Annonsørinnhold

(NB! Alle fotografier © Ibai Acevedo / Nikon)

Sted: Barceloneta-stranden
Objektiv: AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED 

AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED er i stor grad et landskapsobjektiv for "det store bildet". Hvorfor er det perfekt for disse motivene?
AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED er perfekt for å vise det unike ved Barceloneta-stranden fordi dette vidvinkelobjektivet reduserer fortegningen av landskapet til et minimum og gir skarpe bilder med høy kvalitet. Objektivet greier å fange den travle atmosfæren og stemningen i dette svært åpne området med masser av aktivitet. 

Hvordan hjalp den grunne dybdeskarpheten deg på dette stedet?
Den grunne dybdeskarpheten gjorde det mulig å fokusere på enkelte motiver langt unna kameraet, for eksempel livredderen (i et av hovedbildene), samtidig som det større motivet med havet av parasoller ble med. 

Hvilke spesielle trekk ved Barceloneta var du særlig interessert i å fotografere?
Barceloneta er ingen typisk strand. Det er en lang strekning langs havet, med sand, knyttet til det pulserende livet i byen. Jeg ville unngå å ta det klassiske bildet av stranden mot Barcelonas skyline, og jeg fokuserte i stedet på den travle atmosfæren og trafikken på promenaden. Alle er på hjul langs Barceloneta! 

Når du er på en travel strand med et objektiv som AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED, hvordan kan du da ha kontroll over hva du fotograferer?
Når du fotograferer på en strand med mye aktivitet, ja, faktisk uansett hvor du fotograferer, bør du alltid planlegge hva du skal ta bilde av før du kommer dit. Da har du en fordel. Jeg tenkte på bildene jeg ville ta, men jeg visste også at jeg måtte være fleksibel og improvisere hvis det oppsto en mulighet. For eksempel var ikke livredderen som flyter på et hav av parasoller, planlagt, men det ble til sist bildet.


85---2P.jpg

Sted: Det gotiske kvarteret
Objektiv: AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G 

Hvordan hjalp den grunne dybdeskarpheten deg her?
Den grunne dybdeskarpheten gjorde det mulig å komme svært nær modellen og fange detaljene i ansiktet og gjøre det til fokus i bildet, omgitt av en myk bokeh. Objektivet gjorde det mulig for meg å få med de små detaljene og særpreget i det gotiske kvarteret samt den vakre arkitekturen som en del av det samlede inntrykket i bildet.  

Hvordan gjør AF-S NIKKOR 85mm f/1.4 det mulig å fotografere i svakt lys?  
Når bildene tas på et sted der du vil utnytte skygger og svakt lys, trengs et objektiv med stor blenderåpning. AF-S NIKKOR 85mm f/1.4 gjorde det mulig å fotografere i de skyggefulle områdene av det gotiske kvarteret samtidig som skarpheten i bildene ble opprettholdt.

Hvorfor er dette objektivet så gunstig for å skape bokeh?
For å oppnå bokeh i et bilde må man bruke et lyssterkt objektiv, og AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G er ideelt. Den store blenderåpningen bidrar også til jevn og elegant bokeh uten fortegning. Kvaliteten er ypperlig, og objektivet er enestående når det gjelder å oppnå dette resultatet. 

Hvordan unngikk du å ta de samme bildene som alle andre? 
Når du samarbeider med en modell, er denne personen fokus i bildet, og dette vil i seg selv gjøre bildet unikt. Ansikter er svært interessante motiver for fotografer på grunn av historiene de forteller. Ikke vær redd for å gå svært nær for å fange modellens trekk og naturlige skjønnhet. Ved å gjøre dette slipper du betrakteren inn i bildet.   


58---1P.jpg

Sted: La Rambla
Objektiv: AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G 

Når det gjelder gatefotografering, tror de fleste at det dreier seg om å ta bilder av mennesker. Hvordan ser du på det?
For meg dreier gatefotografering seg om å ta risiko og forøke å fange noe uvanlig eller skiftende. Jeg har hele tiden øynene åpne og prøver alltid å utnytte mulighetene som oppstår. Det er svært viktig å kunne improvisere – fotograferingen er jo på sitt beste når det er mulig å fange noe som er unikt i øyeblikket.  

Hvordan bidro AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G til å ta vare på atmosfæren her?
Fordi objektivet AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G er så lyssterkt, kunne jeg trenge gjennom travelheten og ta aktive bilder etter som ting skjedde mens jeg fokuserte på enkeltmennesker i forhold til menneskemengden. Dette hadde ikke vært mulig med andre objektiver fordi de ikke kan fokusere raskt nok. 

