Olympus M.Zuiko Digital ED 7–14mm F2.8 PRO

Pris: 12.200,-

Importør: Olympus

5

Karakter

5 av 5

Pluss:

  • Sylskarpt i sentrum
  • Perfekt ved 1–2 trinn nedblending
  • Solid og værtettet konstruksjon
  • Presis automatikk og manuell fokus
  • Hurtig og stillegående fokus

Minus:

  • Relativt høy pris

Fotomag mener:

Olympus 7–14mm PRO er den beste supervidvinkelzoomen for Micro Four Thirds, og en skikkelig arbeidshest for den kresne fotograf til landskap, arkitektur og ellers når vidvinkelområdet skal utforskes.

[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 5- 2018, som du kan lese her.]

I et profesjonelt system inngår alltid en lyssterk normalzoom og en telezoom. Olympus’ PRO-serie fyller disse behovene med en 12–40mm F2.8 og 40–150mm F2.8 (tilsv. hhv. 24–80mm og 80–300mm). Olympus M.Zuiko Digital ED 7–14mm F2.8 PRO kompletterer med et lyssterkt alternativ inn i supervidvinkelområdet, og tilsvarer bildevinklene til en 14–28mm F2.8. 

Olympus’ PRO-objektiver er konstruert for røff bruk, men er samtidig finslepen optikk og mekanikk. Også denne vidvinkelzoomen tåler det meste av sprut, støv og kulde, og frontelementet er spesielt beskyttet av en kraftig fast solblender, og når det ikke er i bruk av et solid heldekkende og tettsittende objektivdeksel.

Som de andre objektivene i PRO-serien (med unntak av 8mm fisheye) kan du raskt bytte fra autofokus til manuell fokus ved å skyve på fokusringen bakover, da får du samtidig en synlig avstandsskala.

Alle Olympus’ objektiver blir digitalt korrigert i kameraet, det gjelder både JPEG-og RAW-bilder. Dette bidrar til å sikre høy ytelse og færre kompromisser i materialvalg og størrelse.

olympus_7_14mm_f2_8_pro_m_1031586_1500px.jpg

Konstruksjon. Solid bygget i metall med meget høy kvalitetsfølelse. Relativt tungt, men balanserer godt på et EM-1-kamera. Ekstremt godt værtettet, kan skylles etter bruk når det er montert på et profesjonelt Olympus-kamera. Objektivet endrer ikke lengde ved fokusering, men frontlinsen flytter seg lenger bakover når du zoomer inn mot 14mm. Den optiske konstruksjonen består av 14 linseelementer i 11 grupper. Fire av elementene er asfæriske, seks øvrige elementer er av spesialglass. 

Skarphet. Meget skarpt i sentrum fra F2.8 på alle brennvidder. Ved 14mm er skarpheten allerede meget høy ved største blender, det er bare litt mer sting å hente i hjørnene ved nedblending. Gradvis blir hjørnene mer uskarpe mot 7mm, men nedblendet 1–2 trinn er hele bildeflaten meget skarp. Diffraksjon slår inn fra F11, men til og med F16 er objektivet fremdeles imponerende.

Fortegning. Imponerende godt korrigert mot buede linjer for en så kraftig vidvinkel. Svakt synlig ved 7mm, men fortegningen avtar gradvis når du zoomer og fra ca. 10mm er det praktisk talt perfekt rettegnende.

Bokeh. De 7 blenderlamellene bidrar til jevne ute-av-fokus-områder når bakgrunnen blir uskarp. 

Lystap. Svakt synlige skygger på F2.8 selv ved 14mm, men det forsvinner ved ett trinn nedblending. Tydelig vignettering ved 7mm, det forsvinner gradvis med 2–3 trinn nedblending.

Fargebrytningsfeil. Bare så vidt synlig og målbare fargebrytningsfeil i kantene. I sentrum er det ikke mulig å se på noen blendere.

Fokusering. Meget hurtig og stillegående autofokus, og kontant manuell fokus. AF-motoren er uten drev og meget stillegående, vel egnet for både stillbilder og videofilm.

Bildestabilisering er unødvendig på Olympus-kameraer – de har det innebygd i kameaet. Vær likevel oppmerksom på at noen Panasonic-kameraer uten bildestabilisator trenger korte lukkertider eller stativ for å utnytte dette objektivet maksimalt. 

Prisen. 12.200 kroner er en høy pris, men du får mye for pengene. Objektivet tåler å være med under absolutt alle forhold, og leverer solide resultater når det gjelder.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 5 - 2018.]

FM5-2018_3_side1_400px.jpg