Med 4x zoom opp til 600mm, OK lysstyrke og en vekt som lar seg bære på tur og i perioder også brukes håndholdt, vil mange natur- og sportfotografer ønske å se nærmere på denne zoomen. Spesielt om de bruker Sonys speilløse fullformatkameraer, eller et L-mount-kamera fra Panasonic, Leica eller Sigma selv.

Les hele testen og se flere bilder i Fotomag magasin nr. 7-2021.

Hovedkonkurrenter er Tamron 150-500mm F5-6.7 Di III VC VXD og Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS og kanskje Sonys påkostede FE 100-400 F4.5-5.6 GM OSS, selv om den både faller mye dyrere og har kortere zoomområde. 

Bruker du Sigma-objektivet på et L-mount-kamera, støtter det også både 1,4x og 2x telekonverter (TC-1411 og TC-2011). Da får du henholdsvis zoom til 840mm og 1200mm, men lysåpningen blir selvsagt redusert med hhv. ett og to trinn.

Vi skrev at dette er absolutt ingen lettvekter. Alt er jo relativt. Sigma har tidligere levert to zoomer med 150-600mm F5-6.3, for speilrefleks. De skiller seg fra hverandre ved at den ene er i den enkle C-serien (Contemporary), mens den andre tilhører den mer robuste Sports-serien. Objektivet vi tester her (hold tungen rett i munnen), 150-600mm F5-6.3 DG DN OS i Sports-serien er med sine 2100 gram ca. 700 gram lettere enn speilrefleksutgaven, men veier omtrent det samme som C-utgaven («DN» betegner ‘digital native’ eller objektiv for speilløse kameraer).

Konstruksjon. Bunnsolid bygget med temperaturstabilt komposittmateriale og aluminium, med fatningen i metall. Objektivet har meget god værbeskyttelse, og vann- og oljeavvisende belegg på frontelementet. Separat zoom- og fokusring, og brytere for AF-lås. Zoomringen kan kontrolleres på tre måter, låses på korteste brennvidde, låses på valgfri brennvidde, eller med myk motstand for jevn zoom. En tre-trinns fokusbegrenser og bryter for bildestabilisator, samt en ‘custom’-bryter for ulike funksjoner på hhv. Sony- og L-mount. Det er 25 linseelementer i 15 grupper, og 9 avrundede blenderlameller. Fire FLD-elementer og to SLD-glass. Objektivet kommer med en polstret bag, frontdeksel som trekkes over, en solid Arca-Swiss-kompatibel stativfot og kraftig solblender. 

Skarphet. Meget skarpt i sentrum av objektivet fra største blender, litt bedre mot korte brennvidder enn de lange. Kantskarpheten er ikke nor dårligere, og holder seg på et høyt nivå over hele zoomområdet. Svært imponerende og viktig for et kraftig teleobjektiv, som oftest brukes på store blendere.

Fortegning. Bare en svak grad av puteformet fortegning kan ses over hele zoomområdet. Kompatibelt med digital korrigering i kameraet.

Bokeh. Praktfulle myke og runde uskarpe flater, og fine overganger. Uskarpe høylys kan vise ‘løkringer’ og være mandelformede. 

Lystap. Meget jevn utlysning av hele bildeflaten, særlig mot lengste brennvidder. 

Fargebrytningsfeil. Meget godt kontrollert for fargebrytningsfeil.

Fokusering. Rimelig rask og stillegående autofokus, men bare nesten på samme nivå som sine dyrere rivaler hos originalprodusentene. Nærgrensen er meget bra rundt 180mm, og inspirerer til tette nærbilder av blomster og småkryp.

Bildestabilisering. Inntil 4 trinn optisk bildestabilisering bidrar til å gjøre objektivet lett å bruke med ettbenstativ eller gimbal, også i en viss grad håndholdt med godt lys.

Prisen er meget gunstig for hva du får. Den er noe dyrere enn f.eks. Tamron 150-500mm f/5-6.7 Di III VC VXD, men du får 100mm lengre brennvidde og noe bedre lysstyrke. Andre, til dels betydelig dyrere teleobjektiver og zoomer er det lite interessant å sammenligne med hvis du ønsker brennvidder opp mot 5-600mm.