[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 3 - 2017]

Fujifilm har imponert med flere av sine kameraer de siste par årene, og fulgt opp med en stadig sterkere rekke kvalitetsoptikk. I fjor kom reportasjekameraet X-Pro2 først med den nye 24 Mp X-Trans CMOS III-brikken, som kombinerer Fujifilms avanserte pikselteknologi med høy oppløsning. Senere kom den profesjonelle X-T2 med speilrefleksutforming, avansert autofokus og 4K video, før selskapet på nyåret lanserte X-T20 sammen med kompaktkameraet X100F – begge med samme generasjon bildebrikke.

Som Fujifilmbrukere vet godt, deler de APS-formatet med mange av de mest attraktive konkurrentene, men X-Trans CMOS-brikken er Fujifilm alene om. Den fanger lyset i en stor fargematrise som effektivt undertrykker bildestøy og moiré, samtidig som detaljoppløsningen styrkes og fargefølsomheten blir bedre. At dette virker i praksis, har vi sett når vi har testet andre Fujifilm-kameraer.

Fujifilm X-T20 er svært lik forgjengeren X-T10, som den erstatter. Men det er utenpå. Inni er den for en stor del teknisk som X-T2. Og med den kombinasjonen virker plutselig den i sin tid utmerkede X-T10 avleggs.

Den lille X-T20 har altså samme 24 megapiksler bildebrikken som X-T2 og X-Pro2. Det koster mer enn X-T10 gjorde i sin tid, men med en gatepris rett under 9.000 kroner er det i dagens marked et rimelig kamera i forhold til hva du får. Ved siden av den høye bildekvaliteten fra 24 megapikslene, får du nemlig elektronisk lukker inntil 14 bilder pr. sekund, 4K video og en svært rask og nøyaktig autofokus med gode tilpasningsmuligheter. 

Kamerahus og betjening

Vi har allerede påstått at kameraet er lite. Det er faktisk ikke mange millimeter større enn Olympus Pen E-PL8, hvis vi ser bort fra «prismehuset» – forhøyningen som rommer den elektroniske søkeren. Kameraet er bygget overveiende i solid metall, det er ikke værsikret, men både deksler, knapper og ratt er solid utformet for å tåle bruk. Søkeren har ikke samme forstørrelsesgrad som X-T2, gir det betydelig større søkerbilde enn speilreflekskameraer i samme klasse, og lider hverken av tidsforsinkelse eller andre mangler som tidligere var vanlige for speilløse kameraer. Den 3” store berøringsskjermen vipper oppover og nedover, men ikke til siden som X-T2. Den er likevel praktisk til horisontale bilder og video.

DSCF0064-ISO_400-1-240_sec_at_f_-_2,0.jpg

Skjermen fungerer til noen få, men smart utvalgte funksjoner, og kan settes i fire ulike modus. Utløsermodus tar bilde med en gang du berører skjermen, berørings-AF fokuserer på det punktet du berører, berøringsområde setter fokuspunkt, men trigger ikke selve fokuseringen, og i avspillingsmodus kan du sveipe fra bilde til bilde og knipe og zoome inn for å inspisere detaljer.

Toppen av kameraet rommer en funksjonsvelger til venstre, samt lukkertidsratt til høyre for søkerhuset. Helt til høyre er rattet for eksponeringskompensasjon. To kommanduhjul, ett foran og ett bak, har klikk-funksjon, og det bakre kan programmeres til nesten hva du måtte ønske.

DSCF0091-ISO_2500-1-60_sec_at_f_-_2,0.jpg

De fleste knappene er gode å bruke, og gir tydelig tilbakemelding. Rattene er også faste nok til at det ikke er lett å få dem ut av stilling i vanvare. Men den lille Fn-knappen til høyre for utløseren og rett foran eksponeringskompensasjonsrattet er vanskelig å trykke ned kontrollert. Den benyttes som standard til Wi-Fi, men kan som de andre knappene programmeres.
Et så lite kamera kan være upraktisk for den med store hender, og Fujifilm har gjort mye for å legge betjeningsdetaljene slik at fingrene får plass. Foran på kameraet er en liten forhøyning som et slags grep, og fordi kameraet er så lett, fungerer det greit. Den som vil ha litt mer å ta i, kan kjøpe et ekstra grep som også fungerer som et Arca Swiss-kompatibelt stativfeste. 

