[Dette er en kortversjon av Fotomags førsteinntrykk, som kommer i Fotomag nr. 4 - 2018.]

Lanseringen av Canon EOS R var første målpassering i en prosess som har pågått i seks år – det er tiden Canons ingeniører har jobbet med det nye kameraet og systemet rundt. Bare lanseringen i London første uke i september er blitt planlagt i et halvt år og involverte 300 personer.

Du kan med andre ord glemme enhver tanke om at Canon har snudd seg raskt rundt for å «svare på utfordringen fra Sony», som mange spekulerer i. EOS R er begynnelsen på en langsiktig satsning, og første etappe i en gjennomtenkt plan. 

EOS R System_communication.jpgEn ting er at speilet er borte og betingelsene for å utvikle mer avansert optikk er bedre med EOS R, vel så viktig er det at kommunikasjonen mellom kamera og objektiv er mer avansert og får nye muligheter.

På samme måte som Nikon har kompatibilitet med det eksisterende EOS-systemet vært overordnet. Mer enn å få Canon-brukere til å bytte fra speilrefleks til speilløst, har det vært viktig for Canon å gi kundene sikkerhet for at alt de har investert i EOS-systemet kan tas med videre – enten de velger å supplere med et speilløst kamera nå, eller å vente litt. Med andre ord: Canon har prioritert å beholde sine lojale kunder. Og dem er det så mange av at de neppe frykter å bli spist opp av konkurrentene. 

Når vi skal beskrive Canon EOS R, må vi ha to aspekter for øye: Selve kamerasystemet på den ene siden, og de første produktene på den andre.

De første produktene er kamerahuset EOS R, samt fire RF-objektiver og viktig tilbehør som adaptere for å bruke speilrefleksobjektiver på det nye kameraet.

Men EOS R er mer enn bare disse produktene. Kanskje enda mer interessant er Canons vyer om hva den nye RF-grenen av EOS-systemet kan gi i fremtiden. Potensialet til EOS R og dermed hele EOS-systemet.

EOS R-systemet.jpgVi fikk en dag med Canon EOS R under lanseringen, og kunne benytte alle objektivene unntatt 35mm makroobjektivet. Både AF-ytelse og bildeegenskaper føles minst på nivå med EOS 5D Mk IV eller EOS 6D Mk II.

EOS R – systemet

Først: EOS R benytter stort sett alt tilbehør i EOS-systemet, med de tilpasningene et nytt kamerahus og en ny objektivfatning naturlig nok innebærer. For eksempel kan du bruke batterier fra EOS 6D- og EOS 5D-serien i EOS R (men det er bare det nye LP-E6N som tillater USB-lading i kameraet). Til kameraet selger Canon også batterigrepet BG-E22 som har plass til to batterier, kan brukes til å lade opp batterier med, og som har vertikalutløser. Vi fant grepet godt også uten, men med batterigrepet får du både mer tyngde og bedre grep om du har store hender.

EOS_R_Back_Body.jpg

EOS R-systemet er utviklet like mye for video som for stillbilder. Dette bærer både kamera og objektiver preg av. Canon sier at EOS R er det mest avanserte EOS-kameraet hittil for video, med unntak av Cinema EOS. Med den mest avanserte Dual Pixel CMOS AF-brikken hittil, hevder Canon at EOS R har den raskeste og mest følsomme autofokusen i verden, og hele 5655 AF-punkter fordel over nesten 90 % av bildeflaten.

Dagens EF-fatning i EOS speilreflekskameraer har noen begrensninger, som EOS R ikke har: Uten speil kan bakre linse legges tett inntil bildebrikken, og muliggjøre mer lyssterke og avanserte optiske konstruksjoner – geometrien tillater ikke det med EF-fatningen. Signalet mellom objektiv og kamera er også utvidet for å gjøre plass til nye funksjoner. Autofokus på bildebrikken fungerer helt ut i kantene, og være raskere pga. høyere kommunikasjonshastighet.

EOS R – kameraet

Canon lanserer det første kameraet i EOS R-familien, med den nye RF-fatningen, som et profesjonelt kamera. EOS R deler mye med EOS 5D Mark IV, er på noen områder et bedre kamera, på andre områder mangler det litt på å matche ‘Mark IV’.

