[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag 3-2019. Les hele testen med alle bilde- og videoeksemplene her.]

Mellomformatkameraer er beryktet for å være store, tunge, langsomme og med kraftig lukkerstøy. Ryktet er ikke helt ufortjent, men heller ikke lenger helt fortjent.

Både Hasselblad og Fujifilm kom i 2016 med sine første speilløse mellomformatkameraer, henholdsvis Hasselblad X1D og Fujifilm GFX 50S. De hadde lite annet enn det speilløse og en Sony 50 MP CMOS-brikke felles. Mens Hasselblad X1D avansert designerkamera med fast (elektronisk) søker, var Fujifilm GFX 50S et modulært allround-kamera for både studio, reportasje og naturfotografering med utskiftbar søker, adaptere for både Hasselblad-optikk og tekniske kameraer og grunnlaget for et kommende system for profesjonell fotografering. Dessuten hadde begge en enkel videoløsning.

Fujifilm GFX 100 er et helt annet beist. Det er fremdeles et modulært profesjonelt kamera for mange slags bruk, men ambisjonene er skrudd flere hakk opp. Nå akter Fujifilm å ta opp kampen mot de store innen profesjonelt mellomformatutstyr, som Hasselblad, Phase One og Leica. Eller kanskje gjenerobre sin plass i det øvre segmentet for yrkesfotografer? 

GFX_100_Back+EVF.jpg

Fujifilm er på ingen måte nykommere i dette krevende markedet. De har lenge hatt en viktig satsning på profesjonell TV-optikk, men det er heller ikke veldig mange år siden de var langt fremme på mellomformatkameraer, kanskje særlig på det japanske og asiatiske hjemmemarkedet.

De av oss som har vært med en stund husker kanskje den «kompakte» vidvinkelkameraet GW690 og den slett ikke kompakte GX 680, et stort og tungt studiokamera for opp til 6 x 8 cm film – bare for å nevne noen. Men tilbake til nåtiden.

Fujifilm GFX 100 er ikke, selv om G-betegnelsen hinter om gamle tradisjoner, «enda et mellomformatkamera». Dette er et kamera for den moderne fotografen som stiller store krav både til stillbilder og video, og like gjerne drar på oppdagelsesferd i villmarken som byvandringer, leverer store oppdrag i studio, eller fotograferer diskret i situasjoner som f.eks. bryllup, scene eller kirkekonserter. 

I Fotomag 3-2019 kan du også lese alt om årets EISA-priser:

Skjermbilde 2019-10-24 kl. 21.06.01.png

Fujifilm GFX 100 har nemlig både en mekanisk lukker i fokalplanet og en elektronisk lukker som er lydløs. Og i motsetning GFX 50S og Hasselblad X1D er den elektroniske lukkeren brukbar også til portretter og andre levende motiver så lenge bevegelsene ikke er raske. Mekaniske lukkertider er inntil 1/4000 sekund, elektroniske inntil 1/16.000 sekund, og de kan kombineres. Blitzsynkronisering er ved maks 1/125 sek, men til systemet finnes også en adapter til Hasselblad H-serie, og kameraet støtter sentrallukker på disse objektivene, inntil 1/800 sekund. I tillegg til Fujifilms egne blitzer, og PC-synk, finnes det en rekke muligheter til studioblitzer og portabelt lys fra ElinchromProfoto og Broncolor, også med høyhastighetsblitz. Når du i tillegg får adapter til storformatkameraer, er det lite å savne for den som vil bygge ut et kamerasystem for yrkesbruk eller dedikert entusiastbruk. 

Prisnivået er selvsagt deretter, men absolutt konkurransedyktig. Objektivutvalget er foreløpig ikke enormt, men med ni objektiver, to telekonvertere og flere adaptere får du gjort jobben. Objektivene vi har testet hittil, er av meget høy kvalitet optisk og mekanisk, og hele systemet tåler en tur i skikkelig ruskevær. Pris på optikken ligger stort sett mellom ca. 15.000 og 30.000 kroner.

FotoMag 3-2019_cover_400pxH.jpgLes denne testen og flere saker i Fotomag 3-2019 her.