[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 2 - 2016]

Rett før Photokina i september lanserte Canon en ny utgave av den kanskje mest populære fullformatzoomen, i hvert fall for Canon-systemet: Klassikeren EF 24-105 mm F4 får sin «Mark II». Den skal vi komme tilbake til, men i mens har vi lekt oss med den to år eldre 24–105 mm F3.5-5.6 IS STM – mekanisk enklere, mye billigere, men hvordan står den seg mot L-objektivene?

Først når vi tester den nye EF 24-105 mm F4L IS II USM får vi svaret på om den er verd prisen. Men her skal vi blant annet se på om STM-varianten kan måle seg med klassikeren, som koster det dobbelte. 

Den er aningen mer lyssterk ved 24 mm, et trinn mer lyssvak ved 105 mm og mangler L-objektivets kraftige fysikk. Men STM-fokusmotoren er et interessant tilskudd, særlig for dem som filmer. Den gjør autofokus lydløs og trinnløs også når du tar opp via mikrofon. Ønsker du å fokusere manuelt på pekeskjermen under opptak, får du både med EOS 5D Mark IV og EOS 80D (1,6x crop) jevnt og behagelig skifte av fokuspunkt med profesjonelt resultat. 

Men fokusmotoren er bare én egenskap. Hvordan er det optiske? 

Konstruksjon. Objektivet har en fatning av metall, men er ellers primært konstruert av polykarbonat. Selv om det er solid nok, gir det ikke samme robusthet som metall. Her er det ingen værtetting, og objektivsylinderen blir 5 cm lengre ved zooming. Fokuseringen er derimot intern uten å forlenge objektivet. Solblender må kjøpes ekstra.

Prisen er ca. halvparten av hva EF 24-105 mm F4L IS USM kan kjøpes for i dag, og ca. 1/3 av prisen på den nye EF 24-105 mm F4L IS II USM. En knapp skyver bildestabilisatoren av og på, en annen bytter mellom autofokus og manuell fokus, mens andre innstillinger må gjøres fra kameraet. En effektiv bildestabilisator gjør objektivet ekstra anvendelig.

Skarphet. Generelt bra skarphet i sentrum, men ikke imponerende i kantene. Skarpest ved korte brennvidder, men da er også kantskarpheten dårligst. Helt OK til generell fotografering, men utnytter ikke de nye høyoppløste kameraene godt. På APS-C er skarpheten meget god over hele bildeflaten. 

Fortegning. Godt synlig tønneformet fortegning på korte brennvidder, særlig på fullformat. Rundt 35 mm er gjengivelsen nær nøytral. Fortegningen er puteformet på lengre brennvidder, men ikke veldig synlig.

Lystap. Svært kraftig lystap på 24 mm og fullformat, som ikke blir helt borte ved nedblending. Bedre på lengre brennvidder. På et APS-C-kamera er lystap lite relevant.

Fargebrytningsfeil. Stort sett bra korrigert for brytningsfeil, med unntak av ytterste hjørner, særlig mot lengre brennvidder. Ved kraftige forstørrelser vil mange finne det nødvendig å justere fargebrytningsfeil i etterbehandlingen eller beskjære bildene.

Fokusering. Det har rent mye vann i havet siden rimelige zoomer låt som knirkende dører når autofokusen jobbet. Her er fokusen praktisk talt lydløs, og selv i stille rom med følsom mikrofon under videoopptak, skal det godt gjøres å fange opp fokuslyd fra EOS 5D Mark IV og EOS 80D, som vi har brukt under test. Fokusering er kontant, og holder bra til fotografering av mennesker og hendelser, men dette er heller ikke noe action-objektiv. 

Oppsummert. Prisen tatt i betraktning er dette en allsidig og meget brukbar fullformatzoom uten store minus. Utmerket selskap til f.eks. EOS 6D. 

Les flere artikler og tester i Fotomag nr. 2 - 2016

FotoMag2-cover_283x400.jpg