Importør:

[Dette er en kortversjon av artikkelen i Fotomag nr. 1 - 2018, som du kan lese her.]

I løpet av de siste årene har det skjedd en enorm utvikling på mobilkamerafronten, og salget av de billigste kompaktkameraene har vært i fritt fall. Smartmobilene har fått såpass gode kameraer at de i mange tilfeller er i stand til å erstatte i hvertfall de enklere og billigere kompaktkameraene som var så populære før. 

Tilgjengelighet, tilkoblingsmuligheter og mye mer avanserte muligheter for å redigere og ikke minst dele bilder på en rask og enkel måte gjør at det er enkelt å foretrekke mobilen når man skal ta bilder i en hektisk hverdag. Men mobilkameraene har fortsatt flere begrensninger, og selv om redigerings- og delingsmulighetene er på plass er det fremdeles lenge igjen før de fotografiske mulighetene er i nærheten av det et dedikert kamera kan by på.

Mobilkameraets styrker

Fotografering med smartmobilen har spesielt to unike fordeler ingen «vanlige» kameraer kan matche: For det første har de fleste smartmobilen med seg stort sett hele tiden, så den er så og si alltid tilgjengelig. Du trenger ikke drasse på enda en dings overalt, bare sånn i tilfelle du kanskje vil ta noen bilder i løpet av dagen. Snubler du over et minneverdig motiv på vei til jobben har du uansett kameraet tilgjengelig.

Noe av poenget med å filme med en mobil er selvsagt bevegelse. Men det er motivet som skal bevege seg, ikke mobilen. Dersom du ønsker å bevege mobilen og følge motivet uten irriterende rystelser, trenger du en gimbal.

Den andre fordelen med smartmobilen er at den kan redigere og dele bildene med omverdenen på noen få sekunder. Fleksibiliteten og integreringen av alskens bilderedigeringsprogrammer og sosiale medier har gjort mobilene til fullblods multimediemaskiner som ikke bare holder på å erstatte kameraet, men også datamaskinen. 

Går du rundt og fotograferer med mobilen er det lynkjapt å ta et bilde, redigere litt dersom det trengs, og så dele på instagram, facebook eller snapchat, sende på e-post, eller alt på én gang. Tiden fra du ser motivet til du deler det med resten av verden er gjerne et minutt eller mindre, og hvis du får en idé om etterbehandling mens du fotograferer er du bare sekunder unna å realisere den idéen med mobilen.

Med et «ordentlig» kamera er hele denne prosessen mye mer plundrete, og ikke minst tar den mye lenger tid. Etter å ha tatt bildet må du koble kameraet eller minnekortet til en mobil eller datamaskin. Har du flaks så kan du overføre bilder til mobilen via WiFi, men selv de beste av disse løsningene har en tendens til å oppleves som trege og ustabile. 

I praksis blir det ofte slik at man venter med kopiering og etterbehandling til man er hjemme foran datamaskinen igjen, og den smarte idéen man hadde om hva man skulle gjøre med bildet i Lightroom er kanskje gått i glemmeboksen.

4_3_Kar_1.jpg

Men også svakheter …

På flere områder kommer imidlertid mobilkameraene til kort. Fysiske begrensninger setter en stopper for store bildebrikker og stor optikk, og optisk zoom er det bare å glemme hvis mobilen skal få plass i lomma, så foreløpig har ingen av mobilprodusentene lykkes med å implementere dette i kameramobilene sine.

Enkelte smartmobiler tilbyr riktignok en slags erstatning for optisk zoom ved å ha to kameraer med forskjellige bildevinkler, f.eks nyere iPhone-modeller, og Samsung Galaxy Note 8. Det hjelper litt, men er fortsatt ikke i nærheten av en ordentlig optisk zoom som man finner i de aller fleste kompaktkameraer. Smartmobilene har hverken vid nok vidvinkel eller smal nok teleoptikk til å kunne utkonkurrere kompaktkameraene på dette området enda.

