[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 4 - 2017, som du kan lese her.]

Sigma fortsetter å tilby kvalitetsobjektiver med høy lysstyrke for fullformat. Med 20 mm f/1.4 | Art har de et unikt og attraktivt objektiv for interiør, arkitektur og stjernefotografering.

Kombinasjonen av ekstrem lysstyrke og supervidvinkel er krevende, det skal mye til å kombinere skarphet og perfekt optisk korrigering uten at objektivet blir uhåndterlig stort eller uforholdsmessig dyrt.

Objektivet er bygget etter samme solide standard som de øvrige i Art-serien – med Sigmas stabile komposittmateriale som er mindre påvirket av temperatur enn metall, og minst like solid. Det er tungt, med en solid «glassbolle» i front, men godt beskyttet av en fastmontert solblender. Her er ingen plass for frontmontert filter, og heller ikke en slisse for bakmontering av filter.

Sigma 20 mm f/1.4 | Art er kompatibel med Sigmas USB-dock for justering av fokus og oppgradering av internprogramvare. Det kvalifiserer også til å bytte fatning om du skulle trenge på bytte system – en tjeneste som dog koster ganske mye. Objektivet har en avstandsskala, en silkemyk fokusring med fin motstand, og egen AF/MF-bryter.

Objektivet leveres med et solid futteral, komplett med for- og bak-deksel. 

Konstruksjon. Objektivet er påkostet, og bygd med 15 linseelementer i 11 grupper og ni avrundede blenderlameller. To asfæriske elementer, hvor ett element er dobbeltsidig asfærisk, syv er av spesielt lavtspredende glass. Fokusringen glir lett og helt jevnt, og motstanden er perfekt. Det er ingen blenderring, men objektivet har en avstandsskala i et vindu, med markering av dybdeskarphet ved f/8 og f/16. Den heftige konstruksjonen veier hele 950 gram, og på mindre kameraer kan objektivet bli litt tungt i front. Bildevinkelen på APS-C-format tilsvarer hhv. 30 mm (Nikon) og 32 mm (Canon).

Skarphet. Skarpheten i sentrum er imponerende god selv ved f/1.4 og fullformat, men faller en del av ytterst i hjørnene. På APS-C-format er skarpheten meget høy i kantene fra største blender. Fra f/2.8 til f/11 er objektiver ekstremt skarpt over hele bildeflaten, og diffraksjon begrenser bare ubetydelig ved f/16. I beskåret format er dette enda tydeligere.

Fortegning. Imponerende godt korrigert for optisk fortegning for et så vidvinklet og lyssterkt objektiv. Ubetydelig fortegning på fullformat, men litt synlig. På APS-C-format er det vanskelig å spore fortegning utenom testbilder. Uansett er dette lett å korrigere.

Bokeh. Et 20-millimeter-objektiv har så kort brennvidde at selektiv dybdeskarphet og myke bakgrunner normalt er lite aktuelt. Men dette objektivets korte nærgrense og høye lysstyrke viser lett eksempler på at vakker bokeh også kan ses på en supervidvinkel.

Lystap. Kraftig lystap i kantene på f/1.4, gradvis bedre til f/5.6, der en aning skygge fremdeles kan måles. Ved APS-C-format er lystapet så vidt synlig på f/1.4, nedblendet i praksis borte.

Fargebrytningsfeil er ikke lenger den store utfordringen, siden det er svært enkelt å korrigere i software. Dette objektivet har bare svakt synlig fargebrytning i ekstreme konturer.

Fokusering. Hurtig og stillegående autofokus og manuell mekanisk fokus. Autofokus kan overstyres fysisk hele tiden, eller med egen bryter.

Prisen. Sigma 20 mm f/1.4 Art er det første i sin klasse med 20 mm og f/1.4 lysåpning, og prisen er fristende for et så unikt objektiv. Det har ingen spesiell værbeskyttelse, men klarer seg bra pga. solid konstruksjon. Det er faktisk veldig mye for pengene.

[Les flere artikler og tester i Fotomag nr. 4 - 2017.]

FM4-17_COVER_400px.jpg