[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 5 - 2017, som du kan lese her.]

Også her gjelder det samme som for Nikons 60 mm makro: du får ikke mye motivavstand når du fokuserer mot nærgrensen. Men du får mye annet.

Sony FE 50 mm F2.8 Macro er et svært kompakt og lett makroobjektiv, med sine 236 gram og 71 mm lengde. Det er meget solid bygget i metall. Objektivet er motstandsdyktig mot støv og fukt, og gir deg i ett og samme objektiv nærfotografering inntil 1:1 og et normalobjektiv til generell fotografering. 

Det er et relativt nytt objektiv, og klarer Sonys høyoppløste kameraer utmerket (vi har brukt det mest med Sony A7R II). Det dekker fullformat, og med Sonys APS-C-kameraer, som A5000- og 6000-serien, får du et svært kompakt portrettobjektiv i tillegg til makroen (lysåpning f/2.8 klarer seg ofte til portretter).

Objektivet har ikke bildestabilisator, men de nyere Sony-kameraene har jo det innebygget. Sony har også en FE 90 mm F2,8 Makro G OSS med bildestabilisator i sortimentet for speilløse fullformatkameraer. Et utrolig bra objektiv vi kunne tatt med i denne testen, men det koster også rundt 12.000 kroner.

Konstruksjon. Objektivet er konstruert med 8 linseelementer i 7 grupper og har syv avrundede blenderlameller. Ett linseelement er asfærisk, og ett element er av ED-glass. Fokusringen er elektronisk, du må slå av AF for å fokusere manuelt, men dette kan også gjøres ved å holde inne en lite knapp på siden av objektivet. Det er ingen blenderring, men objektivet har en avstands- og reproduksjonskala fra 1:4 – 1:1 på sylinderen som skyves ut når det fokuseres på korte avstander. En treveis bryter for valg av fokusområde er svært nyttig, det gjør fokuseringen raskere spesielt for normale motiver. Objektivet veier bare 236 gram, det er lett selv for et vanlig normalobjektiv. Bildevinkelen på APS-C-format tilsvarer 75 mm.

SEL50M28_C[1].jpg

Skarphet. Dette er et meget skarpt objektiv, både på normal fotograferingsavstand og i nærområdet. Ett av testens skarpeste fullformatobjektiver. Fra f/2.8 til f/11 er det imponerende, og selv ved f/16 er skarpheten på et høyt nivå. Sonys 90 mm klarer litt finere detaljer, men de små forskjellene ligger i at 50-millimeteren er en anelse mindre skarp i kantene. 

Fortegning. Du vil neppe legge merke til at det er en aning tønneformet fortegning, med mindre du fotograferer ruteark i rett vinkel. Mer enn godkjent.

Bokeh. Sony kan bokeh. Selv med kort brennvidde (for en makro) og «bare» 7 blenderlameller, produserer objektivet fine, myke og runde uskarpe objekter.

Lystap. Det ene punktet der Sony FE 50 mm F2.8 Macro skuffer. Nesten -2 EV lystap ved f/2.8, fremdeles nær -1 EV ved f/5.6, og da blir det ikke stort bedre ved å blende ytterligere ned.

Fargebrytningsfeil. Sony har korrigert fargebrytning svært bra på dette objektivet. Fargebrytningsfeil blir i dag gjerne korrigert automatisk i kameraet eller i programvare, men det er sjelden nødvendig her.

Fokusering. En lang utveksling og tradisjonell fokusmotor fører til at fokuseringen er til dels langsom. Til gjengjeld er den manuelle fokusen superfin for finjustering. Med fokusbryteren på ∞–0,3 m er autofokusen rimelig rask på normale motiver. 

Prisen. 5900 kroner er i øvre sjikt av hva 50 mm makroobjektiver koster. Men den optiske kvaliteten på dette objektivet er svært høy. Det dobler også som et normalobjektiv eller en portrett-tele for APS-C-kameraer. Mye objektiv for pengene.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 5 - 2017.]

Fotomag-2017-5-cover_283x400.jpg