[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 2- 2018, som du kan lese her.]

Konkurransen mellom mobilprodusentene tilspisser seg, og mobilene får stadig flere kameraer og mer avanserte kameraløsninger. Samsung har hatt dobbeltkamera i Note 8 tidligere, men for første gang har de nå også installert det i en av mobilene i Galaxy S-serien. Det er virkelig på tide, for både Apple og Huawei har hatt dette i flere modeller en stund nå, og Huawei har nylig sluppet sin nye toppmodell P20 Pro med trippelkamera.

Design

Designen har ikke blitt radikalt annerledes siden S8+, men baksiden av mobilen har fått et par endringer. Fingeravtrykksleseren er flyttet til undersiden av kameraene, og dermed er den blitt mye enklere å bruke uten å grise til kameraene med fingermerker. S9+ har også fått to kameraer – ett vidvinkelkamera og et kamera med lett teleoptikk - mens S9 må klare seg med vidvinkelkameraet alene. 

3_2_JPG2.jpgGod smell i fargene, og eksponering sitter stort sett som et skudd. Litt kraftig signalbehandling på JPEG-filene, men man kan også å skyte i råformat i pro-modus.

Skjermen på 6,2″ er en knivskarp AMOLED-skjerm med oppløsning på 2960x1440. Dette er definitivt samsungs beste skjerm så langt, og tydelig selv utendørs i skarpt sollys. Det typiske OLED-fargestikket er blitt så minimalt at vi ikke synes det er nødvendig å pirke på det lenger. 

Skjermen er fremdeles bøyd ut mot sidene. Det ser stilig ut, og gir et inntrykk av at skjermen stikker ut av mobilen, men samtidig blir det også reflekser i kantene og ikke optimal visning av bilder i fullskjerm.

I motsetning til flere og flere av konkurrentene har Samsung valgt å beholde både minnekortplass og minijack-utgang, men på en mobil til nesten 10.000,- skulle vi virkelig ønske oss mer enn 64GB internlagring. 

I bruk

Samsung Galaxy S9+ kommer med Samsungs versjon av Android 8.0 og taleassistenten Bixby som fortsatt ikke snakker norsk. «Bixby vision» er en egen funksjon i kameraet som bl.a. skal kunne oversette tekst man peker på med mobilen - nyttig for å oversette veiskilt, menyer og slikt. I praksis fremstår denne teknologien som umoden, og teksten skal være veldig stor og tydelig før det fungerer tilfredstillende. Oversetting av teksten på en bokside eller en meny med liten og tett tekst kan man bare glemme, og automatisk gjenkjenning av språk fungerte heller ikke spesielt bra.

3_2_JPG3.jpg

Ellers er det flust med tilpasningsmuligheter, og batteriet er blitt en anelse bedre siden S8+, men helt på nivå med Huaweis toppmodeller er det ikke. 

Kamera-appen har fått en liten overhaling, og nå er det sveiping som gjelder. Man sveiper mot høyre og venstre på toppen av skjermen for å bytte mellom de ulike kameramodusene, og man sveiper opp og ned for å bytte mellom selfie- og hovedkamera. Helt overbevist er vi ikke, og vi synes ikke denne måten å bytte mellom moduser på er like effektiv og presis som en enkel og tydelig meny. 

Vi opplevde også flere ganger at mobilen mistolket sveipene våre, og aktiverte f.eks. selfie-kameraet uten at det var meningen. Vi ser heller ikke poenget med enkelte irriterende begrensninger, som at man ikke manuelt kan velge høyere ISO enn 800 i pro-modus, mens auto-ISO strekker seg mye høyere.

Når det er sagt så er kamera-appens finurligheter noe man venner seg til, og dobbelt kamera med forskjellige brennvidder er en funksjon vi liker veldig godt. Vidvinkelkameraet tilsvarer 27mm i 35mm-format, og har variabel blender. Man kan bytte mellom f/1.5 til situasjoner med lite lys, og f/2.4 når det er rikelig med lys og man vil få best mulig skarphet ut av kameraet. Teleobjektivet som tilsvarer en brennvidde på 50mm i 35mm-format har fast blender på f/2.4. Autofokus er rask og presis både på foto og video, med skikkelig fasefokus, og helt i toppsjiktet blant mobilene vi har testet. 

