttet enn før med kraftigere gummipakninger. Størrelse og vekt  har minket en aning, mange vil finne det positivt. Ellers er betjeningen nesten uforandret, med unntak av skjermen, som i tillegg til å ha fått høyere oppløsning, også har fått pekekontroll. Denne virker sammen med Q-menyen, slik at når du velger en funksjon med Q-knappen, kan du velge innstillinger ved å peke på skjermen. En annen endring er en ny knapp for å velge AF-område ved siden av joysticken. Dessverre har Canon ikke valgt å bruke en vippbar eller vribar skjerm, som flere og flere etterspør.

Vi noterer fornøyd at Mark IV bruker samme fysiske batteri som tidligere  5D-kameraer, og i flere andre EOS-kameraer, bl.a. EOS 80D. Kapasiteten til batteriet i Mark IV er nominelt litt lavere enn i tidligere EOS 5D-modeller når du bruker søkeren til å ta stillbilder, men også klart bedre ved videoopptak og liveview, sier Canon. 

EOS 5D MkIV English Custom Quick Control life style 02.JPG

EOS 5D Mark IV har fått en effektiv pekeskjerm

Nytt er også at Mark IV har både Wi-Fi (med NFC) og GPS innebygd. I tillegg har kameraet fått en hurtig USB 3.0-kontakt på venstre side. På høyre side har minnekortene plass. EOS 5D Mark IV bruker de vanlige Secure Digital (SD-) og Compact Flash (CS) minnekortene.

Egenskaper og funksjoner
Den nye CMOS-brikken er den første fullformatbrikken som benytter dobbeltpiksel AF, som innebærer at alle de 30 millioner pikslene både fungerer som bildesensorer og som fasestyrte autofokussensorer. Den nye signalprosessoren sammen med bildebrikken fører også til bedre støyegenskaper og dynamikk, i tillegg til at den generelle ytelsen er litt bedre. ISO-følsomheten er bare svakt bedret til 32.000 kalibrert, men i realiteten er støyforholdene synlig bedre.

EOS 5D MkIV FRT MAGNESIUM BODY 02 Beauty.JPG

Solid kamerahus i metall.

AF-systemet er finjustert for enda sikrere fokus, helt på samme måte som da Canon justerte opp AF fra EOS-1 D X til EOS-1 D X Mark II. Følsomheten til AF-punktene er bedre, og nå klarer alle de 61 AF-punktene objektiver med største blender f/8 – en virkelig fordel for dem som benytter telekonverter. 

De doble pikslene som også tjener som faseregistrerende fokussensorer ved liveview-opptak, har fått en liten sidefunksjon. Canon kaller denne Dual Pixel RAW, og innebærer at to bilder tatt i rask rekkefølge med litt ulik fase, muliggjør ørsmå finjusteringer av både fokus og lysreflekser i etterkant. Det er likevel ikke snakk om å hente inn feil fokusering, mer om å kunne justere et ellers perfekt bilde fra aningen soft til helt skarpt når du ser pikslene i stor størrelse.

4K video har mye til felles med EOS 1D-X mark II, men EOS 5D Mark IV har ikke sin kostbare slektnings muskler. Mer om det senere. Det er snakk om Cine4K, dvs. en 17:9-oppløsning på 4096×2160 piksler med opptil 30 bps. Formatet er Motion JPEG, som tar mye plass, men som gjør det mulig å trekke ut enkeltbilder fra 4K-strømmen. 

EOS 5D MkIV  w 24-105mm.JPGBåde ytre form og de fleste betjeningsdetaljer er beholdt fra tidligere.

Bildekvalitet 
Dual Pixel RAW må ikke forveksles med Panasonics «Post Focus», der du kan endre fokuspunkt etter at bildet er tatt. Mens Panasonic bruker 4K bildestrøm til å ta en lang serie bilder med ulikt fokuspunkt, og dermed er begrenset til 8 Mp bilder og JPEG, innebærer Dual Pixel RAW at råfilen med full 30 Mp oppløsning har rom for små justeringer etter opptak. 

Dette krever foreløpig at du bruker Canon Digital Photo Professional, men det følger jo med kameraet. Der åpner du råfilen i Dual Pixel Raw Optimizer og foretar ønskede justeringer. Adobe har opplyst at de vil komme med støtte for Dual Pixel RAW i fremtiden, uten å spesifisere når. Vanlige RAW-filer fra EOS 5D Mk IV støttes allerede både i Lightroom og Camera RAW.