Disse begrensningene på optikk og bildebrikke fører også til at smartmobilene ikke klarer å utnytte lyset like godt som større «ordentlige» kameraer. For fotografer som er interessert i å ta bilder i dunkel belysning er et skikkelig kompakt- eller systemkamera så og si obligatorisk. Mobilkameraene klarer i mange tilfeller å henge med i gode lysforhold, men når det begynner å mørkne fungerer mobilkameraene svært dårlig i forhold til dedikerte kameraer. 

Mobiltelefonene har også en annen betydelig begrensning det er verdt å merke seg. Enkelt forklart handler all fotografering om å fange opp lys på en bildebrikke (eller film, for de som fremdeles driver med analogfoto), og dette gjøres ved å justere tre parametere: Lukkertid, blenderåpning og lyssensivitet (iso-verdi). På mobilene er som regel blenderåpningen fast, og kan ikke justeres. Dermed mister vi kontrollen over en stor del av den fotografiske verktøykassen, og kreativ bruk av ulike blenderåpninger er ikke mulig med kameraet du har i smartmobilen. 

Nå har riktignok mange av smartmobilene funksjoner i kamera-appene som lar dem simulere bilder med diffus bakgrunn og tynn dybdeskarphet, men helt overbevisende blir det nødvendigvis ikke, og smartmobilen kommer ikke i nærheten av å kunne erstatte et skikkelig systemkamera med lyssterk teleoptikk.

4_3_Kar_3.jpg

Tips & Triks:

De aller fleste smartmobilene på markedet har kamera-apper som lar deg fotografere helautomatisk, eller som kan la fotografen kontrollere innstillinger manuelt. Blenderåpningen på mobilkameraene er derimot fastlåst, og dermed er den manuelle kontrollen begrenset til lukkertid og iso-verdi. 

Flere av mobilene lar deg også fotografere i råformat, som gir et mer nøytralt utgangspunkt for etterbehandling. Selv om disse råfilene kan gi fotografen flere muligheter i etterbehandlingen avslører de samtidig hvor mye prosessering og digital magi smartmobilene automatisk legger til på JPEG-filene: Mye støy, fortegning og lystap i hjørnene er typisk for råfilene du får levert av dagens smartmobiler. 

  • De fleste mobiler tar gjerne flere bilder samtidig og setter bildene automatisk sammen til ett optimalisert bilde. Dette kan gjerne ta et sekund eller to, så det er lurt å holde mobilen helt stille i et par sekunder etter du har trykket på utløserknappen. Du får fort uskarpe eller litt rare bilder om du er for kjapp med å røre på mobilen, særlig når det er lite lys der du fotograferer.
  • I likhet med andre kameraer blir lysmåleren på mobilkameraene lett lurt av veldig lyse eller mørke motiver, f.eks. snølandskap eller en mørk betongvegg. Mange smartmobiler har en egen modus der man kan velge manuelle instillinger (ofte kalt «pro-modus» eller noe liknende), og da kan du justere eksponeringskompensasjonen selv. Se etter en innstilling der det står «EV», og juster den opp ca 1-2 trinn ved lyse motiver, som f.eks snø, og ned ca 1-2 trinn ved mørke motiver. 
  • Et lite stativ kombinert med manuell kontroll kan gjøre underverker, spesielt etter mørkets frembrudd. Det fungerer kanskje best til motiver som er stille, men kan også gi stilige effekter med bevegelige motiver som f.eks. trafikk eller vann. Små og fleksible løsninger som f.eks. en Gorillapod koster ikke mange hundrelappene, og det gjør heller ikke et lite stativhode som er laget for mobil.
  • Den beste måten å lage betydelig bedre video på er med skikkelig stabilisering. Produsenter som DJI, Zhiyun og Feiyu Tech lager rimelige gimbaler som er skreddersydd for mobil. De koster en tusenlapp eller to, men gir videoene et skyhøyt kvalitetsløft og er virkelig verdt pengene hvis du filmer mye med mobilen. 

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 1 - 2018.]

Fotomag 2018-01 Forside.png