(Alle bilder: © Tor Tveite)

Mens de fleste av oss holdt oss hjemme bak vinterstengte dører, reiste Tor Tveite til Portugal og besøkte en gammel venn han ikke hadde sett på lenge. 

Tor Tveite ble født for 54 år siden, vokste opp i Ås i Akershus, men bor i dag i Oslo. For vel tjue år siden studerte han østersjøfinske språk, tok en mastergrad og utga en vitenskapelig studie om språket livisk, som ble erklært utdødd i 2013. Han er en av Norges få oversettere fra finsk, og har mottatt utmerkelsen Riddertegnet av Finlands hvite roses orden for sine oversettelser av finsk litteratur, blant annet av forfatteren Arto Paasilinna.

Fotomag publiserer iblant artikler fra tidligere til glede for nye lesere. Dette portrettet ble først publisert i Fotomag magasin, nr. 1 - 2022.

Men det er som fotograf vi i Fotomag ønsker å presentere den allsidige språkmannen og musikeren. Fotografi er for Tveite «bare» en hobby, men vi ser et blikk for hverdagens estetikk og en skarp iakttaker i hans bilder. 

Portugal-turen begynte i byen Braga, ikke langt fra Porto, der vennen han besøkte bodde. Mens denne var på jobb, fartet Tveite litt rundt og så seg om.  
Med til Portugal hadde han sitt kamera, et Sony A7 III.

DSC07870 Lisboa_ILCE-7M3_ISO 640_1-2500 sec at f - 7,1.jpg

Deretter dro de til Algarve-kysten en ukes tid og avsluttet turen med noen dager i Lisboa. 

– Jeg kunne også kjøre litt rundt alene og se på de mange fine byene i området. 

Med seg hadde han to objektiver, men brukte bare det ene, en 24-105mm zoom. 

– Fotografering var ikke hovedformålet med reisen, men når  jeg er på tur, er det veldig gøy å fotografere, understreker han.

– Man  har alltid en grunn til å gå ut, og en grunn til å se nye ting. Når du har med kamera, er det alltid noe å gjøre. Du trenger ikke oppsøke severdigheter, du kan se ting på en annen måte. Jeg merker også jeg ser etter andre ting enn ellers, blir mer oppmerksom på omgivelsene, det blir rett og slett mer givende å komme seg rundt.

DSC07709 Boliqueime_ILCE-7M3_ISO 800_1-80 sec at f - 4,0.jpg

– Hvordan ser du deg om når du har med kamera? Ser du annerledes på omgivelsene enn når du ikke har med kamera?

– Jeg tror jeg ser mer, ser meg mer rundt, ser i flere vinkler og observerer mer med «jaktende blikk» enn hvis jeg bare går uten kamera, sier Tveite.

Vi i Fotomag ble oppmerksomme på Tor Tveites bilder da vi så dem på Facebook.

– Det er liksom mitt galleri, jeg synes det er fint å få litt respons på mine bilder, og Facebook er et fint medium for det, sier han. 

– Noen har spurt om jeg legger ut bilder på Instagram. Det har jeg i liten grad gjort, jeg var litt mer aktiv på Instagram før, og skal prøve igjen. Men jeg synes det oppstår mer samtaleaktige tråder på Facebook enn på Insta, og liker den kommunikasjonen som oppstår der. 

– Dessuten er Insta er veldig telefonbasert, det blir litt smått. Det er mange som bruker Facebook på telefon, men også mange som bruker det på PC, og da synes jeg bildene kommer mer til sin rett med større skjerm.

– Jeg har også holdt meg til det opprinnelige kvadratiske formatet på Insta. Det trenger man jo ikke gjøre, men jeg synes det er en del av konseptet.

DSC07770 Sintra_ILCE-7M3_ISO 250_1-50 sec at f - 6,3.jpg

– Hva slags respons pleier du å få på Facebook? 

– Folk «laikser» bildene, som jeg og vennene mine sier. Jeg vet ikke hva slags respons andre får, og de som ikke liker bildene sier jo ingen ting. Så det er stort sett positiv respons jeg ser, ikke så mange sinte fjes.

– Ingen har på seg et «kritikerblikk», eller i hvertfall gir uttrykk for det. Det kunne vært gøy egentlig, synes jeg. Å få litt konstruktive tilbakemeldinger.

– Du legger gjerne bildene ut «åpent», uten spesielle føringer? Er det bevisst?

– Ja, det er nok det. Når jeg er på tur, synes jeg det er greit å oppgi hvor bildet er tatt. Men jeg liker også å overlate til de som ser bildet å lese det helt fritt. Synes egentlig ikke det er noe poeng å snevre inn konteksten.

DSC07803 Lisboa_ILCE-7M3_ISO 100_1-250 sec at f - 4,5.jpg

– Jeg synes også motivene du velger ut, er åpne. De gir rom  for ulike måter å se bildet på?

