Brennviddeområdet 17–70mm gir samme bildevinkler som 25,5–105mm på fullformat, en zoom-klasse som er blitt svært populær blant fullformat-brukere, med f/4. Med Fujifilms X-kameraer får du ett blendertrinn mer lysstyrke, og zoomen er dessuten både mindre og lettere enn fullformat-ekvivalenter.

Malen er åpenbart Tamrons serie fullformat­zoomer med F2.8 for Sony (28-75mm F2.8 Di III RXD, med samme enkle utforming, men godt værbeskyttet og Tamrons egen bildestabilisator, nyttig for de kameraene som ikke har dette innebygd.

Det har også samme filterfatning – Tamron er lojale mot de kundene som har satset på 67mm-filtre. Objektivet leveres med tulipanformet motlysblender, og med inntil 0,21x forstørrelse er nærfotoegenskapene slett ikke ille.

I motsetning til Sony har Fujifilm satset konsekvent på halvformat/APS-C, men kombinerer dette med ‘mer enn fullformat’ G-systemet med ca. 20 % større brennviddefaktor, og 32 % større bildeflate enn fullformat. Fujifilms egen XF 16-55mm F2.8 koster mer, men har hverken bildestabilisator eller så stort zoomområde. Dermed er Tamrons nykomling et svært interessant alternativ til Fujifilm-brukere, ikke minst til reisefotografering og som et lyssterkt standardobjektiv til f.eks. X-Pro3, som ikke har innebygd bildestabilisator.

Konstruksjon. Objektivet er konstruert i lettmetall og kunststoff med 16 elementer i 12 grupper. Av disse er to elementer støpte asfæriske, ett hybrid asfærisk og to LD-glass (lav dispersjon). Ni avrundede blenderlameller, fra F2.8 til F22. En optisk bildestabilisator, og rask og stillegående stepmotor gir stillegående AF også til video. Ingen fysiske knapper, men objektivet er støv- og fuktighetsbeskyttet, og leveres med solblender. Støtter Fujifilms digitale kamerafunksjoner som øye-AF og optisk korrigering i kameraet.
Skarphet. Sentrumskarpheten er  meget god, og selv kantene er svært skarpe på største blender, ikke minst på vidvinkelsiden. Mot 70mm vil et par trinn nedblending bidra til jevnere skarphet ut mot kantene. Skarpheten på de korte brennviddene er sjelden på et zoomobjektiv.
Fortegning. Fortegning korrigeres i kameraet, men er likevel merkbar over hele zoomområdet, uten å være sjenerende.
Bokeh. Ni blenderlameller gir fint avrundede uskarphetspunkter, men bokeh plages litt av såkalte ‘løkringer’ på store blendere. I kantene kan du se litt mandelformede høylys, som følge av begrenset objektivdiameter, men dette er vanlig.
Lystap. Korrigeres også i kameraet, og bortsett fra noe skygger i hjørnene på F2.8 på maks. vidvinkel og tele, ser du lite eller ingenting til vignettering. 
Fargebrytningsfeil ser vi lite til her, det er også hovedsaklig korrigert i kameraet. Noe langsgående fargebrytning ved f.eks. vannreflekser kan sees.
Fokusering. Imponerende rask og stillegående autofokus, dessuten svært sikker og forutsigbar på våre testkameraer (vi testet både på X-E3 og X-Pro3). Nærgrensen er også meget bra, selv om det ikke akkurat er noe makro-objektiv.
Bildestabilisator. Meget bra bildestabilisering, noe vi ikke minst merket ved lengre brennvidder på våre testkameraer, som ikke har innebygd bildestabilisator. Spesielt imponert ble vi over bildestabilisering ved video, noe som gjør dette objektivet enda mer anvendelig, ikke minst til reise.
Prisen er svært gunstig for en F2.8-zoom. Fujifilms alternativer er XF16-55mmF2.8 R LM WR, uten bildestabilisator, og med et kortere zoomområde, men har til gjengjeld blenderring. Eller den lyssvakere XF16-80mmF4 R OIS WR, og den ‘gamle’ XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS, som er rimeligere enn de to.

Du kan lese full test av dette objektivet i Fotomag 4-2022, vårt store sommernummer som kommer i månedsskiftet juni/juli.