[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 2 - 2016]

Kameraet har mye ny teknikk på innsiden, selv om utsiden er til forveksling lik forgjengeren. Det er imidlertid litt mindre, uten at det på noen måte gir negative utslag.
Bildebrikken er ny, og etter alt å dømme teknisk ganske lik den 24 Mp CMOS-brikken Canon benytter i det speilløse EOS M5. Denne serien, som tidligere ble markedsført som semiprofesjonell, har vært en suksess blant entusiaster som ønsker kvalitet og høy grad av kontroll, men ikke har budsjett til å investere i Canons fullformatkameraer. I forhold til den hurtigere EOS 7D Mark II byr EOS 80D faktisk på flere fordeler.

Skjermen til EOS 80D er fullt fleksibel, og kan vris i alle retninger. Det er også en pekeskjerm. Begge deler er en klar fordel når du tar opp video, men også ved makrofotografering og andre situasjoner der du trenger spesielle kameravinkler. EOS 80D har også Wi-Fi-støtte med NFC-tilkobling, og kan i en viss grad fjernstyres fra mobilen. EOS 80D har også flere piksler, 24 Mp mot 20 Mp, og er likevel minst like følsom og viser bedre bildekvalitet. I tillegg får du en god del bedre batteritid og et lettere hus.

Der Canon har spart i forhold til EOS 7D Mark II er ytelse (7 bilder/s mot 10 bilder/s, men samme ytelse som EOS 5D Mark IV), autofokus (EOS 80D har 45 kryssfølsomme AF-punkter mot 65) og har dessuten utelatt iTR, ‘Intelligent Tracking & Recognition’. EOS 7D Mk II sin smarte følgefokus.

Til gjengjeld har EOS 80D en fullt brukbare autofokus under videofilming.

Kamerahus og betjening

Selve kamerahuset er solid bygget i kunststoff med glassfiber og værtettet. Grep og betjening er slik du venter på en Canon i denne klassen, sikkert og ryddig. Siden formatet er APS-C kan kameraet bruke både alle EF-S-objektiver og alle EF-objektiver.

Søkeren er en forholdsvis stor prismesøker med 100 % motivdekning og 0,95x forstørrelse. Det er ingen problemer å se søkerbilde og informasjon om du bruker briller. I søkeren har du blant annet varsel om flimmer, og et flimmerfilter lar deg unngå ujevne eksponeringer og farger når du fotograferer i flimrende lys.  

På toppen har du et lyspanel med de viktigste informasjoner, som kan bakbelyses. Skjermen kan også tjene som informasjonspanel, og da kan du gjøre innstillinger med pekefingeren. Skjermen er 3,2” stor med middels oppløsning. Den kan også lysjusteres manuelt. Den lille sprettopp-blitzen har et ledetall på 12/ISO 100/meter og dekker 17 mm objektiv. Den kan dessuten brukes som master i et Canon flerblitzsystem. 

Huset er kompakt, men føles også bastant. Bruker du en EOS 7D Mark II eller et kamera i EOS 5D-serien, vil overgangen ikke føles vanskelig i det hele tatt.

EOS 80D EF-S 18-135mm USM BEAUTY 6.JPG

Egenskaper og funksjoner

EOS 80D gir oss en klar følelse av at her har Canon bevisst tenkt på fotografer som ikke finner det naturlig å velge enten stillbilder eller videofotografering. Det er kanskje det første speilreflekskameraet som er skikkelig tilrettelagt også for videofilming i praksis, uten at dette går ut over stillbildekvalitetene. Joda, både Canon og andre produsenter har kameraer med flere egenskaper og delvis bedre videospesifikasjoner, men enten er de ikke speilreflekser, eller så krever de et manuelt profesjonelt håndlag. De mange attraktive speilløse kameraene med gode videoegenskaper er ikke glemt, men nå er det mange som også foretrekker en speilrefleks.

EOS 80D gir med mikrofon- og hodetelefonkontakter god kontroll over videolyd, det har inngang for kablet fjernkontroll og med den utfellbare skjermen kan du fokusere under videoinnspilling med fingertuppen. Dette fungerer godt i praksis så lenge motivene ikke beveger seg for hurtig.

Canon har droppet 4K video, og valgt å gjøre god Full HD video tilgjengelig for flere enn dem som jager etter spesifikasjoner. Videoformatet er det enkelt redigerbare MOV/MP4 med inntil 60 bilderuter i sekundet. Du kan også filme med inntil 30 bps ‘intra frame’, dvs. at hver bilderute er separat stillbilde (normalt komprimeres video gjennom flere filmruter om gangen).

Som for å understreke enkeltheten har Canon også lagt inn full auto og manuell innstilling under videoopptak, med mulighet til auto ISO.

Som stillbildekamera mangler EOS 80D ingenting med mindre du har helt spesielle behov. Her har du eksponeringstider fra 1/8000 sekund, blitsen synkroniserer på 1/250 sek og selvsagt høyhastighetssynk.

Når det går fort for seg, har du støtte av en utløserforsinkelse som er sammenlignbar med EOS 5D-serien, og du kan fyre av serier opp til 110 bilder (JPEG) eller 25 bilder (RAW).

Det er bare en SD-kortplass, men den støtter den raske SDXC UHS-I-standarden. Her er selvsagt også HDMI-kontakt og kombinert USB-/videokontakt.

Oppsummert et komplett stillbildekamera for den som ikke trenger eller vil betale for de ekstreme egenskapene.

Bilde- og videokvalitet

Vi kjenner lett igjen Canons fargegjengivelse og definisjon i fargene. Canons 24 MP CMOS-brikke gir høyere oppløsning og god skarphet uten tilløp til moire for stillbilder. Også under videoopptak er det lite moire å spore, men ‘rolling shutter’ (jelly-effekt) dukker fort opp når motivet beveger seg på tvers.

Bildebrikken er et fint skritt i riktig retning for Canon, og gir bedre dynamikk enn vi har sett fra den kanten tidligere i denne klassen, selv om de beste kameraene med Sony-CMOS yter enda litt bedre. Bildestøy er under god kontroll, og bedre enn før på Canons APS-C-kameraer. Selv målt mot EOS 5D Mk IV er det mindre enn ett trinn forskjell i sistnevntes favør. 

Konklusjon

Du gjør ikke mye feil ved å velge Canon EOS 80D. Dette er nr. 10 i rekken av Canons fremste entusiast-speilreflekser, og gir deg full tilgang til hele Canon-systemet. Det er laget for å gi svært gode stillbilder og gjør det enkelt for den kreative å lage spennende videofilmer.

Med EOS 80D og din egen kreativitet har du kvaliteter, ytelse og verktøy nok til det aller meste. Det holder like fint til yrkesbruk som til entusiasten, men er ikke laget for hard behandling og virkelig ekstreme forhold. Da må du grave dypere i lommeboka.

Les flere artikler og tester i Fotomag nr. 2 - 2016

FotoMag2-cover_283x400.jpg