[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 5- 2018, som du kan lese her.]

Selve konstruksjonen gjør det problematisk å teste en fisheye teknisk, og sammenligne med andre objektiver som ikke er fisheye. Rette linjer er buet, det er meningen. Og med så stor dekningsvinkel skal man gå ganske langt unna en flat vegg for å få hele bildeflaten i fokus – særlig med lysåpning F1.8. Vi har sett flere tester som finner hjørnene uskarpe, mens de i virkeligheten har vært ute av fokus. 

Olympus M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye PRO er det minste av PRO-objektivene, og med sine 315 gram også det letteste. Det er bygget som de andre objektivene i Olympus’ PRO-serie: kraftig med meget god værbeskyttelse og gedigen mekanisk kvalitet.

Det er ingen filtergjenger, og du kan heller ikke sette på filter bak. Men det skal visstnok finnes løsninger fra uavhengige produsenter. Ved å bruke undervannshus PT‑EP11 kan du også filme og fotografere motiver under vann.

Nyere kameraer og den enkle programvaren Olympus Viewer har en «defish»-funksjon, som automatisk retter opp de kurvede linjene og konstruerer et rettlinjet motiv. Da fungerer altså fisheye-objektivet som en rettvinklet vidvinkel-zoom.

914Jm40ig3L._SL1500_.jpg

Konstruksjon. Kraftig bygget i metall med gedigen kvalitetsfølelse. Objektivet er ekstremt godt værtettet, og ganske tungt for størrelsen. Fokusringen, som er elektronisk styrt, kan ikke skyves for å veksle mellom autofokus og manuell fokus. Det er heller ingen funksjonsknapp på objektivet. Objektivet har en fast og kraftig motlysblender, og den sfæriske frontlinsen er utsatt uten objektivdekslet, som er solid og låser godt. Den optiske konstruksjonen består av 17 linseelementer i 15 grupper. Ett av elementene er asfærisk, frontelementet av høyrefraktivt glass, og fem øvrige elementer er av spesialglass. 

Skarphet. Skarpt helt ut i hjørnene allerede ved f/2 når motivavstanden er stor nok, fra f/4 til f/8 meget skarpt over hele bildeflaten. Diffraksjon gjør seg så vidt gjeldende fra f/8, men objektivet er fremdeles ganske skarpt ved minste blender f/22. 

Fortegning. Dette er en fisheye, konstruert for å gjengi motivet med sfærisk forvrengning. I nyere kameraer og i Olympus Viewer kan du velge å korrigere fisheye-effekten så motivet projiseres rettlinjet.

Bokeh. 7 avrundede blenderlameller og stor blender til tross, dette er ikke et typisk «bokeh-objektiv». 

Lystap. Det er mulig å se litt lystap i hjørnene på F1.8, men blendet ned til F2.8 lyser objektivet jevnt ut hele bildeflaten.

Fargebrytningsfeil. I nyere kameraer og programmer korrigeres fargebrytningsfeil automatisk. Uten slik korrigering er det en del å se ut mot kantene. Det er lett å ta dette i f.eks. Lightroom eller Photoshop.

Fokusering. Meget hurtig og stillegående autofokus, og enkel manuell fokus. I godt lys skal det vanskelig gjøres å feilfokusere, og siden objektivet fokuserer bare 2,5 cm foran frontlinsen, kan du oppnå myke bakgrunner i nærbilder.

Bildestabilisering er unødvendig på Olympus-kameraer – de har det innebygd i kameraet. Vær likevel oppmerksom på at noen Panasonic-kameraer uten bildestabilisator trenger korte lukkertider eller stativ for å utnytte dette objektivet maksimalt. 

Prisen. 9.300 kroner for et såpass spesielt objektiv som dette kan synes dyrt. Men tar du i betraktning at du ved «defishing» også får en kraftig retlinjet supervidvinkel med samme høye lysstyrke, og undervannsmuligheter, er Olympus 8mm fisheye attraktivt.

[Les flere tester og artikler i Fotomag nr. 5 - 2018.]

FM5-2018_3_side1_400px.jpg