[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 5- 2018, som du kan lese her.]

Vi var begeistret for forgjengeren, og spent på om Huawei ville klare å toppe P20 PRO, som vi testet ga vår spesielle anbefaling i vår test. Den mobilen hadde tre kameraer, der det ene var dedikert til sorthvittbilder, de øvrige henholdsvis et 40 Mp («27mm F1.6») og 8 Mp («80mm F2.4») portrett-tele. I tillegg et selfie-kamera på 24 Mp.

Sorthvittkameraet ble en vinner hos oss, derfor ble vi først skufet da vi så at Huawei med Mate 20 Pro hadde droppet den løsningen. I stedet er det nå en supervidvinkel – et 20 Mp F2.2-kamera tilsvarende 16mm brennvidde. Samtidig som Huawei markedsfører kombinasjonen (16mm, 27mm, 80mm) som 5x zoom.

På få år har kinesiske Huawei ikke bare tatt igjen utviklingstakten til konkurrenter som Apple, Samsung og Sony, men gått helt i spissen både i mobilteknologi generelt og bilde-/videoteknologi spesielt. De utvikler raskt nye teknologier og produkter, og klarer å få dem ut i markedet. På veien har Huawei alliert seg med Leica

I motsetning til hva noen liker å tro, er samarbeidet Leica/Huawei en ekte symbiose. Det er ikke Huawei som betaler for å bruke Leica-navnet. Selskapene har sammen etablet et utviklingssenter i Wetzlar ved Leicas hovedkvarter, for å «drive utvikling innen optiske systemer og programvarebasert teknologi med sikte på å forbedre bildekvalitet i en lang rekke fotografiske og mobile anvendelser.»

IMG_20181101_162740__LISO_824_1-25 sec at f - 2,2.jpg

I bruk

Som ellers er det ikke telefondelen vi i Fotomag er mest opptatt av, men la det være nevnt at Huawei Mate 20 Pro fungerer utmerket også som en vanlig mobiltelefon. 
Mobilen er tynn, med avrundet AMOLED-skjerm på 6,4 tommer, med oppløsning 538 ppi og visningsforholdet 19,5:9. Vi er ikke glad i disse avrundete skjermkantene, men her er avrundingen så kort at det ikke irriterer når vi ser på bilder og videoer.

IMG_20181101_162703__LYA-L29_1-60 sec at f - 1,8.jpg

Huawei Mate 20 Pro bruker Android 9.0 (Pie) med Huaweis egn tilpasning, som oppleves som brukervennlig. Her i Norge leveres mobilen med 128 GB internminne og plass til to SIM-kort, eller ett SIM-kort og et ekstra minnekort, som må være av den lite utbredte NM (Nano Memory)-typen. 

Huawei har beholdt en «busslomme» på toppen av skjermen, som likevel er mer enn stor nok. Fingeravtrykkleseren er nå plassert i selve skjermen, og fungerer rimelig bra. Dog ikke så stabilt som på nyere iPhone-modleler med fingeravtrykklesing. Tilsvarende gjelder for 3D ansiktgjenkjenning. Det er lett å «lære» mobilen ansiktet ditt, og den åpner raskt når det er registret, men den matcher ikke nyere iPhone X i følsomhet, særlig ikke i dårlig lys. Du kan velge å bruke fingeravtrykk-innlogging, ansiktinnlogging, eller begge deler om hverandre.

Tilkobling og lading er av USB C 3.1-typen, men mobilen lader også trådløst. Trådløs lader følger ikke med, men en 40W hurtiglader er standard. Den lader opp batteriet til 70 % på en halvtime. Batteriet er fast Li-Po, kapasiteten er 4200 mAh, og vi opplevde at det har meget god driftstid, vi behøvde aldri lade det opp i løpet av samme dag under testperioden.

IMG_20181022_175823__ISO800_1-25 sec at f - 2,2.jpg

Kameraet

Kamera-appen er ganske lik den vi kjenner fra Huawei P20 Pro, og den er full av smarte funksjoner. Her finner vi egne moduser for nattfoto, simulering av stor blenderåpning, avansert pro-modus og portrettmodus som kan simulere både kort dybdeskarphet og ulike lyssettinger. Funksjoner som HDR, panorama, sakte film og tidsforløp er også på plass, og navigeringen er både kjapp og effektiv. 

Huawei satser stort på maskinlæring, eller «kunstig intelligens» (AI), og skal kunne kjenne igjen 1500 ulike fotografiske motiver og scenarier og skreddersy signalbehandlingen for å optimalisere gjengivelsen. Mobilen har også «AI 4D predictive fokus», som skal kjenne igjen motiver når de beveger seg rundt i bilderammen og la fokusen følge med. Dette fungerer også forbløffende i praksis.

