Fujifilm GFX 50S er kanskje det første mellomformatkameraet som vil sammenlignes direkte med profesjonelle fullformat speilreflekskameraer. Det er like stort, eller mindre enn mange av disse, det er like enkelt å bruke som Fujifilms øvrige systemkameraer, det er raskt på avtrekkeren og har umiddelbar respons, og det er like fullt av avanserte funksjoner som dagens beste systemkameraer. Det er bygget for å tåle vann, støv og frost, og full kamerautrustning med tre objektiver (normal, zoom og makro/tele) veier ca. 3,2 kg.

GFX_50S_Back+EVF.jpgBaksiden av Fujfilm GFX 50S er lett å kjenne seg igjen i for brukere av Fujifilms X-serie kameraer, og de fleste speilrefleksbrukere.

Men det er også et kamera som utfordrer dagens studiokameraer. Det har en 51,4 Mp CMOS-brikke som måler ca. 44 x 33 mm, tar 14-bits RAW-bilder med 14 trinns dynamikk,   rask oppstarttid, hurtig og eksakt autofokus, kalibrert ISO-følsomhet til 12.800, utvidbar til ISO 102.400, fleksibel 3,2" pekeskjerm, kontinuerlig opptak inntil 3 bilder/sekund, 3,7 Mp OLED søker, infodisplay på toppen ved utløseren, mekanisk og elektronisk lukker inntil hhv. 1/4000 sekund og 1/16.000 sekund, Full HD video, trådløs tilkobling til smartenheter og direkte kamerastyring («tethering») via Adobe Lightroom. 

GFX_50S_Front+EVF.jpgMed en stor 51,4 Mp CMOS-brikke og Fujifilms velprøvde X-Processor PRO har GFX 50S mellomformatets oppløsning og den fine signalbehandlingen vi kjenner fra Fujifilms X-system.

Betjeningen er og føles akkurat som på et Fujifilm systemkamera i APS-C-format, og selv om kameraet er større enn disse, så kan det i størrelse best sammenlignes med kameraer som Canon EOS 5D, Nikon D500 og Pentax K-1. Her har Fujifilms designere gjort alt for at den som er vant med et speilreflekskamera eller et speilløst systemkamera umiddelbart vil finne seg til rette.

 

GFX_image05.jpg

Mens Fujifilm GFX 50S er godt værsikret og klar for å brukes ute under all slags vær, er det også et studiokamera. En standard 4x5"-adapter for tekniske kameraer blir også tilgjengelig. 

Kompatibilitet og tilbehør

Fotografer som sitter med en investering i storformat og Hasselblad-brukere (H-serien) kan benytte eksisterende optikk med adapterne View Camera Adapter G og H Mount Adapter G. Med Hasselblad H-optikk støtter kameraet både objektivenes sentrallukker og kameraets spaltelukker, blenderprioritert automatikk og manuell eksponering. Imidlertid kan bare manuell fokusering brukes. Adapteren har elektriske kontakter som kan lese og overføre data for objektivkorrigering. Fujifilm sier de er åpne for samarbeid med flere produsenyer, men det er ikke konkrete planer om å støtte Phase One-standarden ennå. 

Studioblitzer kan selvsagt benyttes fritt, og direkte TTL-støtte for flere blitzsystemer er på vei. Fujifilm vil samarbeide med aktuelle produsenter, de ønsker å åpne systemet sitt. Men Fujifilm GFX 50S støtter selvsagt også Fujifilms eget blitzsystem med den kraftige EF-X500 som toppmodell. Med den leverer GFX 50S multiblitz synkronisering, høyhastighets-synkronisering (FP-sync) og kontinuerlig lys i «burst modus». Vanlig maks. synkroniseringshastighet er 1/125 sekund, men ved sentrallukkere selvsagt kortere (1/800 sekund med Hasselblad-optikk og adapter).

 

GFX-50S_VerLeftObl+EVF+EVF-TL1+VG-GFX1+GF63mm.jpg

Med den vridbare adapteren EVF-TL1 kan søkeren vippes inntil 90 grader vertikalt  og ± 45 grader horisontalt. Det gir svært fleksibel stilling ved fotografering.

Batteriet er oppgitt å vare til 400 eksponeringer (CIPA-tall), men disse tallene er ofte konservative. Som tillegg kan kjøpes vertikalgrep med ekstra batteri som lades på to timer, og dobler de vanligste betjeningsfunksjonene som utløser, fokusspak, kommandohjul og seks Fn-knapper. Batterigrpet kan sammen med strømadapteren AC-15V (tilleggsutstyr) brukes som ekstra lader når det ikke er i bruk. Fujifilm GFX 50S leveres med USB 3.0-kontakt, HDMI Type D, 3,5 mm stereoplugger for mikrofon og øretelefon, inngang for kablet fjernkontroll og blitzsynk-terminal.

Fujifilm vil også levere en adapter som lar deg vippe og vri søkeren, adapter for Hasselblad H-objektiver, samt adapter for 4x5" tekniske kameraer (belg). Mens Fujifilm gjerne samarbeider med andre produsenter om ytterligere adaptere, bl.a. Metabones, kommer de ikke selv til å levere øvrige objektivadaptere.

 

Touch_Monitor.jpg

Den 3,2" store skjermen er en pekeskjerm med alle funksjonene vi kjenner fra Fujifilm X-T2, som autofokus med/uten utløser, navigering, zooming og direkte adgang til en rekke innstillinger. Skjermen kan vippes både når kameraet holdes horisontalt og vertikalt.