– Det håper jeg jo, at opplevelsen ikke skal være låst.

– Bildene dine er også veldig konkrete? Du abstraherer ikke så mye?

– Ja, kanskje det. Har ikke tenkt så mye over hva slags bilder jeg tar, egentlig. Men jeg vil jo generelt,  både i skrift og bilder, at ting skal være litt åpent for fortolkning. Det gjelder også i musikk.

– Ja, du driver også med musikk?

– Jeg er frilanser, jobber mye med oversettelse, og mye med musikk, det er det primære. Og litt andre ting innimellom.

DSC07371 Faro_ILCE-7M3_ISO 500_1-3200 sec at f - 5,0.jpg

– Det lar seg kombinere?

– Det er veldig lett å kombinere, ja. Jeg liker å gjøre forskjellige ting, og hvis det kommer en mulighet for å tjene penger på andre ting enn det jeg vanligvis gjør, så sier jeg gjerne ja til det. For noen uker siden uke leste jeg f.eks. inn en lydbok. Stadig nye ting.

– Bilder, musikk og tekst er jo grunnleggende kommunikasjonsformer? Har du tanker om å kombinere disse?

– Tekst og musikk har jo sterke koblinger. Jeg jobber også som kordirigent, der er tekst, språk og musikk tett koblet sammen, det er en åpenbar sammenheng. Jeg komponerer også,  da tar jeg også utgangspunkt i en gitt tekst og lager musikk til den. Men å kombinere dette med bilder har jeg ikke tenkt så mye på.

DSC07275 - Silves_ILCE-7M3_ISO 100_1-500 sec at f - 5,0[1].jpg

– Når begynte du å fotografere?

– Jeg begynte så vidt da det kom kamera på mobiltelefonen, det var kanskje i 2006? Jeg skjønte at dette var ganske gøy, og etter hvert fikk jeg et ordentlig systemkamera, Sony NEX 6, som jeg var veldig fornøyd med. Var det i 2013 eller 2014? Og så ble jeg etterhvert, hva skal jeg si, så «usjenert» at jeg kjøpte meg et litt dyrere og flottere kamera, og spanderte på meg andre objektiver.

– Hva gir det deg å fotografere? Du har jo brukt litt penger på utstyr, og bruker også litt tid på det.

– Jeg synes rett og slett det er ordentlig gøy, noe som gir litt mening i tilværelsen. Delvis når jeg tar bilder for min egen del, men også fordi jeg liker å vise bildene til andre, og få respons på dem.

– Noen har sett deg på TV, med Linda Eide på Eides språksjov?

– Det stemmer, jeg fikk snakke litt om finsk språk.

DSC07804 Lisboa_ILCE-7M3_ISO 100_1-250 sec at f - 4,5.jpg

– Er du med i noen fotoklubb?

– Faktisk har jeg helt nylig meldt meg inn i Oslo Kamera Klubb. Tenkte at nå er det kanskje på tide å oppsøke et større miljø, apropos få konstruktive tilbakemeldinger.

– Har du stilt ut bilder?

– Bare på Facebook. Men jeg har solgt ett bilde, og fått enda noen forespørsler.

– En av grunnene til at jeg investerte i et bedre kamera, var å få bedre muligheter til å lage forstørrelser. Men også autofokus, lettere å ta teknisk gode bilder. For bare noen dager siden kjøpte jeg en ny kraftig zoom, en Sony 200–600mm. Har bare hatt den noen dager, men allerede tatt bilder jeg ikke ville tatt før. 

– Det er lettere å komme innpå motiver som det ellers er vanskelig å komme tett på. Til nå har det mest vært fugler. Fordi kameraet er så bra, er det lettere å få et teknisk godt resultat. Så er selvsagt resten opp til meg.

DSC07303 Portimao_ILCE-7M3_ISO 250_1-50 sec at f - 13.jpg

– Da jeg kjøpte zoomen, tenkte jeg at dette er ganske snevert, hva skal jeg egentlig med dette? For jeg er ikke noe friluftsmenneske , ikke en som er veldig mye ute i naturen og tar bilder av dyr. Men det kan jo hende at det får meg til å bli mer glad i å gå ut i naturen.

– Har du noen andre erfaringer å fortelle oss om?

– Ja, jeg kan jo nevne én ting: i fjor vår hadde jeg et prosjekt, mitt eneste fotoprosjekt hittil, jeg kalte det Oslo nå og da. Det ble også lagt ut på Facebook.

Tor Tveite legger entusiastisk ut om hvordan han gjorde pandemifrustrasjonen om til et konstruktivt prosjekt i hverdagen. Det prosjektet kan du se mer av i Fotomag magasin, nr. 1 - 2022.

_DSF1152_X-E3_ISO-400_1-60-sec-at-f---2,0.jpg

Tor Tveite. (Foto: Toralf Sandåker)