FM-aarets-Canon-EOS-R6-Mk-II.jpgSe hvorfor Canon EOS R6 Mk II er kårets som ÅRETS ENTUSIASTKAMERA 2022-23 av Fotomag. 

Vel fire år inn i systemkameraenes nye æra begynner vi å bli bortskjemte med kvalitetskameraer og -objektiver. Med en ny æra sikter vi til at det var i august/september 2018 at Sony ikke lenger var alene på den speilløse fullformatbanen. Da hoppet både Canon og Nikon ned fra gjerdet, kamerabransjen blir aldri mer den samme som da speilreflekskameraene herjet.

Vi stiller spørsmålet om denne bølgen av nye speilløse kameraer gjør de gamle speilrefleksene avleggs? Selvsagt ikke. Fremdeles er det fotografen som er viktigst, og fremdeles er det flere speilreflekskameraer og -objektiver der ute enn speilløse. 

07_EOS R6 MarkII_Back_BODY[1].jpg

Velkjent «fotograf-side» for R6 Mk II, der nyhetene og forbedringene først og fremst sitter under overflaten.

Men i utviklingsavdelingene, markedsavdelingene og butikkene som selger nytt, er speilrefleks-æraen allerede nærmest tilbakelagt. Overgangen, eller transisjonen som det heter på fint, ruller videre, og vil ikke stoppe. 

Canon EOS R6, og nå EOS R6 Mark II, er hverken noe flaggskip eller toppmodell. Men det er et kamera som mange entusiaster har råd til, og foretrekker fremfor EOS R5 – både på grunn av pris og ikke minst hva du får for pengene. For de to seriene er så like at det er primært bildeoppløsningen og videoegenskapene som skiller. Ikke et galt ord om EOS R5, men trenger du 8K video, 5,7 millioner punkter søker eller CFexpress-kort? For det er nesten alle fordelene med EOS R5. 

Med EOS R6 Mark II er både batteritiden bedre og oppløsningen enda litt høyere enn før – 24 millioner piksler mot 20 Mp. Serieopptak i full oppløsning med elektronisk lukker går unna med inntil 40 bilder i sekundet, og den elektroniske lukkeren har mye mindre rolling shutter (eller linjeforskyvning på norsk) enn forrige modell. Den heftige hastigheten får du med autofokus og lysmåling mellom bildene. Selv om ikke EOS R6 Mk II har en stablet CMOS, er likevel ytelsen så god at du ikke vil oppleve blackout mellom bildene. Men du får ikke blitzsynkronisering med elektronisk lukker, og du bør ha et raskt minnekort for å tømme bufferen kjapt.

406A0141_1-500 sec at f - 7,1_ ISO 8000_RF100-500mm F4.5-7.1 L IS USM_.jpg

Mekanisk  lukker klarer maks 12 b/s, det er heller ikke dårlig. Og da med støtte for blitzsynk. EOS R6 Mk II lar også bufferen lagre bilder et halvt sekund før du trykker på utløseren med RAW Burst modus. 

En merkbart bedre autofokus finner og følger nå motiver enda bedre enn før, enten det er personer, dyr, fugler, kjøretøy osv. Lysfølsomheten sikrer autofokus helt ned til –6 EV.

EOS R6 Mark II i hånden

Kjenner du EOS R6 fra før, er det lett å ta feil ved et raskt øyekast, for de synlige forskjellene er små. Men kameraet er forsiktig re-designet, og noen knapper og brytere har flyttet seg. Umiddelbart gjør dette ‘Mark II’ lettere å betjene med én hånd. Det krever likevel ikke mye tilvenning hvis du har brukt EOS R6 eller andre nyere Canon-kameraer før.

 I bruk kjenner vi med en gang at EOS R6 II har fått en kraftinnsprøytning. Det er særlig autofokusen og treffsikkerheten som avslører oppgraderingen. Dette var også bra før, men selv om Canon fremdeles kaller prosessoren for Digic X, er denne utgaven av EOS R6 enda bedre tilpasset behovene og kravene til action- og sportsfotografer. Samtidig er batteritiden merkbart bedre.

