Som sin forgjenger Fujifilm X-Pro 2 er dette et kamera som skiller seg ut fra mengden. Dette er et kamera som nærmest tvinger deg til å se inn i søkeren, og droppe skjermen. Det er et kamera som gir gjenklang hos fotografer som liker å jobbe bevisst og ikke stresse. Den som har fotografert med film, vil ha null problemer med å vippe opp skjermen og ta bilder uten å sjekke hvert bilde. Skjermen kan nemlig bare vippes nedover, det har sine fordeler – og begrensninger. Den lille statusskjermen kan vise grunninnstillinger eller bare ‘filmtype’ – som da vi rev av enden på filmboksen i gamle dager. Noen kommer til å hate den løsningen. Mens andre – de som kameraet er laget for – kommer til å juble, og innse umiddelbart at dette er kameraet for akkurat dem. 

RASK7153.jpg

Selve kamerahuset er i titan, og det er godt værbeskyttet. X-Pro 3 kommer også med 3 overflatefinisher – mer om det nedenfor. (Foto: Jonas Rask).

Kameraet kan virke retro, og spille på det nostalgiske. Samtidig er Fujifilm X-Pro 3 smekkfull av avansert Fujifilm-teknologi, og deler bl.a. den 26 Mp store  X-Trans CMOS 4 bildebrikken i APS-C-format med Fujifilm X-T3 og den litt mindre X-T30. Det betyr at du kan forvente samme bildekvalitet som disse, men X-Pro 3 har flere egne tricks i ermet. Og ikke minst, kanskje verdens beste søker, den hybride optiske og digitale søkeren har også fått sine forbedringer.

0C30E22D-6996-41F5-AB69-224C80FAE5AE.jpeg

Det som minner mest om Leica, er ikke primært utseendet, men hvordan Fujifilm konsekvent legger vekt på fotografenes arbeid med kameraet, hva som gjør det enkelt å bruke, og skreller vekk gimmicks. Eller er skjermen en eneste stor gimmick?

Vi synes ikke det, til det er den både for smart og for praktisk. Det tok oss noen små minutter å venne oss til skjermen, og å kombinere skjerm og søker. Skjermen er nå en 3" berøringsskjerm med gode 1,6 Mp oppløsning. Når du vipper den ned, kan du selvsagt vise bildet du nettopp tok, eller vise og bla i bilder og videofilmer. Du kan selvsagt også bruke den i liveview-modus, da ser du ned på skjermen, det fungerer både når du tar portretter og til diskrete bilder der du ikke ønsker å bli lagt merke til som fotograf. Men du kan ikke vri skjermen eller vippe den rundt til selfie-bilder. Dette kameraet er faktisk ikke egnet til selfier. Noen vil trekke på skuldrene av det. Skjermen fungerer selvsagt også til videoopptak, der X-Pro 3 teknisk kan sammenlignes med X-T30. Det vil si utmerket 4K video eller Cinema 4K, med hhv. 16:9-format og 17:9-format.

22041501-F581-43C7-97A6-2D69B7F6BA50.jpeg

Bak på kameraet har Fujifilm plassert en liten informasjonsskjerm som kan leses også når kameraet er slått av. (Foto: Jonas Rask)

På baksiden av skjermen, når skjermen er felt opp, er det altså en liten kvadratisk 1,28-tommer «Color Memory» LCD-skjerm, som bruker en teknikk lignende såkalt digitalt papir, som vi finner bl.a. på ebok-lesere. Det er her du kan vise simulert filmtype, eller andre nøkkelinnstillinger, omtrent som toppskjermen på Fujifilm GFX 100, GFX 50S og X-H1. Denne lille skjermen er på også når kameraet er slått av – skjermen «husker» informasjonen til den endres. Den er ikke bakbelyst, så du trenger lys for å se informasjonen. Det var vi litt skuffet over – for når det er mørkt er den nesten ubrukelig. Det burde vært mulig å kombinere løsningen med en lyskilde, slik at informasjonen er lesbar i det minste når kameraet er på.

Fantastisk hybridsøker

Igjen er det søkeren som gjør den nyeste X-Pro-modellen så spesiell. Kameraet har en stor hybridsøker, der du med en flikk på hendelen foran på kameraet bytter mellom elektronisk søker og optisk søker med rammer for brennviddene 23mm (bildevinkel tilsv. 35mm), 27mm, 35mm, 50mm, 56mm, 60mm og 90mm (vi brukte også den fine 16-millimeteren (tilsv. 24mm), som fylte den optiske søkeren helt ut i kanten og vel så det). En nyhet vi synes er et tilbakeskritt, er at denne optiske søkeren mangler X-Pro 2 sin innebygde forstørrelse når du bruker lengre brennvidder enn 35mm (tilsv. ca. 52,5mm). Til gjengjeld er den større og viser ca. 0,52x forstørrelse. Den optiske søkeren oppleves som å fotogrefere direkte, uten at noe kommer mellom deg og motivet. På mange måter bedre enn på Leica M (selv om Leica M har litt større søkerbilde), for du kan velge å legge inn et felt i nederste høyre hjørne som forstørrer punktet du har i fokus med et elektronisk mini-bilde. Du kan også velge mellom en «ren» optisk søker og en optisk søker med innlagt elektronisk informasjon.

