Toralv.jpgToralv Østvang (bildet) er en av Norges mest erfarne teknologijournalister og har foto og video som en stor interesse. Når han ikke jobber som journalist i Computerworld, utgir han Kameranytt.no, og i blant er han gjestekommentator hos oss i Fotomag. Han har også tidligere rettet søkelyset på det han mener er en bransje som ikke følger med i tiden.

Det paradoksale er at nordmenn fotograferer som aldri før, og i 2018 skrev ut 43 millioner bilder, 4,3 millioner postkort og 290.000 bildekalendere. I tillegg lagde vi 243.000 fotobøker, en liten vekst fra året før.

Dette genererte en verdi på 362 millioner kroner, mens mobilbransjen solgte for 10,2 milliarder. Den store interessen for bilder fører likevel ikke til at vi legger igjen mye av verdi i den tradisjonelle fotobransjen, påpeker Østvang i Kameranytt.no:

– Alle bildene og videosnuttene vi legger ut i store mengder på Facebook, Instagram, YouTube og andre nett-tjenester, inngår også i et stort økosystem som genererer milliarder av kroner, for det meste i annonseinntekter. Vel å merke annonseinntekter for andre, ikke for kamerabransjen.

P1400815.jpg

SI DET MED ET SMIL: Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen kan glede seg over et godt år for bransjen som helhet. Men kamerasalget er ikke mye å smile av. (Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen)

– Kamerabransjen er med på å danne grunnlaget for en rekke digitale tjenester som genererer enorme verdier – som kamerabransjen selv ikke tjener et fnugg på, skriver Østvang.

– Kamerabransje-folkene sitter bare borte i hjørnet og sturer og skjønner ikke bæret av hva som er skjedd. Når de innimellom tror de skjønner det, kjefter de på mobilbransjen og beskylder den for å ha stjålet kameramarkedet fra dem, fortsetter han i sitt hjertesukk om kamerabransjen.

Les hele kommentaren til bransjeutviklingen på Kameranytt.no.