– I år er det også første gang at folk oppgir de tar flere bilder med mobiltelefonen enn kameraet sitt, 52 prosent av bildene blir tatt med smarttelefonen, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det er heller ikke lenger slik at bildene blir liggende på mobilen og sosiale medier. Hele 37 prosent av nordmenn sier de har fremkalt bilder tatt med mobilen. Det er også en oppgang fra i fjor, da tilsvarende svar var på 28 prosent. Blant dem som har hjemmeboende barn, er tallet enda høyere - da svarer 59 prosent at de har fremkalt bilder fra mobilen.

AdobeStock_74450537.jpg 

59 prosent av nordmenn med hjemmeboende barn har fremkalt bilder fra mobilen. (Foto: Rasulov - Fotolia / Adobe Stock).

Kvaliteten på kameraet viktig for valg av mobil

Når nordmenn skal kjøpe ny mobil, er kvaliteten på kameraet stadig viktigere for hvilken mobil de velger. i år oppgir 47 prosent at kvaliteten på kameraet er meget eller svært viktig, i fjor var tilsvarende tall 40 prosent. Kvinner legger større vekt på kameraet enn menn, og viktigst er kameraet for aldersgruppen 35-44 år. Den aldersgruppen som i størst grad fremkaller bilder tatt med mobilen, er 25-44 år. I denne gruppen har halvparten av alle spurte fremkalt mobilbilder siste år. 

Kjøper fysiske fotoprodukter

Det er vanlige papirbilder og fotobøker som er de mest populære bildeproduktene nordmenn kjøper. 18 prosent av alle nordmenn har det siste året kjøpt fotobøker og 22 prosent vanlige papirbilder. Totalt sier 47 prosent at de har kjøpt en form for fysisk produkt fra bildene sine det siste året. 72 prosent har bestilt fra nett, mens 34 prosent har vært innom en butikk for å handle, opplyser Ottemo i Elektronikkbransjen.

Her kan du laste ned hele undersøkelsen (691 KB Powerpoint-fil).