EISA-logo-2022-40_web.jpgI år er det 40 år siden EISA ble grunnlagt, og det var med «Årets kamera» den spede starten kom i 1982. Fotografi har alltid vært en bærebjelke for EISA-organisasjonen. Hvert år deltar leserne i papir- og digitalmagasiner fra hele verden i konkurransen gjennom sine respektive lands fotomagasiner. I Norge er det Fotomag som arrangerer den nasjonale delen av EISA Maestro-konkurransen. 
    I år pekte Bjarte Bjørkums serie seg ut blant bidragene, og er av Fotomag-redaksjonen kåret til nasjonal vinner og dermed som bidrag til den internasjonale EISA Maestro-finalen, med mulighet til å vinne ett av de gjeve EISA Maestro-trofeene.
    15. august kåres de internasjonale vinnerne og publiseres i 17 EISA fotomagasiner i Europa, India og USA.

Bjarte-Bjørkum---selvportrett400px.jpgBjarte Bjørkum er født i Skedsmo i 1967, og vokste mer eller mindre opp på Vestlandet. Periodevis har han bodd i Oslo og Stockholm. Bor i dag en skråning i Bergen hvor uglene tuter og hjorten gauler.

– Jeg har drevet med fotografering siden begynnelsen av 20-årene. Først da jeg var 27 begynte jeg å forstå hvordan jeg skulle drive med det. Da kom jeg også inn på den fotoutdannelsen som gjorde meg til den jeg er i dag. Fotograferingen min er et livsprosjekt, og jeg kan ikke si at det går et skarpt skille mellom kunstfotografering og familiefotografering. Man fotograferer best det man har et nært forhold til som menneske. Men for å klare det er man nødt til å erkjenne det, og ikke minst erkjenne at det ligger en stor verdi i det.

Bjarte Bjørkum om sin fotografi

– Jeg fotograferer med både filmkamera og digitalt kamera. Det skal ikke stikkes under stol at jeg elsker kameraer i alle størrelser og fasonger. De snakker til meg på ulike måter, og jeg tror det er riktig å si at måten hvert kamera fanger ting på er avgjørende for hva slags prosjekter som oppstår. I noen prosjekter er jeg oppløsningsfreak, og kan bare ikke få nok oppløsning og nok detaljer i et bilde. Andre ganger er det deilig å bruke halvformat og store korn for å gi rene flater masse substans.

Livet er som det er. Familie krever sitt. Jeg er ikke noen merittert fotograf, bortsett fra fire deltakelser på Høstutstillingen, samt noen innkjøp her og der.  Jeg skulle ønske jeg hadde klart å være mer frampå med egne ting.

Jeg har mange prosjekter. Familie er et evig prosjekt, men jeg driver også med landskapsprosjekter, iscenesettelsesprosjekter, stilleben-prosjekter, museumsprosjekter, portretter og etter hvert nå også med installasjonsprosjekter. Dessuten har jeg en fortid som barnebokforfatter, med fem titler på den dårlige samvittigheten.

Serien «Sommer hele året / Perpetual Summer» oppstod bare spontant en solfylt dag på stranda. Den var et lykkelig sammenfall av et vakkerttegnende russisk mellomformatkamera, mennesker jeg kjente, og et mot som resulterte i en vakker flyt en halvtimes tid.

EISA-Maestro-2022-Logo-outline.jpg

Jeg prøver å ikke ha forbilder innen fotografi. Men alle er selvsagt barn av sin tid, og jeg er påvirket av den strenge tyske dogmatismen som rådet på Konstfack, der jeg tok utdannelsen min. Neue Sachlichkeit var saligheten selv den gang, men noen kalte det gjerne Neue Traurigkeit. Når jeg fotograferer, vil jeg at det ferdige bildet uforstyrret skal formidle det det skal. Jeg er uhyre nøye med å balansere ting for å forsøke å presse betrakteren til å ikke henge seg opp i teknikaliteter, og bare får muligheten til å ta inn selve bildet.

Som profesjonell fotograf fotograferer jeg veldig mye performance. Det er utrolig givende, og gir meg masse ideer til egne ting. Jeg har også endelig klart å få meg et studio (veldig uvant!), og det har blitt et frirom hvor det er mulig å komme i flyt. Det jeg alltid syns er magisk, at et prosjekt kan oppstå bare ved å leike litt med noen plankebiter. Det ene tar det andre, og plutselig har man et prosjekt.

Se flere av Bjarte Bjørkums bilder og prosjekter på www.bjartebjorkum.com. Du kan også følge ham på Instagram.