Selvsagt henger størrelsen også sammen med objektivet du setter på kameraet. Og siden Sony A6300 er en integrert del av Sonys Alpha-system, har du tilgang til alt fra små «pannekakeobjektiver» på noen titalls gram til kraftige superteler på flere kilo. Det illustrerer bare fleksibiliteten til dette kameraet. Det kan brukes til nesten alt.

Sony A6300 er et speilløst kamera med Sonys E-fatning, den samme som fullformatkameraene i A7-serien og flere profesjonelle videokameraer benytter. Men A6300 har en CMOS-brikke i APS-C-format, og kan derfor bruke alle objektiver til E-fatningen uten begrensning. Sony, og tredjeparter, lager to serier objektiver for E-fatningen: FE-objektiver beregnet på fullformat 36x24 mm, og E-objektiver beregnet på APS-C-formatet, og dessuten på Super 35-formatet til videofilming.

Om ikke dette er nok, har Sony et godt utbygd objektivprogram til sine speilreflekser med A-fatning, også her både for fullformat og APS-C-format. Med en adapter kan Sony A6300 også bruke disse, med full eller tilnærmet full funksjonalitet. Ikke nok med det, flere produsenter leverer adaptere til andre objektivstandarder, f.eks. Canon og Nikon, slik at en eier av A6300 nesten har ubegrensede valgmuligheter til å benytte ny og brukt optikk.

Kamerahus og betjening

Fysisk er A6300 en fortsettelse av den serien som startet med NEX 5 og NEX 3 for seks år siden. Det var knøttsmå speilløse kameraer beregnet på dem som var vant til kompaktkameraer, men som ville ha mulighet til å bytte objektiver. De var uten søker, og for små til å ha innebygd bildestabilisator, noe Sony ellers hadde vært pioner på.

A6300_SEL1670Z_ExpSep2017_DSC07351-Large.jpg

Pakket inn i et kompakt hus, er Sony A6300 et avansert hybrid stillbilde- og videokamera (Foto: Sony).

A6300 har søker og vippbar skjerm, men ikke innebygd bildestabilisator. Bildebrikken, selvsagt av Sony-fabrikat, har 24 Mp oppløsning, og er en CMOS-brikke med 425 faseregistrerende sensorer, som gir hybrid autofokus, av Sony kalt «4D Focus». Like mye som det er et kamera for stillbilder, er det et videokamera. Skjermen, en 16:9-format vippbar LCD-skjerm, er praktisk til håndholdt og stativbasert video, og A6300 støtter både 4K video og Full HD med ulike bildefrekvenser. Som stillbildekamera klarer A6300 8 bilder i sekundet med følgefokus, og den høyoppløste men lille søkeren, en 2,4 Mp OLED-søker, følger faktisk med. Uten liveview-søker klarer kameraet hele 11 bilder i sekundet. Søkeren har en frekvens på opp til 120 bilder i sekundet, noe som gir et svært realistisk søkerbilde av motivet.

Selv med det lille formatet har Sony klart å klemme inn både en sprettopp-blitz og blitzsko i tillegg til søkeren.

a6300_dust_moisture_resistance-Large.jpg

A6300 er godt forseglet med pakninger mot støv og fuktighet.

Sony har spart på plassen. Det gir selvsagt fordelen at dette kameraet er lett å ta med overalt. men det har også den ulempen at det er liten plass til knapper, og de som er der, er ofte små. Grepet er imidlertid godt og føles sikkert, selv om en stor hånd neppe er like komfortabel med å betjene kamera og knapper som en speilrefleks.

I motsetning til Canon EOS 5D Mark IV og Nikon D500, støtter Sony A6300 full bredde på videoopptak i 4K med 25 og 24 bilder/sekund. Selvsagt får du også Full HD video (1920 x 1080 pt), og A6300 kan faktisk lagre både 4K og Full HD samtidig.

