[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 2 - 2016]

Det er selvsagt litt unøyaktig å definere et kamera som proff- eller amatørkamera. Mange amatører og entusiaster koster på seg ‘proffkameraer’, mens yrkesfotografer også fotograferer med kameraer som amatørene bruker. 

Men da Fujifilm i januar presenterte sitt nye reportasje- og gatefotokamera i Leica M-stil, X-Pro2, var det ingen tvil om at det var laget for profesjonell bruk, sammen med en lang rekke objektiver av høy klasse. Det lå i kortene at Fujifilm også ville levere en heftig oppfølger til X-T1 med speilrefleks-stil, og i juli kom X-T2 med det meste av teknologien fra X-Pro2 i et mer tradisjonelt hus, men med høyere ytelse og ikke minst – mulighet for 4 K video, første gang for et systemkamera fra Fujifilm.

De ytre likhetene er der, men X-T2 er et helt annet beist enn den ellers utmerkede X-T1. En helt ny klasse.

Kamerahus og betjening

Fujifilm X-T2 er en tanke større enn sin forgjenger, og veier noen gram mer, men de fleste forskjellene ser vi under overflaten. Grepet er litt dypere, og bak på huset er en joystick som letter betjeningen når du skal velge AF-punkt. Hele huset så vel som mange objektiver og det ekstra batterigrepet er godt beskyttet mot støv, fuktighet og kulde. X-T2 har også to SD-kortplasser og støtter den raske UHS-II-standarden. Den ekstra store OLED-søkeren er forbedret både med hensyn til respons og størrelse.

Den vippbare skjermen kan vippes i to retninger, slik at  den er fleksibel også ved vertikale opptak, men er dessverre ingen pekeskjerm. 

xt2.jpg

Egenskaper og funksjoner

I kameraet sitter den samme 24 Mp X-Trans CMOS-brikken som i X-Pro2, men den har ikke lavpassfilter mot moiré. 

Kameraet har en svært hurtig mekanisk lukker, som klarer opp til 8 bilder/sekund, eller 11 bilder/sekund med det ekstra batterigrepet. Benytter du elektronisk lukker, øker ytelsen til hele 14 bilder/sekund, og kameraet følger fortsatt motiver med autofokus. AF-dekningen er større enn på X-Pro2. De 325 hybride fokuspunktene dekker en stor del av motivet, og 169 av disse er faseregistrerende. 

AF-systemet er ganske smart og fleksibelt, og byr på fem forhåndsdefinerte kontinuerlig AF-innstillinger med flere parametre kombinert for bestemte formål, ikke ulikt hva Canon har på sine proffkameraer. I tillegg kan du lagre egne innstillinger i et sjette sett. Til sammen gjør disse det lett å utnytte de mange avanserte funksjonene. 

Vår eneste innvending er at autofokus hverken er like presis eller like hurtig i dårlig lys. Med dårlig lys mener vi da dunkel innendørsbelysning ved ca 3-4 EV og mindre.

Fujifilm X-T2 henvender seg til fotografer som trenger et robust kamera med høy ytelse, og gjerne fotograferer både stillbilder og videofilm. En USB 3.0-kontakt overfører data inntil 5 Gb/sek, og gjennom HDMI-porten kan du lagre video egnet for etterbehandling. 

WiFi-tilkobling med mulighet for omfattende fjernkontroll er på plass, og endelig har Fujifilm med X-T2 og den nye EF-X500 blitzen fått trådløs fjernstyring av blitz og høyhastighets synkronisering.

Bildekvalitet 

Vi forventet at bildekvaliteten kunne sammenlignes med X-Pro2, som i grunntrekkene har den samme CMOS-brikken. Og vi ble ikke skuffet. Disse to kameraene er blant de aller beste APS-C-kameraene du får tak i når det kommer til stillbildekvalitet.

Særlig er vi imponert over JPEG-filene, som beholder fine detaljer og minimalt med støy til og med ISO 12800, og både ett og to trinn høyere har bildene fortsatt både detaljer og farger med knapt synlig støy ved normale utskrifter. Også RAW-filene holder høyt nivå, og er svært ‘behandlingsvillige’. Ved ISO 12800 er bildestøyen knapt merkbar i små størrelser, og fullt på høyde med f.eks. Nikon D500, samtidig som detaljer og farger er klare. Enkel støybehandling vil gi utmerkede bilder i store formater, og i magasintrykk vil du ikke skjemmes over ISO 25.600.

Men, som vi har sett før – JPEG-kvaliteten er på et så høyt nivå, og fargene så gode, at det er lite poeng i å velge RAW til veleksponerte motiver med normal kontrast. Dessuten lar Fujifilm deg velge mellom en lang rekke filmsimuleringer, både i farger og sorthvitt. Fujfilms lange erfaring med fargegjengivelse fra fotokjemi gir varianter som Astia, Velvia, Pro Neg., Classic Chrome, Provia, Acros m.fl.

For den som er på et oppdrag og må levere optimale bilder hurtigst mulig, er dette en stor fordel, siden god praksis med eksponeringsvalg og innstillinger lett gir utmerkede JPEG-filer, samtidig som man kan lagre RAW til det ande minnekortet. 

Video 

For første gang introduserer nå Fujifilm 4K video. Vi visste allerede da X-Pro2 ble introdusert at bildebrikken åpnet for 4K video, men Fujifilm trengte mer tid på å utvikle en prosessor som var bedre tilpasset video, og X-Pro2 var kanskje heller ikke det typiske kameraet for slike opptak.

Videokvaliteten, også på Full HD, er likevel svært bra, med fine detaljer og lite moire, samtidig som kameraet er bemerkelsesverdig fritt for «rolling shutter». Men uten det ekstra batterigrepet er det begrensninger. Da klarer ikke kameraet mer enn ca. 10 minutter med 4 K video i ett opptak, og du må ha grepet for å få hodetelefonutgang. Da får du også vesentlig forlenget batteritid – med totalt 3 batterier ca. 1050 bilder (CIPA-tall), fullt på høyde med de fleste speilsreflekser.

Med batterigrepet kan du også eksportere video med F-log gammakurve, samtidig som fargekomprimeringen er gode 4:2:2. Dette er egenskaper som særlig videoredigerere vil sette pris på.

Konklusjon

Fujfilm X-T2 har store ambisjoner og høy ytelse, men selve kameraet er egentlig svært kompakt. Fujifilms objektiver er robuste og av gjennomgående fremragende optisk kvalitet. De er mindre enn fullformatobjektiver, men større enn objektivene til Micro Four Thirds.

På mindre enn fem år har Fujifilm bygget opp et komplett system som ikke avhenger av gamle speilrefleksobjektiver, og med både X-Pro2 og X-T2 leverer de kameraer og optikk til langt de fleste oppgaver man kan tenke seg, og det med gjennomført kvalitet i alle ledd. Fujifilm X-T2 er preget av meget høy kvalitet, oversiktlig betjening og nå  også: svært god ytelse. På kjøpet får du 4K videomuligheter blant de beste i sin klasse.

Les flere artikler og tester i Fotomag nr. 2 - 2016 

FotoMag2-cover_283x400.jpg