DSCF1074-ISO_200-1-600_sec_at_f_-_2,5.jpg

Noe batterigrep finnes ikke, og kameraet er ikke konstruert for å feste et slikt grep heller, så det kan vi se bort fra.

Egenskaper og funksjoner

Normal mekanisk lukkertid er 1/4000 sekund på sitt hurtigste. Men Fujifilm X-T20 har også en elektronisk lukker som er helt lydløs, og den går opp til 1/32.000 sekund. Med elektronisk lukker fyrer du av inntil 14 bilder i sekundet, som hos X-T2. Utløserforsinkelsen er knapt merkbar, og hele kameraet føles svært reaksjonsvillig. Størrelsen forleder en lett til å tenke at dette er et enkelt amatørkamera, men i ytelse og funksjon legger det de enkle amatørkameraene langt bak. Den nærmeste konkurrenten er kanskje Sony A6500, eller A6300 som ikke har innebygd bildestabilisator. For det har heller ikke X-T20. Det savner vi innimellom, når lukkertidene blir for lange til å håndholde kameraet og få skarpe bilder. Fujifilm har en del objektiver med innebygd bildestabilisator, men særlig de kompakte objektivene med fast brennvidde mangler dette.

DSCF1075-ISO_200-1-400_sec_at_f_-_2,5.jpg

Videofunksjonen er nærmest bortgjemt, her er ingen rød videoknapp. Men kameraet har en egen posisjon for video på funksjonsrattet, og opptak kan startes og stoppes ved å peke på skjermen eller med utløserknappen.

X-T20 tilbyr 4K video og Full HD i bildebrikkens fulle bredde, og kan lagre ukomprimert video i ProRes-format med 4:2:2 fargeoppløsning via HDMI-utgangen. Maksimum opptakstid er ti minutter for 4K.

Bilde- og videokvalitet

Om bildebrikken i utgangspunktet er den samme som i X-T2, er signalbehandlingen enklere, og hverken JPEG-bilder eller RAW-bilder oppnår helt den samme fantastiske kvaliteten. Men X-T20 ligger ikke langt bak, og forskjellene er ofte ikke synlige. 

Detaljene fremheves som på mange fullformatkameraer, og følsomheten gjør det enkelt å levere gode bilder med ISO 6400, eller hele 12.800 om du behersker enkel etterbehandling. Du kan overstyre følsomheten til ISO 51.200, men det er ingen fornøyelse å se bildene da.

_DSF1114-ISO_1000-1-125_sec_at_f_-_2,0.jpg

De dynamiske egenskapene ligger også i toppsjiktet i denne klassen. Ekstrem kontrast takles imponerende bra med RAW-filer, også her får du nesten fullformat-følelse. Fujifilms velkjente filmsimuleringer gjør, sammen med den gode signalbehandlingen, JPEG-filer til et utmerket alternativ for mange formål, der kontrasten er under kontroll. Fujifilms JPEG-filer er blant de beste i bransjen.

X-T20 kan ikke vise til helt samme kvalitet på 4K video som X-T2, heller. For et par år siden ville det likevel vært en sensasjon, men i dag blir 4K-kvaliteten passert av bl.a. Sony A6500. Skarpheten er ikke på topp, og vi ser likevel moiré. Når oppløsningen skrus ned til Full HD derimot, briljerer Fujifilm X-T20 med veldig bra videokvalitet med utmerket detaljering, og lite moiré.

Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 3 - 2017

FM3-17_600px.jpg