«Avtalen innebærer at begge selskaper innleder videre samtaler om en mulig overføring av Olympus’ veletablerte Imaging forretningsenhet til JIP innen slutten av kalenderåret 2020», skriver  Annika Johansen, Country sales manager i Olympus i et brev til Fotomag. 

– Det vi vet så langt er at alle planlagte produktlanseringer går som normalt, og at produktutviklingen fortsetter, samtidig som intensjonen er at Olympus Imagings kompetente forsknings- og utviklingspersonale blir med videre i det nye selskapet. 

En liten del av Olympus’ virksomhet

Olympus Imaging omfatter kameraer, kameraobjektiver og lydopptakerenheter til video og kontorbruk. Forretningsenheten utgjør ca. 5–6 % av Olympus-konsernets totale omsetning, og har de siste tre årene akkumulert et betydelig underskudd, som Olympus forklarer med den generelt store nedgangen i fotomarkedet, og særlig smarttelefonenes inntreden. Selskapet har foretatt betydelige engangs tapsavsetninger i forbindelse med tidligere juridiske søksmål, og slanket både produktporteføljen og organisasjonen. 

Men ved avslutningen av siste regnskapsår 31. mars 2020 [366 KB PDF] tapte Olympus Imaging likevel nesten i firedel av omsetningen. Selv om dette var en betydelig forbedring fra foregående år, varslet selskapet i årsrapporten om at «for digitalkameradelen av Olympus Imaging, hvis markedet reduseres raskere enn forventet, kan det hende at Olympus-konsernet (Olympus Group) ikke er i stand til å motvirke tilbakegangen i salg med de allerede implementerte restruktureringsgrepene, og dette vil kunne få betydelige følger for konsernets inntjening.»

«Olympus ser på det potensielle eierskiftet som en mulighet for Imaging-enheten til fortsatt verdiskaping for gamle og nye kunder, fans, og foto-entusiaster. Olympus og JIP vil fortsette videre samtaler, og vi føler oss forpliktet til å vise alle interessenter full åpenhet om våre intensjoner mens planene konkretiseres», skriver Johansen i sitt brev. På forespørsel legger hun til at veldig lite ellers er kjent akkurat nå hva konsekvensene vil bli for organisasjonen her i Norge.

3_E-M1X_0016_Right_Horizontal_40-150mmF2.8.jpg

Olympus’ flaggskip OM-D E-M1X.

Men Fotomag kjenner til at Olympus har solgt veldig bra i Norge den siste tiden, og er godt innarbeidet i det norske fotomarkedet. Restruktureringer innen teknologibransjen er ikke uvanlig, og selskaper som Hasselblad, Leica og Sonys kameradivisjon har kommet seg godt gjennom flere slike transaksjoner med påfølgende satsninger. Til syvende og sist er det produktenes kvaliteter og kundenes interesse som vil avgjøre markedets og selskapets fremtid. Olympus’ største styrker er ekstremt solide produkter, svært høy optisk kvalitet og kompakte kameraer og objektiver – egenskaper som blant annet har gjort Olympus populært blant natur- og villmarksfotografer.

Fotomag vil komme tilbake til utviklingen hos Olympus på Fotomag.no og i magasinet.