Hovedkameraet, med 40 Mp, har en bildebrikke på størrelse med kompaktkameraer, 7,4 x 5,6 mm, eller 1/1,7″ type. Det er større enn andre mobilkameraer, og en av årsakene til de gode egenskapene ved (relativt) høy ISO.  

IMG_20181019_131216__LYA-L29_1-580 sec at f - 2,2.jpg

Stillbilder

Kamera-appen har to modi, den vanlige helautomatiske knipsemodusen, og PRO-modus med RAW-mulighet (DNG) og alle innstillinger. Nytt er at RAW-format kan benyttes med alle de tre kameraene, og ‘zoomtrinn’ mellom dem.

Dessuten kan du velge blant en rekke effekter og opptaksfunksjoner, som panoramamodus, sakte film, AR (Augmented reality), lysmaling, HDR, Time-lapse, filtre og mer. Du har også sorthvit-modus, men det er ikke som hos P20 Pro basert på et eget sorthvittkamera. 

Det synes vi gjør lite. Det er mer enn nok data med 40 Mp hovedkamera, og Huaweis algoritmer henter data fra flere kameraer samtidig når det trengs, for å gi realistiske inntrykk av zoom og brennvidder mellom de faste brennviddene objektivene egentlig har. Til sorthvitt henter kameraet fram overbevisende toneforløp, og filtereffekter kan benyttes.  

Kameraet har også en interessant nattmodus, som tillater fotografering inntil 8 sekunder. Sinnrik signalbehandling både stabiliserer og masserer pikslene til det nesten umulige og redder ellers håpløse lysforhold forbausende lett.

IMG_20181019_224118__ISO1600_1-20 sec at f - 1,8.jpg

Det er også i korte trekk hva mobilfoto i dag handler om. Digital bildebehandling, og avansert sådan. Selvsagt betyr gode objektiver og bildebrikker sitt, men selv med Leica-presisjon og nyeste CMOS-teknologi kan ikke kameraene på disse mobilene registere i nærheten av samme bildeinformasjon som et stort speilreflekskamera. Det er ingen grunn til å frykte at mobilen erstatter speilrefleksen i overskuelig fremtid. Med vekt på «erstatter». For i svært mange situasjoner blir resultatet så bra at du ikke vil savne et stort kamera. I hvert fall når bildet skal ut på sosiale medier, ses på mobilens egen skjerm, på en PC eller printes ut i et album eller en fotobok.

Mobilprodusentenes salg er enormt mye større i verdi enn kameraprodusentenes ellers. Og dagens avanserte mobilkameraer koster jo like mye som et godt kompaktkamera eller til og med et beskjedent systemkamera. Mobilsalget genererer så mye verdi at produsentene kan legge enormt med ressurser ned i å utvikle programvare og algoritmer som «tryller» middelmådige kameraer til høyst brukbare bilder. I dag er det heller den tradisjonelle fotoindustrien som drar nytte av mobilteknologien enn omvendt.

Video

Mens stillbildekvaliteten er overlegen i mobilverdenen, er ikke videoegenskapene like unike. Huawei Mate 20 Pro støtter 4K-opptak, men så vidt vi kan se er det lite nytt i forhold til P20 Pro. Bildestabiliseringen er OK på Full HD, men ikke imponerende på 4K. De nyere iPhone X-modellene vinner klart både på skarphet, stabilisering og langsomfilm mot Mate 20 Pro. 

Likevel, også videoopptak nyter godt av den grunnleggende gode teknologien, som bildebrikke, prosessor og optikk. Video på mobil er faktisk imponerende bra i dag.

Mate-20-Pro-3.jpg

Konklusjon

Huawei Mate 20 Pro topper P20 Pro når det gjelder stllbilder. Tre kameraer med totalt brennviddeomfang på 16 til 80 mm (tilsv. fullformat) i råformat og med mengder av opptaksvalg kommer som standard, og bringer mobilfoto opp i en ny klasse. Video­egenskapene holder fremdeles bra følge, med fin eksponering, fargegjengivelse og stabilisering, men på det området kan Huawei godt utfordres til å jobbe videre så video imponerer like mye som stillbilder.

Men til syvende og sist er det også en vanlig Android smartmobil med de beste kommunikasjonsegenskaper, som gjør bildebruken så attraktiv.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 5 - 2018.]

FM5-2018_3_side1_400px.jpg