KOMMENTAR

Men både blant fotografer, i fotohandelen og blant produsentene ga digitalkameraer støtet til et langt tiår med innovasjon. Men innovasjonen stoppet opp ved apparatene. Med få gode unntak ble den tradisjonelle fotobransjen tatt på sengen da Apple introduserte den første iPhone. 9. januar 2007 står derfor som et veiskille i fotografiets historie. For det var mobilkameraene som hentet de store gevinstene ved digital foto.

Og det var jo ikke på grunn av overbevisende bildekvalitet. Nøkkelen lå i at både mobilfotografer og - produsenter forstod digitalteknologien, og tok potensialet på alvor. Det gjorde ikke den tradisjonelle kameraindustrien.

Med mobilkameraet begynte «alle» å fotografere. Nyere undersøkelser viser at i vår del av verden er det nesten ingen som ikke fotograferer. Men bare rundt 10 % foretrekker tradisjonelle kameraer.

Dagens fotografer vil vise bildene sine, kommunisere med dem, og dele med andre. Både stillbilder og levende bilder. Å fotografere for å gjemme bildene i en skoeske, et album eller enda verre, i en negativmappe, har ingen hensikt. Slett ikke alle bilder deles eller tas vare på. Men de som er viktigst for oss, de lever hardt og intenst i den digitale verden, tilgjengelig for alle.

Det skjønte ikke den tradisjonelle fotobransjen. Toget forlot perrongen med mobilene på plass. Men det kommer nye tog. Det er fremdeles mulig å gjøre «ordentlig fotografi» klar for den digitale verden. Fotografene har allerede hoppet på, det er bransjen som sitter på gjerdet. 

Denne kommentaren er basert på lederartikkelen i Fotomag nr. 1 - 2018. 

Fotomag 2018-01 Forside.png