Den nye RF-bajonetten har samme indre diameter som EF-fatningen, 54 mm, men mye kortere registeravstand (avstanden mellom objektivfatning og bildebrikke) med 20 mm, og som nevnt 12 pins kommunikasjon med hurtigere datakommunikasjon og bedre strømforsyning.

CMOS-brikken har ikke innebygd mekanisk bildestabilisator, men under videoopptak kombineres elektronisk stabilisering ed eventuell optisk stabilisering i objektivet. Vi skjøt en del video med det nye RF 24–105mm F4L IS USM under vår korte prøvekjøring i London, og ble svært imponert over den 5-aksers hybride stabiliseringen.

Adapter_Dropin_Front_Slant_with_C-PL_Filter.jpg

Men Canon har mer i ermet: Når du bruker et RF-objektiv med bildestabilisator på EOS R, vil bildebrikken registrere eventuell uskarphet og kommunisere med gyro i objektivet, slik at du får bedre kompensasjon for bevegelsesuskarphet enn bare med et optisk stabilisert objektiv. 

Den 8 cm store LCD-skjermen er en pekeskjerm, og har blant annet støtte for pekefokus. Du kan styre fokuspunkt med tommelen mens du ser i søkeren, også. Skjermen er, som bl.a. EOS 6D Mk II, vribar. På venstre siden finnes inngang for ekstern mikrofon og utgang for hørepropper/hodetelefon. Men selv den interne mikrofonen virker ved et kort bekjentskap ganske OK, i hvert fall innendørs. Vår lille videosekvens, som vi viser ovenfor, er tatt opp med internmikrofon.

Adapter_Front_Slant.jpg

På toppen har EOS R, akkurat som Nikon Z-kameraene og Fujifilm X-H1, et LCD-panel med fyldig informasjon. Den som er vant med Canon EOS, vil raskt finne seg til rette med betjeningen, men et par detaljer krever nok tilvenning. 

Det første er av/på-rattet (!), som etter vår mening er feil plassert og unødvendig stort, til venstre for søkeren. Det andre er en berøringsfølsom «M-Fn-bar» ved tommelen (der vi er vant til å ha en joystick). Denne kan programmeres til flere ulike funksjoner, og betjenes med en lett berøring, på venstre side, på høyre side, på midten, eller ved å sveipe sidelengs. 

Videostøtten er vel så god som hos EOS 5D Mk IV, men ikke helt på nivå med f.eks. Sony A-serien eller Nikon Z-serien. EOS R er per dato det eneste fullformat speilløse kameraet som bare tillater 4K video med kraftig beskjæring, 1,75x. Det gir litt mindre opptaksformat enn Super35mm, og begrenser klart vidvinkelmuligheten for videoopptakk i 4K. Til gjengjeld støtter Canon EOS R 10-bits 4K video med 4:2:2 fargekoding via HDMI med C-log. Internt lagrer kameraet i 8-bits med 4:2:0 fargekoding.

RF 28-70mm.jpgCanon RF 28–70mm F2.0 er stort som en lyssterk telezoom. Det måler 140 mm i lengden, har en filterfatning på 95mm, og veier 1430 gram. Ytterst sitter kontrollringen som kan programmeres til flere funksjoner.

Objektiver

Objektivene til EOS R, benevnt RF, er både lyssterke og bedre enn tilsvarende speilrefleksobjektiver, hevder Canon. Alle objektivene har en kontrollring, som kan programmeres til å justere blender, lukkertid, eksponeringskompensasjon og ISO.  

Ved start lanserer Canon fire nye objektiver, men ikke alle er tilgjengelig med det samme. Det er kitobjektivet RF 24-105mm F4L IS USM, et lyssterkt og kraftig normalobjektiv, RF 50mm F1.2L USM på nesten en kg, det enorme 28–70 mm F2L USM og den kompakte RF 35mm F1.8 IS STM Macro. 

Prisene varierer fra ca. 5.700 kroner for 35mm macro til 12.000 kroner for 24–105mm, 25.000 for 50mm og 33.000 kroner for 28–70mm F2.

For å sikre kompatibilitet med eksisterende EF-objektiver lanserer også Canon tre adaptere. Standardadapteren følger med ved kjøp av huset i begynnelsen, det finnes også en adapter med kontrollring, samt en adapter med drop-in filterinnsats, som kan leveres med henholdsvis sirkulært polafilter eller variabelt ND-filter.

Les også vår nyhetssak om Canon EOS R her.