Sony FE 24mm f/1,4 GM

Pris: 16.000,-

Importør: Sony

5

Karakter

5 av 5

Pluss:

  • Værtettet og solid.
  • Meget kompakt.
  • Rask og stillegående autofokus.
  • Skarpt med ekstra fine detaljer.
  • Godt tilrettelagt for video.
  • Ingen coma selv i hjørnene.

Minus:

  • Høy pris.
  • Behov for noe korrigering, som likevel er standard i bildefilene.

Fotomag mener:

Sony har klemt utrolig mye finesser og kvalitet i dette lille, men solide objektivet. En supervidvinkel med egenskaper mange normalobjektiver må strekke seg etter. Meget godt tilpasset også høyeste oppløsning på Sony A7R III.

[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 6- 2018, som du kan lese her.]

Man kan spørre seg hva man skal med en kostbar, lyssterk supervidvinkel som 24 mm F1,4 GM. Hvor ofte trenger du egentlig f/1.4 på en 24 millimeter?  

Valg av brennvidde er ganske subjektivt. En 24mm forvrenger motivdetaljer nær kanten, og er svært følsom for kamera ute av vater. Men samtidig får du med mye i trange rom, du kan gå nær folk når det er trengsel, og ikke minst – du kan rette kameraet opp mot himmelen og fotografere både by- og naturlandskap, med lys fra både himmelfenomener, urbane dekorasjoner og nattlige nordlysformasjoner.

Slikt krever sitt av et objektiv, men Sony har flere overraskelser i ermet. Sony FE 24MM F1,4 GM er svært kompakt, har manuell blenderring som kan omstilles fra stillbilde- til videomodus, en programmerbar knapp og en avansert konstruksjon som lover å tilgodese både nærgrense, hjørneskarphet, bokeh og motlysegenskaper.

Er dette den ultimate vidvinkelen for Sony-folket, og det perfekte supplementet til standardzoomene? Vår test gir svarene.

Konstruksjon. Solid konstruksjon med mye metall og bruk av avansert glass. 13 elementer i 11 grupper, hvorav to ekstreme asfæriske (XA) og tre ED-glass. Blenderen har 11 runde lameller som gir avrundede uskarphetsområder. Objektivet er godt værbeskyttet, frontelementet har fluorbelegg, og en nyutviklet lineær Direct Drive SSM (DDSSM) fokusmotor har tre ganger bedre moment enn tidligere. Den manuelle blenderringen kan omstilles fra fine 1/3 klikkstopp til trinnløs justering for video, og fokusknappen på siden kan programmeres etter behov. Endelig er også den solide motlysblenderen festet med låseknapp.

Skarphet. Imponerende skarp fra hjørne til hjørne på alle blenderåpninger, med bare antydning til mykere hjørner på f/1.4. Den gode nærgrensen gir også sylskarpe bilder med unntak av hjørnene, som har godt av to trinn nedblending. Fokusplanet er også nærmest helt rett.

Fortegning. Meget godt korrigert, delvis i bildefilen. Utmerket til arkitektur, til og med tekniske opptak.

Bokeh. 11 runde blenderlameller gjør sitt, og får denne supervidvinkelen til å levere vakre uskarphetsområder, flotte reflekser nesten uten ‘mandelform’, og selv konturene i reflensene er nærmest fri for skjemmende ‘årringer’.

Lystap. Vi ser litt skygger i kantene på åpen blender, men dette er nærmest borte allerede ved f/2. 

Fargebrytningsfeil. Her briljerer objektivet virkelig. Det lille som kan spores av brytningsfeil blir effektivt korrigert i objektivprofilen, og lyspunkter er fri for coma og medvirker til den fantastiske skarpheten. I ekstreme tilfeller kan vi provosere frem svake fargete konturer, men dette er lett å korrigere i software i de få tilfellene det måtte føles nødvendig. 

Fokusering. Fordelen med et lite og lett objektiv er at det gir mindre glass å flytte på for fokusmotorene. Autofokus er meget rask, og veldig stillegående.

Bildestabilisering finnes ikke i objektivet, men stabiliseringen i Sony A7 III fungerer meget bra sammen med denne 24-millimeteren, og kompenserer godt for kamerarystelse.

Prisen på ca 16.000 kr er er mye penger, men så er også Sony FE 24mm F1.4 GM unikt. Tidligere har vi måttet akseptere mye vekt og størrelse for et så bra objektiv. Her får vi topp kvalitet i et kompakt format.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 6 - 2018.]

FotoMag 6-2018-Cover_400px.jpg