Lumix GH6 blir den nye toppmodellen i Panasonics G-serie, og som de øvrige i GH-serien blir det i første rekke viderettet, men også med gode stillbildeegenskaper. Vi vet ikke så mye konkret om teknikken i Lumix GH6 ennå, men vi vet at kameraet vil få en ny Micro FourThirds (MFT) bildebrikke, en ny prosessor og mulighet til å ta opp 5,7K video opp til 60p.

Pris og tidspunkt

Panasonic sier at nye GH6 skal være tilgjengelig i løpet av året. De har også oppgitt at de vil prøve å treffe et prispunkt på ca. USD 2.500, omtrent tilsvarende en av konkurrentene, Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro, som i Norge koster ca. 28.000 kr. Siden Lumix GH6 skal være i salg i løpet av året, gir det mest mening å forvente en endelig lansering senhøstes, i god tid før julesalget.

Teknisk

Mens Blackmagic-kameraet har en Super35-bildebrikke (ca. 13 x 23 mm) med effektivt 21 Mp oppløsning (16:9-format), er nøyaktig bildeoppløsning for Lumix GH6 ikke kjent ennå. Men med det lovede 5,7K video blir det minst 20 Mp. Panasonic har dessuten lovet at kameraet skal ta opp i C4K (17:9), men det er ikke klart om dette også vil gjelde for 5,7K. En ny bildebrikke kan likevel være en god anledning til å øke oppløsningen noe. Bildebrikken i Lumix GH5 II måler 17.3 x 13.0 mm, med en diagonal på ca. 21,6 mm. Super35mm er bare litt større, ca. 23 mm  dialgonalt.

Leica-DG-25-50mm-F17-Lens-Development-Announced.jpg

Samtidig med forhåndslanseringen av Lumix GH6 ble dessuten en fremtidig lansering av Leica DG 25-50mm F1.7 kunngjort.

Mens BlackMagic Pocket Cinema 6K Pro har Canon EF-fatning, vil dessuten Lumix GH6 benytte den innarbeidede MFT-fatningen, der det finnes et godt utvalg objektiver som både er ganske kompakte og ofte videosentrerte (bl.a. Panasonics egne HD-objektiver). En joker i denne sammenhengen er dessuten den svært kompakte Sony FX3, som benytter Sony E-fatning og har fullformat-brikke. Disse tre kameraene er omtrent like store, og (hvis vi skal tro sniktitten fra Panasonics bilder rett) veier sannsynligvis like mye. Men Sony FX3 koster nesten det dobbelte.

Nylig lanserte Panasonic det spesielt videokonstruerte Leica DG Vario-Summilux 10-25mm / F1.7 ASPH til MFT med bildevinkler tilsvarende ca. 20–50mm. Kombinasjonen av høy lysstyrke over hele zoomområdet, tydelige fysiske kontroller av blender (iris på videosjargong), fokus og zoom skal gjøre dette objektivet spesielt attraktivt for videofilmere. Nå kommer etter hvert også den lengre Leica DG 25-50mm F1.7, som skal få samme mål og samme type videoorientert konstruksjon. Dermed vil Panasonic kunne tilby to zoomer som skal være like å betjene, som til sammen dekker zoomområdet 10–50mm (20–100mm) med F1.7 lysåpning hele veien.

5143475.jpg

Videoegenskaper

Om videoegenskapene sier Panasonic at dette kameraet skal klare å ta opp 4K DCI/UHD 4:2:2 10-bit opp til 60p internt, uten tidsbegrensning – så lenge Panasonics betingelser om temperatur er overholdt. Dessuten vil kameraet støtte høyhastighetsopptak (HFR) og variabel opptakshastighet (VFR) inntil 4K 120p. 5,7K video skal kunne lagres med 10-bits data opp til 60p.

Fotomag kommer tilbake med mer informasjon om Lumix GH6 når Panasonic letter ytterligere på sløret.