4_3_JPG5.jpg

Stillbilder

Vi er blitt ganske så bortskjemte og kresne på mobilkamerafronten, og her skuffer ikke Galaxy S9+. Som vi forventer fra Samsung er automatikken fabelaktig, og bilder skutt på full auto ser fantastiske ut på mobilskjermen. Hvitbalanse og autoeksponering er noe Samsung virkelig kan godt.

Ikke overraskende blir bildeprosesseringen på JPEG veldig tydelig når man studerer bildene på en stor dataskjerm, og her virker spesielt oppskarpingen temmelig overdrevet. Det er ganske vanlig at mobilprodusentene tilpasser JPEG-prosesseringen slik at bildene tar seg best mulig ut på mobilskjermer, og Galaxy S9+ er ikke noe unntak. Så lenge man ikke studerer bildene i 100% forstørrelse ser det uansett bra ut, og det er i praksis ikke noe vi ser på som problematisk. 

3_2_sammenlikning_jpg.jpg

Sammenlikning mellom JPEG og raw i 100% forstørrelse.

3_2_sammenlikning_raw.jpg

Skulle man ønske å få ut mest mulig detaljer kan man tross alt fotografere i pro-modus og lagre bildene som råfiler. 

Råfilene er vesentlig mer detaljerte enn JPEG-bildene, men har også mye mer støy. Uproblematisk på lav ISO, men fra ISO 800 og oppover blir det veldig mye fargestøy, spesielt i skyggepartier. Jevnt over yter kameraet meget godt, og det er jo tross alt en mobil vi snakker om her.

Forskjellen i skarphet og detaljrikdom mellom blender f/1.5 og f/2.4 er nesten umulig å få øye på i JPEG, men det blir vesentlig tydeligere når vi sammenlikner bilder i råformat. Vidvinkelkameraet er helt klart skarpere på f/2.4, spesielt ut mot kantene. Falsk bokeh-funksjon - eller «live focus», som Samsung kaller det - fungerer greit, men sliter av og til med å separere motiv og bakgrunn helt rent og presist.

Video

Samsung byr på 4K video med 60bps, og dette ser riktig bra ut. I typisk Samsung-stil er det ganske hardhendt oppskarping som går en del på bekostning av detaljene, men det ser unektelig svært imponerende ut på en mobilskjerm, og resultatene blir heller ikke ille på TV-en eller datamaskinen. Videokvalitet og ikke minst videostabilisering er bedre enn vi opplevde med Huawei Mate 10 Pro, og blant det aller beste vi noensinne har sett fra en smartmobil.

I tillegg til video opptil 60bps i både 4K og 1080p finnes det også en egen saktefilm-modus som gjør det mulig å filme kortere snutter i 240bps i 1080p og 960bps i 720p. Den optiske stabiliseringen virker også i 4K med 60bps, og med en stø hånd er håndholdte opptak i denne videokvaliteten helt bruktbart.

Konklusjon

Samsungs design med buet skjerm er nok litt polariserende. Det ser stilig ut, men det blir også reflekser i kantene som bl.a. kan gå ut over fullskjermvisning av bildene. Har du en S8+ fra før av vil vi nok ikke anbefale en oppgradering. Til det er forskjellene for små, og selv om dobbeltkamera er kult og praktisk er det i seg selv ikke nok til å forsvare å betale flere tusenlapper for en ny mobil.

Kamera-appen har fått noen endringer vi ikke helt liker, og den nye navigasjonen med sveiping er både treg og unøyaktig. 

Samsungs mobiler blir også stadig dyrere og dyrere, og prisen på nesten 10.000,- synes vi er drøy. Dobbeltkamera er en oppgradering vi setter pris på, og det er unektelig veldig praktisk å ha både vidvinkel og lett tele i den samme mobilen. Samsung Galaxy S9+ er svært lik sin forgjenger, og det er det egentlig ikke noe galt med. S8+ var en knakende god mobil, og med S9+ er alt pusset på og gjort enda litt bedre.

[Fotomag samarbeider med DxOMark.com, som tester bildebrikker, objektiver og mobilkameraer. Les hvordan DxOMark.com tester bildebrikker her.]

DxO_Samsung_Galaxy_S9+_804x667.png

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 2 - 2018.]

Fotomag 2018-02 Forside.jpg