[Dette er en kortversjon av førsteinntrykket i Fotomag nr. 5 - 2017, som du kan lese her.]

Nå er heller ikke RX10 III noen sinke. Tvert imot. 4K video med full pikselutlesning og praktisk talt uten «rolling shutter», saktefilm inntil 1000 bilder/sekund og inntil 1/32.000 lukkertid med stillegående (det betyr absolutt lydløs om du vil).

Sony RX 10 IV (og RX10 III) er store som en speilrefleks med kit-objektiv, men begge har en Zeiss 25x optisk zoom med bildevinkler tilsvarende 24–600 mm f/2.4–4, med optisk bildestabilisator. Begge har en 20 Mp 1” lagdelt CMOS-brikke med følsomhet inntil ISO 12800, som kan overstyres til ISO 25600. Begge er støv- og fuktighetsbeskyttet, og har en 2,4 Mp elektronisk OLED-søker med 0,7x forstørrelse (35mm-ekv.). Og begge er laget vel så mye med tanke på video som stillbilder, med blant annet mikrofoninngang, hodetelefonutgang og gode videomuligheter.

Objektivet er viktig her, og det er identisk for den «gamle» og den nye. Det er et kvalitetsobjektiv med en imponerende bildestabilisator som bidrar sterkt til at selv 600 mm bilder uten stativ i brukbart lys kan gi perfekte resultater. Det er skarpt, meget godt korrigert og ikke minst – det både fokuserer og zoomer så stille at du ikke vil høre det på ferdige videoopptak.

RX10-IV_rear_EU10.jpg

På det fjerde skal det skje...

Så, hva er det «IV» introduserer som gjør at Sony bare et drøyt år etterpå velger å fase ut RX10 III, som var best i sin klasse?

Svaret er at Sony har videreutviklet sin teknologi slik at de allerede er i stand til å fremby det som må sies å være «neste generasjon». CMOS-brikken er oppdatert med en integrert LSI-chip på bildebrikken. Dette øker ytelsen kraftig ved at data ikke behøver å transporteres fra brikken før signalprosesseringen. Det nye kameraet klarer hele 24 bilder i sekundet i full 20 Mp oppløsning. Da har du både autofokus og automatisk eksponering for hvert bilde. 

Bufferen er større, du kan nå ta serier på opp til 249 JPEG-bilder eller 112 RAW-bilder. Med pekeskjermen får du en helt annen kontroll over AF når du bruker skjermsøker, du kan rett og slett pekefokusere.

Og det er når vi kjenner på autofokusen vi virkelig kjenner forskjellen. Vi fikk anledning til å prøve RX10 IV side om side med RX10 III et par dager og registrerte at nykomlingen føltes som fra en annen verden.

Kanskje ikke så rart, når RX10 III klarte seg med kontrastfokus alene. RX10 IV har 315-felters faseregistrerende autofokus som dekker nesten hele motivområdet, og den virker nesten momentan. Mange speilreflekskameraer vil misunne autofokusen på dette kameraet. Prosessoren i Sony RX10 IV er den samme heftige som i A9, det betyr bl.a. at følgefokusegenskapene er høyst sammenlignbare.

RX10 IV_top_tele_EU10.jpg

Kameraet klarer seg også svært bra i mindre godt lys. Vel så viktig, det følger godt med når motivene beveger seg, også under videoopptak. Har du brukt Sony RX10 IV til video med autofokus, vil du aldri bruke video med autofokus på en speilrefleks igjen.

Video

Videoegenskapene er kanskje det mest imponerende med Sony RX10 IV, som de var med «III». Mye er likt RX10 III, men «IV» har fått en nyttig tilleggsfunksjon når du skyter 4K. Da kan du samtidig lagre en «proxy»-fil på inntil 1280x720p, som kan brukes til rask redigering, f.eks. på en laptop, for publisering på web, mens 4K-opptaket går til seriøs etterbehandling og redigering på en kraftigere maskin.

Nytt er også S-Log 3 gamma-kurve for enda større fleksibilitet i gradasjon og justering i etterbehandling. Sony bruker en høyere oppløsning som samples ned til 4K, og opptakene blir derfor forbausende skarpe og fulle av detaljer. Du kan også regulere lukkertiden og dermed ytterligere hindre at videoopptak virker uskarpe fordi lukkertidene ellers blir for lange.

RX10-IV_right_EU10.jpg

Praktiske forskjeller

Den heftige prisen Sony forlanger, gjør det naturlig å forlange bedre praktiske egenskaper, tilpasset de erfarne fotografenes behov. Og de er der: RX10 IV har (endelig) fått berøringsskjerm, med bl.a. mulighet for å sette fokus med fingeren mens du fotograferer og filmer.

Kameraet har også fått støtte for «AF-ON», funksjonen kan f.eks. programmeres til AE-knappen bak ved tommelen. 

Vi kommer tilbake til full test. Uten å konkludere kan vi trygt gi Sony ‘cred‘ for å våge seg med kvalitet i et smalt marked med få, men kresne kjøpere.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 5 - 2017.]

Fotomag-2017-5-cover_283x400.jpg