Datoene for neste Photokina blir dermed fra onsdag 27. til lørdag 30. mai 2020. Det er den tyske fotoindustriens organisasjon PIV, som sammen med messearrangøren Kølnmesse GmbH har besluttet «å utsette starttidspunktet for en ny årlig messesyklus.»

Både etter at skiftet fra toårig Photokina-messe ble kunngjort i mai 2017, og under messen i september i høst, kom det mange kritiske røster fra bransjen selv og media. Det gjennomgående i kritikken var at de to messene kom alt for tett, og at det ville være problematisk å forsvare så store investeringer som deltakelse på Photokina-messen er, så kort tid etter hverandre. At selve tidspunktet ble flyttet fra september til mai, var det mindre motstand mot.

photo_16_056_034.jpg

Fotomag har snakket med mange norske og utenlandske bransjefolk, forhandlere, distributører og produsenter, og det er ingen tvil om at forundringen og motstanden mot dette raske skiftet har vært å ta og kjenne på. Vi vet også at flere produsenter ikke ønsket å booke plass på messen neste år, og en rekke av våre mediekolleger ville «se det an», selv om de vanligvis pleier å booke hotellrom lang tid i forveien. Da nyheten om utsettelsen kom i dag, var det derfor ikke uventet.

Er Photokina i trøbbel?

I pressemeldingen pakkes det hele pent inn i vakre vendinger, men det er liten tvil om at utsettelsen er en ripe i lakken for arrangørene. Etter en blomstrende innledning fra PIVs direktør Rainer Führes om at «Photokina 2018 overoppfylte våre optimistiske forventninger med banebrytende innovasjon og 180.000 besøkende fra 127 land», og at arrangørene dermed satte seg veldig høye mål for neste messe, fortsetter pressemeldingen med å erkjenne at de neppe "igjen vil klare å skape den samme entusiastiske atmosfæren som karakteriserte Photokina 2018, bare få måneder senere.

«Vi forstår at selv de mektigste teknologiselskapene ikke kan garantere at de vil klare å bringe denne sterke innovasjonen til utstillingshallene som vi opplevde på Photokina 2018 etter en ekstremt kort planleggingstid på bare litt mer enn syv måneder,» sier direktør i Kølnmesse, Gerald Böse, og fortsetter med flere vakre ord om Photokinas styrke og ansvar for å bidra til utvikling i bransjen i fremtiden.

Det store spørsmålet er om målsetningen om å arrangere Photokina hvert år likevel lar seg gjennomføre. Photokina konkurrerer med blant annet CP+ messen i Yokohama, Japan, og PMA@CES, som holdes årlig i Las Vegas, USA. Det er kostbart å sende folk til messer, og med dagens multimediekommunikasjon lanseres nyheter i samme sekund over hele kloden.

Ett av argumentene for å avvikle messen årlig, var at produktlanseringene nå er mer hyppige. Men mye tyder på at vi er på vei inn i en tid der produktsyklusene vil vare lenger, altså en mer normal tilstand, slik fotobransjen opplevde før den store digitalboomen. I dag er produktene gjennomgående mer modne, og publikum skifter ikke ut utstyret så ofte som for noen år siden.

Mer informasjon kan du finne på Photokinas hjemmeside, www.photokina.com.