Hvilket uttrykk ønsket du?
I stedet for å ta det vanlige ikoniske bildet av La Rambla som alle andre, valgte jeg en kreativ tilnærming for å få mer varierte bilder. Jeg trengte et høyere utsiktspunkt for å komme over folkemengden – en gardintrapp er et godt verktøy, men i mangel av det går det også bra å sitte på skuldrene til noen! Jeg utforsket også sidegatene, inkludert La Boqueria-markedet, for å finne flere farger, teksturer og detaljer.

Hva liker du ved AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G sammenlignet med andre objektiver?
Jeg hadde aldri brukt AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G før, så det var spennende å fotografere med det. Selv om det har mye av samme stil som et objektiv på 50 mm, likte jeg det fordi bokeh-effekten er mer uttalt, og det fokuserer svært raskt. Det er imponerende raskt og smidig. Og det er utmerket til å ta portrettbilder. Det ga meg stor frihet siden jeg ikke trengte å bekymre meg over å stille inn, justere blenderåpningen eller vente på fokusering. Jeg kunne konsentrer meg om å ta gode bilder. 


50---1P.jpg

Sted: Tibidabo
Objektiv: AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G 

Tibidabo har en flott utsikt over Barcelona – hvordan brukte du AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G til å avbilde landskapet?
Vi besøkte Tibidabo tidlig på kvelden, og det ga flere muligheter. Vi hadde en kombinasjon av utsikt over Barcelona, en utrolig solnedgang og lys fra attraksjoner i fornøyelsesparken. Med objektivet AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G kunne jeg leke med mange kombinasjoner av blenderåpninger og lukkertider for å ta bilder med meget høy kvalitet i svakt lys. Teksturgjengivelse, bokeh og ytelse i svakt lys hos dette objektivet er utrolig. På grunn av den store dybdeskarpheten til objektivet på 50 mm kunne jeg også spille på kontrasten mellom det kunstige lyset i attraksjonene og solnedgangen.  

Hvordan var det å fotografere ved solnedgang?
Utfordringen ved solnedgang er å henge med mens lyset forsvinner raskt. Jeg måtte hele tiden være oppmerksom på de endrede lysforholdene og omgivelsene og justere eksponering og lukkertid etter som jeg flyttet på meg. For å fotografere solnedgangen fra nye og unike vinkler passet jeg på å bevege meg hele tiden og ikke bare fokusere i én retning. For å ta dette bildet måtte jeg faktisk bruke en av attraksjonene i fornøyelsesparken for å få riktig høyde, og AF-S NIKKOR 50 mm, som har største blenderåpning på f/1,4G, gjorde det mulig å ta bilde av solnedgangen med skarpe detaljer. 


35---1P.jpg

Sted: Sagrada Familia 
Objektiv: AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Alle som kommer til Barcelona, tar et bilde av Sagrada Familia – hva gjorde du for å gjøre ditt bilde verd å huske?
Sagrada Familia er en stor turistattraksjon, og et av de mest fotograferte stedene i Barcelona, så det var en stor utfordring å fotografere på en annen måte. Jeg unngikk å ta et typisk postkortbilde ved å tenke kreativt og bevege meg rundt bygningen hele tiden for å finne en annen vinkel. Da jeg så vannet, fikk jeg en idé om å leke med speilbilder, da dette ga meg muligheten til å avbilde denne ikoniske arkitekturen i et uvanlig perspektiv.

Den vide brennvidden til AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G gjorde det mulig å ta utrolige landskapsbilder av hele Sagrada Familia, og dybdeskarpheten gjorde det også mulig å få med trærne i omgivelsene og vannet. Objektivet var perfekt siden den vide brennvidden også fremhevet teksturen og fargene i bildet.

Det har vært byggearbeider og stillaser på Sagrada Familia i mange år, og slik vil det være i mange år fremover. Er dette noe man bør unngå eller fremheve som fotograf? 
De uendelige byggearbeidene og stillasene er en torn i øyet, og det kan være en stor utfordring å unngå dem. Jeg bestemte meg for å leke med komposisjon ved å bevege meg rundt og prøve ut forskjellige steder å fotografere fra. Da jeg fokuserte på speilbildet i stedet for selve bygningen, ble stillasene mindre tydelige. Slike utfordringer kan til slutt bidra til at du får et enda bedre bilde!


