Hva er vel da mer naturlig at Leica fortsetter å utvikle sin M-serie med et nytt Monochrom-kamera? Denne gangen er det Leica M10 Monochrom, med alle tekniske egenskaper identisk med M10 P, bortsett selvfølgelig fra at der M10 P har en 24 Mp CMOS-brikke som tar fargebilder, har M10 Monochrom fått en helt ny 40 Mp CMOS kun bygget for sorthvitt. Eller gråtoner om man vil.

Dette er et ekte sorthvitt-kamera, her er det ingen sort-hvitt-modus fra råbilde i farger. Selv råformat (DNG) er i gråtoner. Ved å droppe det typiske RGB-/Bayer-filteret får hver bildesensor høyere følsomhet. Dessuten unngår du oppløsnings- og skarphetstapet som ellers følger av interpolering når vanlige RGB-kameraer bygger opp piksler. På toppen av dette har bildebrikken heller ikke et lavpassfilter, som gjerne benyttes for å diffusere bildet og unngå moiré-mønster. Resultatet er 40 megapiksler med høy følsomhet, stort toneomfang  og suveren detaljgjengivelse. 

Vi benyttet den kompakte Summilux-M 35mm f/1.4 ASPH under vår test. Kombinert med Leica M10 Monochrom  et kompakt og robust verktøy på 980g.

Kameraet har fremdeles bare manuell fokusering, og du kan ikke ta opp video. I likhet med M10 P er også den røde Leica-logoen på forsiden borte, det er diskret fotografering som signaliseres. Hvis man da ikke støter på en virkelig Leica-kjenner.

M10_Monochrom+Summilux_35_FRONT_RGB.jpg

Den slanke kamerakroppen minner mer om de klassiske filmbaserte M-kameraene enn tidligere digitale modeller. Leica M10 Mono­chrome har den samme optiske rammesøkeren med dobbeltbilde avstandsmåler som M10 P, og den samme supertyste lukkeren, som faktisk gir enda mindre lyd enn de mest stillegående ‘analoge’ Leica M.  

‘Analogt’ digitalkamera

Digital søker får du som ekstrautstyr, hvis du absolutt ikke vil bruke den optiske søkeren, men da er det egentlig liten vits i å kjøpe dette kameraet. Hvis du derimot vil utnytte fleksibiliteten det er å veksle mellom den spesielle optiske søkeren og de digitale mulighetene (for de finnes), ligger det ‘skjult magi’ i Leica M10 Monochrom. Hemmeligheten er appen Leica Fotos, som forvandler den analoge betjeningen til en smart digital løsning, der du kan fjernbetjene kameraet fra mobil eller nettbrett, og integrere en Leica M10 Monochrom med sosiale medier og moderne arbeidsflyt. Har du en iPhone eller iPad kan du ta i bruk PRO-versjonen (koster ekstra) og sømløst integrere Leica-kameraet og Fotos med Lightroom.

L1000683_LEICA M10 MONOCHROM_ISO 400_1-750 sec at f - 6,8.jpg

‘Analog’ er ellers beskrivende for opplevelsen med å bruke Leica M10 Monochrom. Har du brukt en digital Leica M før, vil du fort finne frem i kameraets betjening og menyer, men grensesnitett er stadig forbedret. I tillegg til muligheten å bruke kameraet via Fotos-appen, er bruken av Leica M10 Monochrom, som på de fleste andre digitale Leica M, delt i to grunnleggende forskjellige bruksmåter: Den primært manuelle, analoge, til fotografering. Og den overveiende digitale, til å gjøre grunnleggende innstillinger, vurdere, sortere og se på bilder og kommunisere med digitale medier.

L1000691_LEICA M10 MONOCHROM_ISO 400_1-90 sec at f - 5,6.jpg

Det smarte ved dette, er at når du tar bilder, er du i høy grad avsondret fra alt det digitale – kameraet oppfører seg som hva det primært er laget som: et verktøy for å fange bilder, en forlangelse av fotografens blikk og erfaring. Leica-filosofien er å la deg jobbe mest mulig uforstyrret av teknikken. Du har muligheten til å bruke automatisk lukker med blenderforvalg, automatisk hvitbalanse og automatisk ISO, men ellers er innstillingene ganske så manuelle. Og som sagt: du jobber svært diskret og nærmest lydløst.

Bildekvalitet

Når alt kommer til alt, koker det ned til bildekvaliteten. Det er den endelige dommen over teknikken – hele verdikjeden fra optikk via bildebrikke, signalbehandling og filkvalitet. 
Men bildekvalitet er jo mye mer enn teknikk. Noen mener du blir en bedre fotograf med en manuell Leica M. Det finnes det neppe noe bevis for. Men at det gir deg en annen type arbeidsmodus, er det mange vitnesbyrd om. Vi har ikke fasiten, men det er ingen tvil om at en Leica M tvinger oss til å se motiver på en annen måte. Og Leica 10M Monochrom går enda lenger ved å droppe fargene. Det inviterer deg som fotograf til å se motiver, form, og komposisjon på en ny måte når det er gråtonene som teller. Det er lettere å komponere når du ser form uten farger.

L1000687_LEICA M10 MONOCHROM_ISO 400_1-1000 sec at f - 5,6.jpg

Den tekniske bildekvaliteten er blant de aller høyeste vi har sett. Vi kan ikke bringe noen DxOMark-målinger av bildebrikken, men våre opptak viser at Leica M10 Monochrom har minst de samme kvalitetene som Leica Q2, som er helt oppe blant de aller beste systemkameraene i teknisk bildekvalitet. ISO-følsomheten er imponerende. Uten Bayer-filter slipper bildebrikken inn mer lys, og i forhold til fargebilder fra sammenlignbare kameraer, kan du forvente å få ut minst ett ISO-trinn mer. Veleksponerte bilder på ISO 12800 er teknisk mer enn gode. 

L1000717_LEICA M10 MONOCHROM_ISO 400_1-1500 sec at f - 4,0.jpg

JPEG-filene er allerede meget bra, lysmålingen ganske forutsigbar, og med råfiler i DNG-format har du i tillegg høy dynamikk til å kalle fram tonene og det toneforløpet du trenger. Oppløsningen er svært høy – objektiv og kamera ivaretar motivdetaljer og struktur i motivoverflatene på en formidabel måte. Landskapsbilder i sorthvitt? Du har piksler nok til nær hvilken som helst forstørrelse.

Men prisen? Du skal slite for å finne bedre kvalitet. Hva det er verd, er opp til deg.