Importør:

De er kostbare, de er bygget for profesjonelt bruk, og de kombinerer egenskaper man skulle tro utelukket hverandre.

Canon RF 85mm F1.2L USM og Sony FE 135mm F1.8 GM er blant de mest spennende nyere portrettobjektivene for speilløse kameraer. Portrettobjektiver er moderate til korte teleobjektiver, som regel lyssterke, og nesten alltid av go optisk kvalitet. Fotomag vil i tiden som kommer teste flere speilløse portrettobjektiver og gi deg en oversikt over dagens utvalg.

RF_85mm_F1.2 + FE 135mm F1.8.jpg

Les testene av Canon RF 85mm F1.2L USM og Sony FE 135mm F1.8 GM i Fotomag nr. 3-2019.

Canon fortsetter å levere fantastiske objektiver med den nye RF-fatningen. Det er ingen tvil om at Canon merker presset fra Sony, og har begynt å svare.

[Her kan du lese testen av Canon RF 85mm F1.2L USM og se mange bildeeksempler.]

Konstruksjon (Canon RF 85mm F1.2L USM). Kraftig og ekstremt solid konstruksjon i metall, med meget god værbeskyttelse. 13 linseelementer i 9 grupper, med asfæriske og UD-elementer. Samme BR-optikk (Blue Spectrum Refractive) som ble introdusert med EF 35mm F1.4 for korrigering av fargeavvik. Stor fokusring som gir fast og myk manuell fokus, og programmerbar kontrollring. Objektivet har  9 avrundede blenderlameller. 

Sonys G Master-serie har høstet fortjent heder. Men det spørs om ikke den nye 135mm F1.8 GM legger listen enda høyere enn tidligere. Det har i grunnen alt.

[Her kan du lese testen av Sony FE 135mm F1.8 GM og se mange bildeeksempler.]

 

Konstruksjon (Sony FE 135mm F1.8 GM). Kraftig og meget solid konstruksjon i metall, med meget god værbeskyttelse. 13 linselementer i 10 grupper, der tre elementer er av hhv. XA-typen, Super ED-glass og ED-glass. To linjære AF-motorer gir stillegående og vibrasjonsfri fokus. Fluorbelagt frontelement er smuss- og vannavvisende. Manuell blenderring med klikkstopp som kan slås av for trinnløs blenderstyring. Bryter for begrensning av fokusområde. Objektivet har 11 avrundede blenderlameller. 

 

FotoMag 3-2019_cover_400pxH.jpgLes disse testene og flere saker i Fotomag 3-2019 her.