Kortversjonen er at Sony A7 III har fått med seg de viktigste egenskapene fra både Sony A9 og Sony A7R III, det er et komplett kamera uten kjipe spareinngrep. Men fordi Sony A7 III hopper over ekstremfunksjonene til sine dyrere slektninger, blir prisen en helt annen. Og dermed tilgjengelig for de aller fleste.

2018 blir et tøft år for de som skal selge tradisjonelle speilreflekser. Nå kjøper folk for første gang flere speilløse kameraer enn speilrefleks, og forskjellen øker raskt. Markedet har brått vippet over i de speilløses retning. Men hittil har markedet vært dominert av rimelige og små speilløse, samt kostbare proffmodeller med ekstremfunksjoner.

a7III_front_.jpg

Introduksjonen av Sony A7 III varsler at Sony nå vil videre. A7 III er et systemkamera for massemarkedet av dedikerte fotografer. Ikke bare den sporadiske fotografen som tar bilder i ferien og familieselskaper - de bruker likevel mest mobilen. Men den store massen fotografer som, yrke eller hobby, bruker tid og penger på fotografi.

Nå begynner kampen om pallen

Vi har fått anledning til å bruke Sony A7 III en dag i forbindelse med lansering for pressen litt utenfor London. Dette er ingen test, reise og opphold er betalt og fotomulighetene tilrettelagt av Sony. De endelige svarene kan vi først gi når vi får låne et ferdig eksemplar til uavhengig test.

a7III_top_.jpg

Men de viktigste spørsmålene fikk vi svar på. Etter å ha lest spesifikasjonene, ville vi vite om kameraet var så kjedelig korrekt som det virket. A7 III har ikke A9 sin ekstreme ytelse, eller søkeren uten blackout, det har ikke A7R III sin høye oppløsning med nesten 50 Mp, og det har heller ikke A7S II sin ekstreme lysfølsomhet og de spesialiserte videoegenskapene. 

Men A7 III har en helt ny bakbelyst 24 Mp CMOS i fullformat, betydelig raskere enn sine forgjengere. Den enklere utgaven av Sonys fullformatserie begynte med A7 i 2013, og fortsatte med A7 II i 2014. Mens de begge hadde 24 Mp CMOS-brikke, var den første A7 uten bildestabilisering, mens A7 II introduserte en 5-veis bildestabilisering på bildebrikken. 

I mellomtiden har Sony bygget raskt ut sin portefølje av objektiver til speilløse fullformatkameraer, og har fylt nisjene med kameramodeller for sport-, action, video- og landskapsfoto. De har oppnådd en klar 3.-plass blant verdens kameraprodusenter, og i noen perioder har de ligget høyere. Nå setter de inn det avgjørende støtet med A7 III, kameraet som skal bringe speilløst fullformat til det brede publikum.

a7III_rear_.jpg

Like utenpå

Sony A7 III ser nesten nøyaktig ut som A9 og A7R III, og det er ikke mye feil å si at Sony nå lager tre modeller i samme fysiske hylster. Grepet er det samme, og både A9, A7R III og A7 III benytter samme batteri, og samme vertikale batterigrep som tilbehør. Men A7 III slår de to andre på batteritid. Bruker du skjermen, får du 710 bilder på ett batteri (CIPA-tall). Bruker du søkeren, får du 610 bilder. Det er hittil beste batteritid for noe speilløst systemkamera.

Dermed får du også i svært høy grad samme følelse som når du fotograferer med A9 eller A7R III. Følelsen av kvalitet og respons, der Sony tross en aning økning i størrelsen rendyrker det kompakte. Sony A7III er faktisk mindre og lettere enn flere speilløse kameraer fra konkurrenter som Fujifilm og Panasonic. Men i ytelse er det slett ingen lettvekter.

A7 III har fått en ny og stillegående mekanisk lukker (den samme som hos A7R III?), som yter 10 bilder i sekundet. Kameraet har også fått en elektronisk lukker med samme ytelse. Det er en finesse både natur- og bryllupsfotografer kan ha nytte av. Lukkertidene går i begge tilfeller fra 30 sekunder til 1/8000 sekund.

DSC00114_ILCE-7M3_ISO 200_1-50 sec at f - 5,6.jpg

50 mm, ISO 200, 1/50 sek., f/5.6, stativ.

Den store søkeren (0,78x forstørrelse) har lavere oppløsning enn hos A9 og A7R III, men med 2,4 Mp oppleves OLED-søkeren som helt uproblematisk. Skjermen er den samme vippbare 3"-skjermen som før, med ca. 921.000 punkter. Men skjermen har også her blitt en berøringsskjerm, som du kan tilpasse til å betjene samtidig som du også ser i søkeren.

Sony A7 III har hverken A9s superraske bildebrikke med 20 bilder i sekundet, eller Sony A7R III-brikken med 42 megapiksler, men har fått en ny 24 Mp bakbelyst CMOS-brikke som Sony hevder skal gi 15 trinns dynamisk omfang, og nominell følsomhet inntil ISO 51.200 (kan utvides til ISO 204.800).