Bildeformater og -filer

Kameraet kan ta opp bilder i bildebrikkens proporsjoner (4:3 / 51 Mp), men også en rekke andre formater: 5:4 (48 Mp), 3:2 (45 Mp), 7:6 (45 Mp), 1:1 (38 Mp), 16:9 (38 Mp) og Cinemascope-format 65:24 (25 Mp stillbilde). Opptaksformat er RAW (RAF) 14-bits komprimert og ukomprimert, samt JPEG. Bildene kan i kameraet konverteres til 8-bits TIFF. Videoformat er MPEG-4 AVC / H.264 i Full HD (1920x1080) i hhv. 29,97p, 25p, 24p, 23,98p, med 36 Mbps datastrøm inntil 30 minutter.

I tillegg til råfiler kan JPEG-bilder lagres med 15 ulike flmsimuleringer. Standard er Provia, dessuten Velvia, Astia (myk), Classic Chrome, Pro Neg.Hi, Pro Neg.Std., sorthvitt med og uten filtre, Sepia, samt Fujifilm Acros (sorthvitt) med og uten filtre. Dessuten kan JPEG-filer tillegges kornsimulering og «Color Chrome»-effekt.

 

3Obj.jpgTre GF-objektiver kommer i mars, en normal, en zoom og en makro/tele.

Ved salgsstart i mars leveres tre objektiver, en 32–64 mm f/4 normalzoom (tilsv. 25–51 mm), et 63 mm f/2,8 normalobjektiv (tilsv. 50 mm) og et 120 mm f/4 makro- og teleobjektiv med 5-trinns optisk bildestabilisator (tilsv. 95 mm). I løpet av året kommer dessuten en 23 mm f/4 supervidvinkel (tilsv. 18 mm), en 45 mm f/2,8 vidvinkel (tilsv. 36 mm), og en 110 mm f/2.0 portrett-tele (tilsv. 87 mm).

Vårt inntrykk

Etter en lang dag og flere timer fotografering med Fujfilm GFX 50S, både på stativ og håndholdt, er vi ikke i tvil om at Fujifilm med dette kameraet vil legge press både på de tradisjonelle mellomformat- og studiokameraprodusentene (som Hasselblad, Phase One, Leica og Pentax), og på proffkameraene til fullformatprodusentene (Canon, Nikon, Sony og Pentax). Foreløpig er objektivutvalget ikke så stort, men treffer godt de vanligste behovene for en studiofotograf. I likhet med Pentax 645 tåler kameraet å tas med ut til naturfoto under varierte forhold, men det er lettere, raskere og enklere å betjene. Det kan dessuten brukes lydløst, og er interessant for både konsert, bryllups- og kirkefotografer. Flere av fotografene vi snakket med, som hadde brukt kameraet en periode, hadde også gode erfaringer med det til gatefotografering.

Det er ikke like fleksibelt som kameraer med utskiftbart bakstykke, men desto mer portabelt. Kamera og tilbehør er ikke større enn at det faktisk kan tas med i håndbagasjen når du skal fly. Prisen kan sammenlignes med Pentax 645 Z og Hasselblad X1D. Sistnevnte er et enklere kamera med betydelig mindre utbyggingsmulighet (da ser vi bort fra bildekvaliteten, som vi ikke har kunnet bedømme endelig), litt mindre, men mer et walkabout-kamera enn et studiokamera. Bildebrikken til disse tre kameraene er antagelig ganske lik, og spørsmålet er hvilken produsent som får mest ut av den. Ut fra hva vi har sett av Fujifilms pre-produksjonskameraer, både egne bilder, på skjerm og på print, tyder ingenting på at Fujifilm ligger bak sine konkurrenter.

Når det gjelder ytelse, er Fujfilm GFX 50S et lite hakk hvassere enn Hasselblad, og i en annen liga enn Pentax 645 Z. Fujifilm har lenge vært ledende som produsent av studiokameraer i Japan, men bortsett fra nært samarbeid med Hasselblad om utvikling av optikk til Hasselblad H-serien, har de ikke tidligere hatt et digitalt mellomformatkamera.

I den profesjonelle delen av bransjen, særlig TV-bransjen, har Fujifilm lenge levert kvalitetsoptikk, og kjenner godt til hva profesjonelle fotografer krever av service og oppfølging. Men et skikkelig service-tilbud til profesjonelle kreves nok også for at dette markedet skal snu seg.

Fujfilm GFX 50S leveres i mars og vil koste ca. 70.000 kroner (inkl. mva.) for bare huset. 63 mm normalobjektivet vil koste ca. 15.000 kroner, 120 mm makrotele ca. 29.000 kroner, og normalzoomen 32-64 mm ca. 25.000 kroner. Fotomag kommer tilbake med full test når vi får et endelig eksemplar til låns.

Fotograf Wayne Johns

Blant de fotografene Ftotomag fikk møte under en dags workshop i England for kort tid siden, var motefotografen Wayne Johns fra London. Han har brukt mellomformat lenge, og er nå etter eget initiativ Fujifilm-bruker, og er blitt Fujifilm-ambassadør. I denne videoen kan du se hvordan han jobber med Fujifilm GFX 50S og hva hans inntrykk er.

Wayne Johns’ hjemmeside

Fotomags egne bilder og førsteinntrykk er tatt under en pressetur til England i januar 2017, betalt av Fujifilm. 

Besøk den spesielle websiden for Fujifilm GFX 50S her.