[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 5 - 2017. Les originalen her.]

Lenge var «fullformat» forbeholdt de med stor bankkonto, og kameraene var beregnet på de profesjonelle. Canon endret det med EOS 5D, som ga tilgang til fullt småbildeformat til en rimeligere pris, og et enklere hus enn de store proffene med innebygd batterigrep. 

Men etter som EOS 5D-familien ble stadig mer ambisiøs, ble kameraene også dyrere og mer avanserte. Dermed var det marked for et nytt fullformatkamera, denne gangen et rent amatørkamera, riktignok med en svært god bildekvalitet. Det var EOS 6D.

Med EOS 6D Mark II øker ambisjonene også her. Kameraet fremstår mer solid, har god værbeskyttelse, bedre ytelse og en helt ny CMOS-brikke. Denne er blitt omstridt i det løsslupne cyber-ordskiftet. Og det av én grunn: Verdens mest besøkte nettsted for digitalfoto, dpreview.com, publiserte i sommer en artikkel der de blåste opp én bestemt måling av én egenskap til uante høyder og hevdet at dynamikken i den nye bildebrikken var et tilbakeskritt, og til og med lavere enn på APS-C-kameraet EOS 80D. 

La oss ta dette først, siden det er så omdiskutert: artikkelen trekker ut én egenskap blant svært mange, og det er slikt som trigger sosiale medier. Det stemmer at maksimalt kontrastomfang ved de to laveste ISO-verdiene er hhv. ca. 1,2 EV og 0,9 EV dårligere på EOS 6D Mark II. Vel å merke: dette gjelder bare ubehandlede RAW-filer. Men EOS 6D Mark II har en fem år nyere signalprosessor, som utjevner forskjellene. På JPEG-bilder ser du ikke forskjellen, og i det virkelige liv kan du se bort fra det. Men fra ISO 400 og høyere er bildebrikken til EOS 6D Mark II like bra og stadig klart bedre enn EOS 80D på dynamikk, også med RAW-filer. Og selv på ISO 100 er dynamikken svært god. Mer om bildekvalitet senere.

EOS 6D MkII Down TOP.JPG

Kamerahus og betjening

Den nye bildebrikken har en oppløsning på 26 Mp, opp fra 20 Mp i EOS 6D. Avstanden opp til EOS 5D Mark IV med 30 Mp er ubetydelige 7 % lineært. Viktigere er at EOS 6D Mark II har fått Canons Dual Pixel autofokus, som gir en klar fordel når du fotograferer med liveview og filmer video.  

Også den vanlige autofokusen (den som benyttes når du bruker søkeren) er kraftig forbedret. EOS 6D Mark II har 45 AF-punkter, og alle er kryssfølsomme. Forgjengeren hadde 11 pkt., og bare ett var kryssfølsomt. Dette gir merkbart raskere og mer nøyaktig autofokus i alle situasjoner. Senterpunktet i Mark II støtter dessuten autofokus ved f/8, viktig med telekonverter. 

Ytelsen er forbedret også på andre områder. Serieopptak kan nå tas inntil 6,5 bilder per sekund, og responsen føles generelt bedre. Begge er værbeskyttet, men Mark II virker litt mer tillitvekkende. Kamerahuset er dessuten bygget helt i magnesiumlegering, der EOS 6D hadde en topp i kunststoff.

Skjermen er nå vribar og helt fleksibel, og oppgradert til siste enerasjon av Canons berøringsskjermer. Vekt og størrelse på EOS 6D Mark II og forgjengeren er praktisk talt identisk. Batteritiden er også blitt bedre, takket være bedre strømstyring (batteriene går om hverandre).

Arikkelen fortsetter under bildet

[Les flere artikler og tester i Fotomag nr. 5 - 2017 her.]

Fotomag-2017-5-cover_283x400.jpg

Video

Å si at EOS 6D var godt egnet for video, ville vært en sterk overdrivelse. Du kunne ta Full HD video, men resultatet var så som så, og kameraet var upraktisk å filme med. 

EOS 6D Mark II har fått såpass bra videoegenskaper at vi skulle ønske Canon gikk enda litt lenger. Her finnes ikke 4K, men det er neppe viktig for potensielle brukere av dette kameraet. Video betyr 1920x1080p med inntil 60 bilder/sekund.

Den interne mikrofonen er i stereo, og egner seg knapt innendørs på korte avstander. Vi savner en hodetelefonutgang for å sjekke lydkvaliteten (ekstern mikrofoninngang finnes). Vi savner også mulighet for å ta opp i All-intra-format (hver filmrute er en selvstendig JPEG-fil – det gir større filer, men vesentlig bedre uttrekk av enkeltbilder). Disse tingene gjør det vanskelig å anbefale EOS 6D Mark II primært som et alternativ for video.

Men ellers er det mye bra, som gjør kameraet til et verktøy det er lett å ta kjappe videosnutter med, f.eks. til å dokumentere hverdagen eller til korte reportasjer. 

EOS 6D MkII LCD Open EF24-105mm STM FSL.JPG

Den vribare skjermen er praktisk, og berøringsfunksjonene glimrende for å sette fokuspunkt mens du filmer. Canon har mange stillegående STM-objektiver, og de gir sammen med kameraets Dual Pixel AF et effektivt kamera til skarpe videofiler, med mulighet til å skifte fokuspunkt uten brå overganger eller «jaging».

Videofilmene blir jevne, den elektroniske bildestabilisatoren gjør selv filmer tatt opp med optisk bildestabilisator enda jevnere, og kontrast og detaljer er naturlige, mens fargene som forventet av Canon, er varme og behagelige. Både bildeprofil og skarphet, kontrast etc. kan dessuten fininnstilles.

Bildekvalitet

I tillegg til hva vi har skrevet innledningsvis, kan vi melde at EOS 6D Mark II har fått et merkbart løft i bildekvalitet, slik at det puster EOS 5D Mark IV i nakken. Støyegenskapene er helt sammenlignbare, det er knapt mulig å måle forskjellen, og vanskeligere å se den. Dynamikken er som nevnt «bare veldig bra» på de laveste ISO-nivåene, men EOS 6D Mark II klarer seg godt opp i ISO-nivå uten kraftig signalforsterkning, noe som betyr at dynamikken ved ISO 1600 er bare ett trinn mindre enn ved ISO 100. Derfra og opp er det i praksis ingen forskjell på dynamikken mellom 6D Mark II og 5D Mark IV.

Også toneomfang og fargedybde er, ved siden av støyegenskapene, helt på nivå med EOS 5D Mark IV. Bilder fotografert med korrekt eksponering står bra ved ISO 12 800, og kan være brukbare ved små forstørrelser selv ved ISO 25 600. Canon har alltid vært bra på reell bildegjengivelse ved middels og høye ISO-verdier, og heller ikke EOS 6D Mark II skuffer her. Trenger du ikke rå ytelse, er dette et glimende valg.

DxOMark_6DII.jpg

DxO_testproc.jpg