Det som er «muffens», er den digitale behandlingen av bildet i kameraet. Eller i bildebehandlingsprogrammet ditt. For dette objektivet korrigerer ikke optiske feil som fortegning, lystap i kantene og fargebrytning utelukkende med glass. 

Les hele testen og se flere bilder i Fotomag magasin nr. 7-2021.

Canon RF 16mm F2.8 STM er et moderne objektiv på mange måter. Da Canon lanserte sitt nye EOS R-system fikk de, forståelig nok, kritikk for å introdusere særdeles kostbare, store og grensesprengende objektiver. Men kameraene var enklere og noen manglet bildestabilisator. Siden har de kommet med både RF 85mm F2 Macro IS STM, RF 50mm f/1.8 STM, RF 35mm f/1.8 IS Macro STM og de ekstreme teleobjektivene RF 600mm og 800mm F11 IS STM, alle kompakte og rimelige for sin klasse.

Digital korrigering av optikk er ikke noe nytt. Hasselblad introduserte digital korrigering av optikk da H-systemet ble heldigitalt. Objektivene ble mindre, lettere og billigere å lagre. Hvor gode de er, avhenger av hvordan den digitale korrigeringen gjøres.

DuoTil venstre er bildet ukorrigert, til høyre slik det blir med digital korrigering i kameraet (JPEG) eller digital korrigering i software (RAW).

La det være klart: Canon RF 16mm F2.8 STM er helt avhengig av digital korrigering. Den optiske fortegningen er ellers så voldsom at f.eks. Light­rooms manuelle korrigering er altfor svak. Noe lignende opplevde vi da vi testet Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM – 10x fullformat-zoom på 750 gram.Bla om for å se hva vi synes om RF 16mm F2.8 STM.

Konstruksjon. Enkelt bygget med kunststoff i skroget og metall i fatningen, dog uten værbeskyttelse. Kontrollring som kan brukes til manuell fokus via en bryter. 9 elementer i 7 grupper, og 7 avrundede blenderlameller. Ett asfærisk element. Objektivrører forlenges ved fokusering. Leveres med front- og bakdeksel, men uten solblender, som koster ca. 350 kr ekstra. En solblender er påkrevet for en så kraftig vidvinkel i en del motlyssituasjoner.

Skarphet. Skarpheten i sentrum av objektivet er meget bra, selv fra åpen blender. Ut mot kantene faller skarpheten betydelig, men er brukbar fra ca. f/5.6 til f/11. Diffraksjon er mulig å se ved nedblending til f/16, og enda mer ved f/22. 

Fortegning. Uten digital korrigering er fortegningen voldsom, nesten som et fisheye-objektiv. Jpeg- filene fra kameraet er korrigert nesten perfekt, men råfilene krever en tilpasset profil, evt. at du bruker Canons Digital Photo Professional, som følger med ditt Canon-kamera. Korrigeringen går litt ut over gjengivelsen og skarpheten i kantene, selv om linjene blir rette.

Bokeh. Nærgrensen er ganske imponerende med 13 cm, men det er ikke bokeh du kjøper dette objektivet for, selv om du kan isolere bakgrunnen ved næropptak.

Lystap. Kraftig avskygning i hjørnene ukorrigert, ca. 3 trinn ved f/2.8, bedre ved nedblending. Korrigert er JPEG-filene helt OK. 

Fargebrytningsfeil. Kanskje på grunn av digital korrigering ser bildene ut som de er ganske fri for fargebrytningsfeil. Noen konturer ved store kontraster kan spores, men dette lar seg lett korrigere under bildebehandling.

Fokusering. Autofokusen er stillegående og fungerer bra med filming og ekstern mikrofon på kameraet, men helt lydløs er den ikke. Den er også ganske rask, og svært nøyaktig på Canons EOS R-kameraer.

Bildestabilisering. Ingen i objektivet, men Noen av Canons EOS R-kameraer har det innebygd. 

Prisen: Dette er virkelig et røverkjøp. Selv om objektivet har sine kompromisser, er det vanskelig å legge merke til dem på ferdige bilder, forutsatt at du bruker tilpassede profiler ved RAW-konvertering, eller konsekvent JPEG-filer. Ikke minst bør den kraftige vidvinkelen og god nærgrense appellere til vloggere og amatørfilmere.