Det er tydelig at Canon henvender seg like mye til videofotografer som stillbildefotografer. EOS R6 Mark III har spesifikasjoner som trolig kommer til å friste både avanserte amatører og mange profesjonelle, uansett om de er mest interessert i stillbilder, video eller kombinerer begge deler. Samtidig tror vi mange vil stryke EOS R5 II fra ønskelisten til nissen i år.

Ingen billige triks å finne når du ser på EOS R6 Mark III fra utsiden. Noen vil si “traust”; men vi synes Canon signaliserer gjenkjennelighet og trygghet for kvalitet og enda mer av det gode brukerne har vist å sette pris på.
Med EOS R6 Mark III tetter Canon gapet mellom EOS R6 Mark II med 24 MP og EOS R5 Mark II med 45 MP, og ypper seg mot Nikon Z6 III og Sony A7IV. Nå har riktignok Nikon Z6 III 25 MP CMOS, men til gjengjeld en uhyre rask (for sin klasse) delvis stablet bildebrikke, som gir kameraet premiumegenskaper. Sony A7IV drar litt på årene, men er fremdeles en sterk konkurrent med 33 MP og meget bra ytelse, i hvert fall til stillbilder.
Blant disse kiler nå Canon seg inn med en helt ny 32MP CMOS-brikke til EOS R6 Mark III, som henter mye teknologi fra dyrere modeller, selv om bildebrikken ikke er stablet, slik den er på R5 II. Derimot er den bygget opp med dobbelt-piksel-konstruksjon, som gir rask AF over hele bildeflaten og dessuten om vi skal tro Canon, enda raskere enn EOS R6 Mark II, som ikke var noen sinke. Det lover godt både for stillbilder med sporing av bevegelige motiver, og ikke minst for video.
For det er videoegenskapene som løfter R6 Mark III mest. Som åpner nye markeder i nye brukergrupper – ikke minst de mange som finner det like naturlig å levere levende bilder som stillbilder. For dette kameraet skal kunne levere både kjapp video i bredde- og høydeformat, og råfilm med høyt potensial for profesjonell etterbehandling til TV og film.

Lett å kjenne igjen Canon-ergonomien med EOS R6 Mark III. Kameraet har fått en topp som er til forveksling lik forgjengeren, du skal se godt etter for å finne forskjellene (hint: sjekk programvelgeren).
Bortsett fra brikkestørrelsen er de fleste spesifikasjonene ganske like, særlig for stillbilder. ISO-følsomhet, søker, skjerm, lukkertider, AF-innstillinger og skuddtakt (maks 40 bps) er de samme. Men autofokusen har fått sporingsegenskapene fra R5 II og R1 (selv om vi ikke tror ytelsen er helt like rå), blant annet muligheten til å registrere personer som du kan skille ut når du følger f.eks. et ballspill.
Men noen forskjeller ser vi. Blitzsynkroniseringen er kortere, 1/320 sek. mot 1/200 sek – noe som bl.a. viser den høyere ytelsen på bildebrikken, dessuten har EOS R6 Mark III fått enda litt bedre bildestabilisator, maks. 8,5 trinn.

Heller ikke på baksiden er det mye nytt. Du må «under panseret» for å finne de store nyhetene.
Men så var det altså video. Bildebrikken har mye til felles med den som sitter i den videoorienterte halvprofesjonelle EOS C50. EOS R6 Mark III kan nå lagre RAW video internt, og til det er det nyttig med raskere minnekort. Du får både en kortplass med CFexpress type B-kort og en med SD-kort (UHS II). Her er også en fullstørrelse HDMI-port og ikke minst: du kan ta opp 7K RAW med 17:9-format og 60 fps, 7K/30p Open Gate (hele bildeflaten, med rom for å beskjære til flere formater), 4K/120p i full bredde og selvsagt med flere av Canons Log-profiler.
Vi har et testkamera på vei, og kommer tilbake med full test om ikke så lenge.
Ny RF 45mm F1.2 STM

Canon har flere gode normalobjektiver fra før, men et rimelig normalobjektiv med F1.2 lysstyrke og RF-fatning er nytt. RF 45mm F1.2 STM kommer sammen med EOS R6 Mark III og vil koste bare ca. 6.400 kroner. Det er ikke et L-objektiv, men veier bare 346 gram, har en lineær STM-fokusmotor og er kompatibel med fokuspusting-kontroll.
Både EOS R6 Mark III og RF 45mm F1.2 STM kommer i salg i løpet av november. Prisen for kameraet blir ca. 36.000 kroner.
Du kan lese mer om EOS R6 Mark III og RF 45mm F1.2 STM hos Canon.
Vipps oss en gave: 599743