DSC00098_ILCE-7M3_ISO 100_1-400 sec at f - 1,4.jpg

50 mm, ISO 100, 1/400 sek., f/1.4, håndholdt.

Autofokusen er hentet fra Sony A9, med 693 faseregistrerende sensorer, som jobber i tandem med bildebrikkens 425 kontrastbaserte AF-punkter. Etter bare en dag med litt varierte motiver, kan vi melde at den tregheten vi kunne oppleve med Sony A7 II er fraværende. Kameraet finner fokus umiddelbart og følger bevegelige motiver uten problem. A7 III følger også fint motiver med 10 bilder i sekundet, med både kontinuerlig AF og lysmåling. 

Video

Alle Sonys speilløse fullformatkameraer har nå 4K video, og A7S II - det eldste av de fire - er flaggskipet for videofotografering med sin følsomme 12 Mp bildebrikke og mange rike videoegenskaper. Men selv A7 III utmerker seg med ganske sterke videoegenskaper, ikke minst til å være et "basic" kamera. 

DSC00061_ILCE-7M3_ISO 125_1-50 sec at f - 1,4.jpg

50 mm, ISO 125, 1/50 sek., f/1.4, håndholdt.

Sonys filosofi synes å være "utstyr kameraet med stillbilde- og videoegenskaper som tilfredsstiller de aller fleste, unntatt ekspertene og de med spesielle behov". For med 4K opptak over hele bildebrikkens 36 mm bredde, med full pikselutlesning uten å droppe data, som skaleres ned til 4K videostrøm med det Sony kaller "eksepsjonelle detaljer og dybde".

Vi har ikke rukket å ta noen seriøse videoeksempler, men kan evne at Sony A7 III kan ta opp med en HLG-profil (Hybrid Log-Gamma), som gir HDR-arbeidsflyt på TV-er som støtter HDR (høy dynamikk) uten konvertering. A7 III har også støtte for S-Log2 og S-Log3, Sonys profiler for fargegradering i etterbehandling, men uten 10 bits videodata. Kameraet gir eksponeringskontroll med Zebra-striper, og støtter saktefilm i Full HD med autofokus i hhv. 4x og 5x hastighet.

DSC00486_ILCE-7M3_ISO 160_1-160 sec at f - 1,4.jpg

50 mm, ISO 160, 1/160 sek., f/1.4, blandingslys med blitz.

 

Oppsummering

Sony A7 III er et "basic" systemkamera i Sonys språkbruk, men det betyr ikke at det er ribbet for funksjoner. Tvert imot er det et svært overbevisende kamera når det kommer til ytelse, byggekvalitet, ergonomi og funksjoner. Men det minner oss dessuten på at Sonys øvrige speilløse fullformatkameraer henvender seg til spesialistene, som krever noe ekstra, enten det er rå ytelse, høy pikseloppløsning eller profesjonell videoproduksjon.

Sony A7 III fremstår som et ganske komplett fullformatkamera, og kan benytte et stort antall optimaliserte objektiver, i tillegg til en rekke andre systemobjektiver med adapter. Men hvorfor Sony igjen leverer bare én SD-kortplass som støtter de raske UHS-II-kortene, er ubegripelig. Forventer de at den aktive fotograf skal passe nøye på å ta med og bruke ulike kortstandarder f.eks. ute i naturen eller i de mørke krokene i en idrettshall?

DSC00513_ILCE-7M3_ISO 160_1-20 sec at f - 1,4.jpg

50 mm, ISO 160, 1/20 sek., f/1.4, håndholdt.

Sony A7 III vil også gjøre det vanskelig for konkurrentene å introdusere speilløse fullformatkameraer med mindre overbevisende egenskaper, uten å barbere prisene. Og foreløpig er det bare Leica med sin kostbare Leica SL, som kan levere et speilløst fullformatkamera, mot Sonys fire. Canon har sitt speilløse EOS M-system, men så langt ikke noe i fullformat. Ryktebørsene er smekkfulle av spekulasjoner om at både Canon og Nikon kommer etter, samtidig som både Olympus og Panasonic selger kompakte systemkameraer med mindre bildebrikke, og til og med Fujifilm nå kaster seg inn i kampen med en toppmodell med bildestabilisator.

DSC00511_ILCE-7M3_ISO 160_1-40 sec at f - 1,4.jpg

50 mm, ISO 160, 1/40 sek., f/1.4, håndholdt.

Speilreflekssalget stuper, og salget av speilløse skyter raskt i været. Alt tyder på at vi i månedene som kommer står foran en omveltning i systemkameramarkedet, der Sony har posisjonert seg unikt for den systemkrigen som må komme, med A7 III som den sannsynlige storselgeren. 

Sony A7 III kommer i mars og vil koste ca. 23.000 kroner for kamerahuset, eller 25.000 i kit sammen med Sony FE 28-70 mm F3.5-5.6 OSS. Fotomag kommer tilbake med full test i nr. 2 - 2018.