Generelle spørsmål og svar

Hvordan begynte du med fotografering?
Jeg begynte å ta bilder da min far kjøpte et Nikon D80 til meg, og jeg brukte det først som en hjelp i arbeidet mitt med grafisk design. Interessen min for fotografering utviklet seg etter hvert til en lidenskap. Jeg begynte å eksperimentere med alle aspekter ved kameraet, og jeg hadde det med meg uansett hvor jeg dro. Jeg fotograferte ting som interesserte meg, for eksempel nedlagte fabrikker og mennesker i gatene. Siden jeg var grafisk designer, hadde jeg kunnskaper om digital fotografering og verktøy for ta best mulige bilder, så det føltes naturlig å bli profesjonell.

Hvis du bare kunne bruke ett objektiv med fast brennvidde igjen, hvilket ville det være, og hvorfor?
Jeg håper jeg aldri må treffe det valget, siden objektiver er så viktige for en fotograf og kan gi så mange muligheter! Hvis jeg ble presset, er mitt favorittobjektiv AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G fordi det er mulig å fotografere nesten alle motiver med det. Det er et vidvinkelobjektiv, som betyr at det er spesielt egnet til å ta landskapsbilder, men den grunne dybdeskarpheten er bra for å ta portretter også. 

Hva liker du med å arbeide med objektiver med fast brennvidde?
Da jeg begynte med fotografering, fotograferte jeg for det meste med zoomobjektiver fordi det var mest praktisk. Men etter noen få år med fotografering begynte jeg å teste ut objektiver med fast brennvidde, og jeg innså snart at jeg gikk glipp av mye ved å begrense meg. Objektiver med fast brennvidde tvinger deg til å bevege deg rundt og endrer måten å tenke fotografering på og skape bildet på. Du må være mer kreativ og eksperimentell i tilnærmingen til motivet, noe som til sist fører til bilder med høyere kvalitet. 

Hvordan planlegger du din fotografering?
Jeg har vanligvis bestemt meg for hva jeg skal fotografere selv før jeg finner frem kameraet. Dette hjelper meg også med å planlegge hvilke objektiver jeg skal ha med i vesken. Jeg vet at det av og til er umulig å planlegge, for eksempel når du er på reise, så jeg prøver alltid å finne inspirasjon mens jeg beveger meg rundt. Evnen til å improvisere er avgjørende for arbeidet mitt siden jeg kan gjøre det beste ut av hver eneste mulighet jeg får. 

Alle objektivene du brukte under fotograferingen, har f/1,4. Hvor mye av tiden fotograferte du med 1,4, og hva er fordelene?
Jeg prøver å fotografere med f/1,4 så mye som mulig når jeg reiser. Innstillingen 1,4 eller 1,2 er utmerket for avstands- og landskapsbilder, men stor blenderåpning er også en stor fordel for portretter. Den tar vare på de finere detaljene og skaper myk bokeh. Når jeg fotograferer med 1,4, vet jeg at jeg kan få flotte bilder under forhold med svakt lys, og den korte lukkertiden gjør det mulig å fange bevegelse også. Den generelle kvaliteten til de endelige bildene er alltid bedre når jeg fotograferer med 1,4. 

Hvor viktig er objektivet, og det å ha det riktige objektivet?
Det er avgjørende å velge det riktige objektivet for å få resultatene du ønsker. Uansett hvor dyktig fotograf du er, vil du, hvis du fotograferer motivet med feil objektiv, aldri skape bilder med toppkvalitet, og du vil aldri vokse og utvikle ferdighetene dine.

Hvilke fordeler tror du de fleste fotografer kan ha av å investere i objektiver med fast brennvidde?
De fleste fotografer vil ha fordeler av å eie et godt objektiv med fast brennvidde, fordi det gir best kvalitet. Jeg tror det er verd å investere i objektiver med fast brennvidde på grunn av de langsiktige fordelene. Det er ingen grenser for hva du kan gjøre, og når du vet at du arbeider med det beste utstyret, har du frihet til å fokusere på andre faktorer. Jeg brukte NIKKOR-objektiver, og jeg har alltid vært svært fornøyd med resultatet.

Hva inspirerer deg innen fotografering?
Jeg får inspirasjon fra musikk og film, og fotograferingen gir meg mulighet til å samarbeide med musikere jeg setter stor pris på. Jeg fungerer som et verktøy for musikere som vil omdanne sin musikk til bilder, og jeg opplever at de ofte er mer kreative og villige til å ta større risiko, noe som virker positivt på bildene jeg tar. Jeg har lært at kalkulert risiko, basert på korrekt kunnskap og kompetanse, kan gi de beste bildene. Det er dette jeg prøver å få til i all min fotografering. 

Les mer om konkurransen i Fotomag nr. 1 - 2017.