[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 6- 2018, som du kan lese her.]

De som vet de trenger 46 megapiksler vil neppe velge Nikon Z6, men for de fleste av oss andre er ikke mangelen på megapiksler noen ulempe. Snarere tvert imot.  

Det har vært smart av Nikon å lage sine to første speilløse kameraer identiske, på nær bildebrikken og det som har direkte med bildebrikken å gjøre. det blir lettere for brukerne å velge, og det blir lettere med felles delere, felles tilbehør og – felles kvaliteter. Sant å si blir det lettere for oss som tester kameraer også. Ikke fordi vi tar lettere på Nikon Z6 etter å ha testet Z7, men fordi vi kan konsentrere oss om de egenskapene som skiller dem. De er nemlig ulike nok til at det blir to ganske spesielle kameraer.

Nikon Z6 har altså en 24,5 Mp CMOS-brikke, konstruert av Nikon og muligens masseprodusert av Sony. Det er fremdeles fullformat, men med nær halvparten av oppløsningen sparker kameraet raskere unna enn Z7 og gjør Z6 til et mer anvendelig allround-kamera, både til stillbilder og video. Men det er mer som skiller.

Nikon Z6 har bedre ISO-følsomhet. Mens Z7 starter på ISO 64, starter Z6 på ISO 100 og strekker seg kalibrert til ISO 51.200. ISO-området kan utvides til hhv. ISO 50 og ISO 204.800. Det er godt å se at Nikon ikke har latt seg friste til å skru ISO-tallene urealistisk høyt, som f.eks. på D5 og D500, men lagt følsomheten på et nivå der de kalibrerte ISO-innstillingene gir fargekontrollerte og fullt brukbare resultater (i moderate størrelser) ved ISO 51,200 og selv ISO 204.800 vil kunne brukes i nøden med litt etterbehandling.

Z6 har også litt andre autofokus-egenskaper. Autofokusen er også her hybrid faseregisterende og kontrastbasert, og AF-punktene dekker ca. 90 % av bildeformatet, men Z6 har 273 AF-punkter der Z7 har 493. Vi kan ikke si at vi merker noen klar forskjell, delvis fordi vi ikke har testet dem ved siden av hverandre, men det er åpenbart at Z7s større AF-tetthet henger sammen med at det kameraer registrerer finere detaljer. 

Videoegenskapene til Z6 er i hovedtrekkene de samme som hos Z7, men med færre piksler klarer Z6 å lese ut 4K video i full bredde med full pikselutlesning. Det vil si at hver bilderute dannes av et komplett datasett, mens Z7 benytter linjesprang, og danner bilderutene av annenhver utlest linje. Vel å merke med 4K og full bredde. 

Z7 er også et meget kompetent videokamera, men lavere oppløsning og hurtigere utlesning gir Z6 en liten fordel i å registrere detaljer og konturer i 4K, særlig når motivet beveger seg.

I bruk

Stort sett er all betjening og alle funksjoner hos Nikon Z6 identiske med Nikon Z7, så leserne bør få med seg Nikon Z7-testen for å få med alle detaljer. Les gjerne også vårt førsteinntrykk av Nikon Z7 fra 25. august på fotomag.no.

Som hos Z7 er søkeren en skikkelig opptur på Nikon Z6. Glem elektronske søkere fra 2-3 år tilbake, dette er noe helt annet. Både oppløsning, respons og gjengivelse er blant klassens beste, og informasjonen klart mer nyttig enn i speilsøkere. 

Den store objektivfatningen, størst i klassen, byr sammen med den korte registeravstanden på et potensielt sprang i optiske muligheter. Det vil vi kanskje se starten på når den store Nikkor Z 58mm f/0,95 S Noct kommer i 2019. I mellomtiden må vi nøye oss med de tre objektivene som hittil er kommet, standardzoomen Nikkor Z 24-70mm f/4 S, normalobjektivet Nikkor Z 50mm F/1.8 S og vidvinkelen Nikkor Z 50mm f/1.8 S. Full test av disse kommer vi med på nyåret, men vi kan allerede fastslå at de holder et nytt nivå når det gjelder rask og stillegående autofokus, og den optiske ytelsen er klart bedre enn tilsvarende speilrefleksobjektiver.

Også Nikon Z6 kan lage time-lapse-filmer i kameraet, begrenset til 4K oppløsning. 

Autofokus og ytelse

Med 273 faseregistrerende AF-punkter er 90 % av bildebrikken dekket, og disse virker sammen med kontrastfokus. Fasefokus er normalt raskere, mens kontrastfokus er mer nøyaktig, og her har du den beste kombinasjonen av begge. 

Skuddtakten er økt fra Z7, til 12 bilder per sekund (9 bilder/sekund med 14-bits RAW). Da har du kontinuerlig autofokus, men lysmåling låses til første bilderute i sekvensen. Skuddtakten holdes fra ca. 4 til 7 sekunder, avhengig av filtype og lukkertid. Bufferen tømmes omtrent like raskt eller litt raskere. Dette er meget gode ytelser i denne klassen. Blackouttiden er meget kort, men ikke på nivå med Sony A9, selv om du kan følge relativt raske bevegelser i søkeren, særlig med elektronisk lukker (men dette anbefales ikke innendørs, pga. horisontale striper). Skal du ha kontinuerlig AF og lysmåling stopper Z6 på 5,5 bilder i sekundet, og blackouttiden er mer merkbar. Verre er det med autofokus på de raskeste seriene. Den er ikke på nivå med Nikons raske speilreflekser i svakt lys. Her har Nikon litt å jobbe med.

Batteritiden er oppgitt til litt over 300 bilder, men i praksis opplevde vi betydelig mer, nesten det dobbelte. Et ekstra batteri er å anbefale, men ikke alltid nødvendig. Batteriet kan lades i kameraet med USB.

Som Nikon Z7 har Z6 én kortplass, den bruker til gjengjeld de raske XQD-kortene, og snart – med en oppdatering – de kommende enda raskere CF Express-kortene, som har samme fysiske form. Dette er fremtidssikre og driftssikre kortstandarder med svært høye lese-/skrivehastigheter.

Bildekvalitet og video

Vi har hatt mulighet til å teste Nikon Z6 samtidig med Sony A7 III, og selv om Sony har noen kvaliteter for seg selv (øyefokus og batteritid er noen), briljerer Nikon Z6 med bedre videoegenskaper, hurtigere skuddtakt, større og finere søkerbilde og bildekvalitet fullt på høyde med A7 II, om ikke en aning bedre.

Vi skrev i vår test av Nikon Z7 at det kameraet var Nikons beste på video hittil. Ikke nå lenger. Nikon Z6 leverer jevnere 4K video, har mindre rolling shutter og noe mindre støy ved høy ISO. Dessuten er Nikon Z6 ca. 15.000 kroner billigere.

Kombinasjonen av pris, bruksegenskaper, ytelse, bilde- og videokvalitet gjør Nikon Z6 til ett av de beste alternativene blant dagens systemkameraer.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 6 - 2018.]

FotoMag 6-2018-Cover_400px.jpg