Det er tydelig at Canon har jobbet med å videreutvikle sin CMOS-teknologi. Allerede med EOS 80D og ikke minst EOS 1D-X Mark II har vi sett hvordan dynamikk og detaljer i skyggepartier holdes bedre enn tidligere generasjoner bildebrikker. Det ser vi også i bildene fra EOS 5D Mark IV.

Det er tvilsomt om du vil se mye forskjell mellom et korrekt eksponert og normalt belyst bilde med Mark III og Mark IV, bortsett fra pikselstørrelsen. Men Mark IV har mer å gå på om du trenger å lette skyggepartiene, enten det er fordi bildet er undereksponert eller fordi du ønsker et annet toneforløp. Dette gir også bedre JPEG-bilder, og gjør de ulike bildestilene enda mer anvendelige. Slik vi opplever det, er gjengivelsen minst like god som EOS 1D-X Mark II, og det sier en hel del. 

Canon har også jobbet med støybehandling i bildebrikken. På papiret er ISO-følsomheten økt et lite hakk fra ISO 25.600 til ISO 32.000. Men det forteller ikke alt. For det første har råfilene tydelig mindre fargestøy enn tidligere, og dynamikken og støynivået holder svært gode verdier høyt oppe i ISO-skalaen. Mens Nikon (og andre som bruker Sony-brikker) har gitt bedre målinger på lave ISO-verdier, er dette gapet nå langt på vei tettet. Samtidig er gevinsten ved høy ISO enda tydeligere, der Canon alltid har vært gode.
Resultatet er et kamera som ikke er veldig følsomt for høye ISO-verdier, og det gjør f.eks. anvendeligheten til automatisk ISO mye bedre. Til og med ISO 3200 er det vanskelig i det hele tatt å se kvalitetsforskjeller. Fra ISO 6400 til ISO 32.000 ser vi gradvis mer støy og litt mindre detaljer, men selv ISO 32.000 gir forbausende gode resultater med litt enkel støybehandling – eller med JPEG-filer rett fra kameraet. 

Video 
Mens den nye støtten for 4K er velkommen, har Canon gjort noen valg som både åpner for kvalitet og fører til klare begrensninger. En ting er at 4K-video gir en beskjæringsfaktor på ca. 1,6x. Bildeflaten blir altså omtrent som Canons APS-C-kameraer, fordi pikselutlesningen på 4096 piksler bredde bare dekker en del av de 6720 pikslene bildebrikken har. Siden Canon ikke gjør det mulig å bruke sine EF-S-objektiver på fullformatkameraer, blir dermed også vidvinkelmulighetene begrenset. Til gjengjeld får du kraftigere tele-effekt med 4K video.

Med Motion JPEG blir 4K-filene enorme, men også med høy kvalitet. Du skal bare sørge for å ha raske nok minnekort, og bør ikke forvente å bruke SD-kort uten problemer, selv de raskeste. En 4K-film på 17 minutter vil fylle et 64GB minnekort. Vi forstår ikke Canons valg med en kortplass for SD-kort og en for Compact Flash – disse kortstandardene er ikke tilstrekkelig raske for fremtidens krav til ukomprimert video. Når EOS 5D Mark IV heller ikke støtter 4K video ut via HDMI-utgangen, ser vi at kameraet nok primært er et Full HD videokamera. Og den jobben gjør det meget bra, med alle de egenskapene vi kjenner fra Mark III i tillegg til en bedre bildebrikke, ikke minst slik den gjengir skyggepartier.

Ytelse
Nå er ikke EOS 5D-serien noe fartsfantom – Canon har andre kameraer til det. Men den som oppgraderer fra f.eks. en 5D Mark II vil merke veldig tydelig forskjell. Ytelsen er økt fra 6 til 7bps, og bufferen er økt en smule, til ca. 22-23 (RAW)-bilder. Dette er klart mindre enn f.eks. Nikon D500, som nok vil appellere til en del av de samme fotografene.

Den generelle ytelsen er likevel kontant, og i bruk er EOS 5D Mark IV et kamera som både lar deg fotografere sport og langsommere motiver. Det er bare de helt ekstreme motivene som blir en utfordring.

Konklusjon
Canon har laget en ny generasjon EOS 5D som igjen har klare forbedringer, samtidig som alt det gode fra tidligere generasjoner er i behold. Et klart løft i bildekvalitet gjør kameraet enda mer anvendelig, og 4K, i hvert fall til korte snutter, gir noen nye muligheter. Disse kvalitetene må hver enkelt vurdere opp mot prisen.