Alternativt bruker du den elektroniske søkeren, som her er kraftig forbedret fra X-Pro 2. X-Pro 3 bruker en OLED-søker med 3,69 millioner punkter og kraftig forbedret kontrast. Denne har også fått et bedre okular, spesielt for brillebrukere, og har en oppfriskningsfrekvens på opp til 100 bps. Under våre timer med X-Pro3 foretrakk vi den elektroniske søkeren fordi den ga et stort og lyssterkt bilde, som vi opplevde uten merkbar forsinkelse, som kan simulere ferdig bilde, og ikke minst vise den nødvendige eksponeringsinformasjonen.

Ellers synes vi Fujifilm har funnet en fin balanse mellom kompakte mål og ergonomi. Det lille håndgrepet gir brukbar støtte til fingrene, og med et ergonomisk tilpasset tommelfeste på baksiden opplevde vi kameraet som uproblematisk å gå rundt med. Dette er da heller ikke noe kamera som skriker etter lange, tunge objektiver. Fujifilms store 200mm F2.0 passer nok ikke så godt til den typen fotografering de fleste vil anskaffe en X-Pro 3 til. kihon_NANAMEGrip.jpg

Du får ikke batterigrep til Fujifilm X-Pro 3, men et tilpasset fingergrep gir bedre ergonomi enn kameraet «ut av boksen» 

Bildebrikke og ytelse

Bildebrikken er altså den samme 26 Mp X-Trans CMOS 4 som benyttes i X-T3 og X-T30. Men der X-T3 er rettet nesten like mye mot videofotografer som stillbilder, er det stillbildefotografene som får det meste av oppmerksomheten i X-Pro 3. Ytelsen er god, du kan ta opp til 11 bilder i sekundet med mekanisk lukker og både AF og automatisk eksponering. Bytter du til utelukkende elektronisk lukker, klarer kameraet inntil 20 bilder i sekundet med full oppløsning, eller 30 bilder/sekund med 1,25x beskjæring. Bufferen er god, med 145 JPEG-bilder og 36 RAW-bilder ved full 26 Mp oppløsning og 11 bps.

Den mekaniske lukkeren går til 1/8000 sekund, den elektroniske til 1/32.000 sekund, og den er rimelig kjapp med begrenset plage fra ‘rolling shutter’. Autofokusen er en hybrid kontrast/fasefokus med følsomhet ned til –6EV – det er nesten stummende mørke.

6D460DCF-B879-4787-8491-0C3211AFADC7.jpeg

Som vanlig leverer Fujifilm en rekke filmsimuleringer. Her er de fleste tidligere «filmtypene» med, men i tillegg har X-Pro 3 fått en ny «Classic Neg»-simulering, som skal være svært nær Superia, uten at Fujifilm offisielt vil si det. Classic Neg gir litt økt kontrast (kan justeres), og flytter fargetonene litt mot det varme. X-Pro 3 har også fått en Color Chrome FX Blue-simulering, og dessuten to nye effekter du kan legge til i kameraet (eller i etterkant): simulering av filmkorn og «Clarity» som gir økt lokalkontrast slik vi kjenner det fra Lightroom/Photoshop.

B8E1873B-3772-4E40-8A9B-43B680BCC21B.jpeg

X-Pro 3 har som vent 4K video, både i 17:9-format (Cinema 4K) og «vanlig» 4K-format, 16:9. Men i motsetning til X-T3 må du nøye deg med 8-bits video. Du kan også ta FUll HD-filmer ved 120 bps, dvs. 4x langsomfilm.

FFCE68C8-4A58-47A2-BD33-67BA4AC2C7FC.jpeg

Toppen av kameraet er klassisk Fujifilm, med kombinert lukkertidsratt og ISO-velger, samt et ratt for eksponeringsjustering. Batteriet er det samme NP-W126S som i andre Fujifilm-kameraer, og skal rekke til 440 bilder når du bruker den optiske søkeren, litt mindre med mekanisk søker. X-Pro 3 har plass til to SD-kort av UHS II-typen. Fotomag kommer tilbake til en full test når vi får låne et ferdig kamera.

Fujifilm X-Pro 3 blir levert i tre varianter. De skiller seg i overflatebehandling og farge, men er ellers helt like. Den helt sorte utgaven er litt mattere enn på X-Pro2, og har en solid industrilakkering, som vil slites pent med bruk. DUratect-overflatene har et belegg som er særldeles motstandsdyktig mot riper og slitasje, og vil eldes med en vakker patina. 

I sort farge ventes prisen på selve kamerahuset å bli ca. 20.000 kroner, med Duratect i Dura Silver eller Dura Black blir prisen ca. 22.000 kroner. Kameraet leveres med ekstra batteri. Forventet levering er i løpet av november. Mer informasjon om Fujifilm X-Pro 3 kan du lese hos Fujifilm.

(Fotomags reise til Nice ble betalt av Fujifilm).