406A0115_1-100 sec at f - 4,5_ ISO 800_RF100-500mm F4.5-7.1 L IS USM_.jpg

Maskinlærings-algoritmene er videreutviklet, og våre ikke alt for krevende tester av autofokusen på personer, dyr og kjøretøyer bekreftet dette. Lakmustesten er hvor raskt kameraet låser fokus ved serieopptak, og hvor godt motivet holdes i fokus under bevegelse, også når f.eks. mennesker snur ansiktet.

Vi er overbevist om at denne utgaven av EOS R6, altså Mark II, vil gå hjem hos både villmarksfotografer og andre som trenger ultimativ respons og sikkerhet for skarpe, veleksponerte bilder. Det hjelper også at den innebygde bildestabilisatoren kompenserer inntil 8 trinn for kamerabevegelse. Vi fant ikke behov for å ta frem stativet, selv ved videoopptak, og selv om vi hadde videostativet liggende klart i bilen.

Bilde- og videokvalitet

Canon EOS R6 Mark II har en helt ny 24 Mp CMOS-brikke i fullformat, med betydelig raskere utlesning av data. Det er ikke samme som sitter i EOS R3, det er hverken en stablet bildebrikke eller en bakbelyst CMOS. Med en helt ny bildebrikke var vi selvsagt spent på å se på bildekvaliteten.

Den lille økningen i antall piksler gir så vidt vi kan se hverken bedre eller dårligere bildekvalitet – bildestøy, farger og kontrast er fremdeles subjektivt likt. Da er egenskaper som flere skarpe bilder pga. bedre autofokus og bedre motivsporing et større poeng.

Men når det kommer til video, er nyhetene mer signifikante. Vi har ikke hatt anledning til å teste 6K RAW-opptak – det krever ekstern lagring til Atomos Ninja V+. Men 4K video ved 60p (60 progressive bilder i sekundet) er nå uten beskjæring, og ikke minst – 30-minutters-begrensningen for videoopptak er borte. Canon hevder nå at kameraet kan ta opp 4K/60p opp til 40 minutter og 4K/30p hele seks timer (!) Da har vi ikke sett på lagringsplass eller batteritid, og regner med at praktiske begrensninger finnes der.

20_EOS R6 MarkII_FrontSlantLeft_RF24-105F4L_XLR[1].jpg

Videoegenskapene til EOS R6 Mk II er merkbart bedre, ikke minst vil det glede seriøse videoskapere som tar etterarbeidet på alvor.

Canon markedsfører EOS R6 Mark II som et hybrid-kamera, der videodelen er like viktig som stillbildene. Ambisiøse multimedie-skapere kan få mye ut av dette kameraet, ikke minst fordi nye muligheter som kompensasjon for fokuspusting for et knippe objektiver er på plass. Blant disse er nye RF 24mm F1.8 Macro IS STM, som vi holder på å teste til en utgave på nyåret.

Video rett fra kameraet, uten spesielle profiler, er gjennomgående av topp teknisk kvalitet. Men man kan også skyte med 4:2:2 10-bits Canon Log 3-profil, 6K 60p ProRes RAW via HDMI og benytte nye verktøy for å unngå falske farger under opptak. Vi er imponert av farger, skarphet og eksponering, minst like bra som alltid fra Canon. 

Oppsummering

For den kreative fotografen som legger vekt på så vel stillbilder som filmskaping, er Canon EOS R6 Mark II en gavepakke. Selv prisen på ca. 32.000 kroner bør ikke skremme, det er omtrent det samme som EOS R6 kostet da det var nytt. Og her får du mye mer. Stillbildefotografen får en skikkelig oppgradert autfokus og batterikapasitet, mens videofotografen får et komplett verktøy.

Se hele testen med flere bilder og videoeksempler i Fotomag magasin 8 - 2022.