Egenskaper og funksjoner

24 megapiksler i APS-C-format er ingen sensasjon i dag – en lang rekke kameraer fra Sony, Nikon og Pentax er utstyrt med tilsvarende. Men CMOS-brikken i A6300 er nyutviklet med noen egenskaper som gir resultater. En ting er de nevnte 425 faseregistrerende autofokuspunktene, det høyeste antallet på noen bildebrikke så langt. I tillegg kommer 169 kontrastfølsomme punkter. Det gir en autofokus som både fanger og følger motiver over så å si hele bildeflaten. En annen ting er at Sony nå har kablet bildebrikken med kobber, som kan gjøres tynnere enn konvensjonell kabling. Dermed fanges mer lys, og følsomheten er økt til ISO 25.600 (utvidbar til ISO 51.200).

A6300 kommuniserer med Wi-Fi, og kan koble opp med NFC mot mobiler som har denne funksjonen. Som forventet støtter kameraet apper fra Sonys PlayMemories-verden, og stadig nye kommer til. Flere av disse er riktig spennende. Videre har kameraet panoramaopptak innebygd, og egen mulighet for å ta HDR-bilder.

CustomButtons-Large.jpg

De fleste av kameraets knapper kan programmeres til brukerens behov.

Selv om det er begrenset plass, har kameraet en rekke små knapper som kan programmeres, i tillegg til at fireveisbryteren kan gis forskjellige funksjoner når du trykker høyre/venstre/opp/ned.

En spesiell Fn-knapp åpner opp en meny på opp til 12 funksjoner du selv kan velge, for innstillinger du gjør ofte. Det tar litt tid å gjøre seg kjent med alle mulighetene, men det gir også brukeren utrolig gode verktøy til å skreddersy kameraet helt til sitt eget behov. Siden all informasjon på skjermen også vises i søkeren, er det lett å skreddersy kameraet til å la seg betjene primært med øyet til søkeren. Dessverre har Sony ikke fått på plass pekeskjerm i A6300, det ville gjort innstillinger og betjening vesentlig enklere.

Bildekvalitet 

Hvis vi så langt har gitt et bilde av et svært avansert kamera i et lite format, har vi truffet riktig. Men også bildekvaliteten imponerer. Det er lett å gå i fellen å vurdere dette kameraet opp mot kompaktkameraer, på grunn av den praktiske størrelsen. Det blir helt feil. Sony A6300 er ikke bare et seriøst kamera, det er blant de beste APS-C-kameraene når det gjelder bildekvalitet (og enda mer videoegenskaper), inkludert Sonys egne speilreflekser. Kameraet tåler utmerket godt sammenligning med Canon og Nikons beste speilreflekser, og puster fullformatkameraene i nakken.

_DSC0011.jpg

Speilløse kameraer ligger ikke lenger etter speilreflekskameraer i bildekvalitet, noe Sony A6300 er et typisk eksempel på.

Både dynamikk og støy er imponerende, og Sonys lysmåling sitter som regel perfekt, ellers er det lett å korrigere mot uforutsigbare motiver. En viktig egenskap er at du kan sette manuell eksponering og likevel bruke automatisk ISO. RAW-bilder tåler en hel del undereksponering på lav ISO uten at bildestøy blir fremtredende.

Piksel for piksel tåler bildene fullt ut sammenligning med både Canon EOS 5D Mark IV og Nikon D500, men siden 5D Mark IV både har større bildebrikke og flere piksler, tåler bilder herfra mer forstørrelse.

4K_oversampling.jpg

Videokvaliteten med 4K opptak er hentet fra 6K pikselregistrering i full Super 35 mm bredde.

Video 

De gode bildeegenskapene for stillbilder gjelder også video. Her er oppløsningen nødvendigvis skalert ned, men både 4K video og Full HD er av høy kvalitet. Kameraet har egen mikrofoninngang, men ikke uttak for hodetelefoner. En rekke praktiske muligheter til seriøs video er på plass, som langsom film, velfungerende autofokus, sebramønster for eksponering og profiler for dynamiske kontrast- og fargemuligheter.

_DSC0144.jpg

Vippeskjermen og det diskrete ytre gjør Sony A6300 velegnet til gatefotografi fra lave vinkler.

Konklusjon

Teknisk sett er Sony A6300 et av de mest avanserte kameraene på markedet, og helt i topp på bildekvalitet og videokvalitet. Stillbildekvaliteten er blant de aller beste i APS-C-format, ytelsen er svært god, og videokvaliteten tåler også profesjonell bruk. Alt dette i en pakke du kan ta med over alt, for eksempel i lommen.