Den nye 24-millimeteren er bygget for fullformat, er mindre og rundt 30 % lettere enn konkurrentenes speilrefleksutgaver. Objektivet har manuell blenderring, bryter for trinnløs blender, fokuslås, solid værsikring og er optimalisert for både stillbilder og videofotografering. Hele 11 avrundede blenderlameller bidrar til å gi bildene en utrolig myk bokeh.

General Master-serien er Sonys mest prestisjetunge speilløse objektiver, med avansert optisk konstruksjon og bygget for profesjonell bruk. FE 24mm F1.4 GM er konstruert med 13 linseelementer i 10 grupper, bl.a. to av Sonys spesielle XA-glasselementer med ekstremt jevn overflate og tre asfæriske linseglass. Det er også bestykket med en kraftig, nyutviklet DDSSM (Direct Drive SSM) lineær fokusmotor. Lengden er 92,4 mm og diameteren 75,4mm.

Her er Sonys egen lanseringsvideo for sin nye 24 mm F1.4:

Med denne vidvinkelen legger Sony inn en søknad til enda flere fotografer om å bytte system. Hverken Canon eller Nikon har en slik vidvinkel til sine nye speilløse fullformatkameraer (ennå). De tilsvarende speilrefleksobjektivene fra så vel Canon og Nikon som Sigma er ca. 200 gram tyngre og vesentlig større, de har heller ikke trinnløs blender.

Høy oppløsning

Sony FE 24mm F1.4 GM er laget for mange ulike oppgaver, men landskapsfotografering er et opplagt valg. Kombinerer du f.eks. Sony A7R III med dette objektivet, får du en høyoppløst pakke som veier 1100 gram. Bruker du Nikon D850 eller Canon EOS 5D S og deres 24 mm f/1.4, må du bære en halv kilo ekstra. Så hva har Sony gjort for å få vekten ned 200 gram, til bare 445 gram? 

Takuya KatoTakuya Kato er Sony-ingeniøren som står bak utviklingen av FE 24mm F1.4 GM. Han har tidligere bl.a. utviklet den prisbelønte FE 100mm F2.8 STF GM OSS. (Foto: Toralf Sandåker). 

Det handler om den optiske konstruksjonen og hva speilløse systemer er gode for. Med kortere avstand fra bakre linseelement til bildebrikken kan konstruktøren benytte færre og mindre glasselementer fordi det ikke er nødvendig å kompensere like mye for lysbrytningen som på et speilrefleksobjektiv. Særlig gjelder dette vidvinkelobjektiver. Sony utvikler alle komponenter og har alle teknologier internt, de har dermed full kontroll over alle sider ved konstruksjonen og produksjonen.

SEL24F14GM_D.jpg

Den nye 24-millimeteren har høy oppløsning over hele bildeflaten allerede fra f/1.4, hevder Sony. Og vår korte prøve med noen hundre eksponeringer tyder på at de har ordene i behold, uten at vi har kunnet gjennomføre en uavhengig test. Vi har heller ikke sett mye vignettering.

For dette objektivet holder samme høye standard i materialvalg, mekanikk og optisk konstruksjon som de øvrige G Master-objektivene. Det betyr metall, pakninger mot fukt og støv, manuell blenderring (med A-posisjon) og ikke minst en bryter som lar deg veksle mellom (1/3) blendertrinn og trinnløs blenderinnstilling – attraktivt for flere enn videofilmere. På siden av objektivet har du dessuten en knapp for fokuslås og em omskifter for AF/MF. Fokusringen er tydelig og bred, og objektivet leveres med en tulipanformet motlysblender som må løses med en knapp.

7609026982.jpg

Lydløs og rask AF

Sonys kameraer kan som kjent brukes med lydløs lukker, Sony A9 til og med til hurtige, bevegelige motiver, og da er lyden fra autofokusen kritisk. Med Sony FE 24mm F1.4 GM er det bare fotografen som i ekstrem stillhet vil høre fokusmotoren, for bare noen desimeter unna vil lyden i rommet eller utendørs overdøve den meget stillegående lineære DDSSM-motoren. Denne har også et stort moment, tre ganger kraftigere enn tidligere DDSSM-motorer, og er av samme type som Sony benytter i sin nye 400m F2.8. Dette er også et viktig moment for filming med autofokus, noe Sony-brukere har god erfaring med.

Vi fikk en dag med A7R III og det nye objektivet da vi denne uken ble invitert av Sony til Sicilia, der vi fotograferte nærmest ved foten av den aktive vulkanen Etna. I karusellen øverst på siden kan du se noen av våre bilder. Vi var spesielt interessert i å sjekke fokusnøyaktighet, motlysegenskaper, bokeh og oppløsning i landskaper og fine detaljer. 

Her er to bilder fotografert tidlig om morgenen i fiskerbyen Giardini Naxos:

DSC00009_FE 24mm F1.4 GM_ILCE-7RM3_1-30 sec at f - 4,0.jpgISO 640, 1/30 sek., F4

DSC00008_FE 24mm F1.4 GM_ILCE-7RM3_1-30 sec at f - 16.jpgISO 12.800, 1/30 sek., F16

God nærgrense

De fine og myke områdene utenfor fokus gir en nydelig bokeh, som vi venter av Sonys GM-objektiver. Med f/1.4 og en nærgrense på bare 24 cm blir det også mulig å utnytte denne bokehen til å fotografere med moderat dybdeskarphet. Lyspunkter i mørke områder «blør» svært lite, og Sony understreker at objektivet er utmerket til himmelbilder, nordlys og bymiljøer om natten. Objektivet har Sonys Nano AR Coating som i høy grad motvirker internreflekser og strølys, og selv med solen rett inn i objektivet beholdes høy kontrast og vi ser veldig lite til «spøkelseselementer».

SEL24F14GM_C.jpg

Sony FE 24mm F1.4 GM er selvsagt også godt egnet til APS-c-kameraer som A6500. Da får du en bildevinkel tilsvarende 36 mm på fullformat.

EU-pris for objektivet er oppgitt til EUR 1600, og det er leveringsklart i oktober. Norsk pris er ennå ikke kjent.

Siste! Sony bekrefter at antatt norsk utsalgspris er kr 16.000,-

Mer informasjon finner du hos Sony.