Men RF 100–500mm, som kom i 2020, er bedre på de aller fleste punkter. På papiret ser det ut som det er mindre lyssterkt enn 100–400mm, men forskjellen er i virkeligheten liten når vi ser på faktisk lysåpning gjennom zoomområdet. Den nye 100–500mm kan dessuten bruke både 1,4x og 2x telekonverter, riktignok med den begrensningen at objektivet må settes på 300mm eller lengre. Med telekonverter får du dermed hhv. ca. 420–700mm og  600mm–1000mm, mens den gamle EF 100-400mm i motsetning til 100–500mm  ikke tillater autofokus med 2x telekonverter. 

1594281073_IMG_1384543.jpg

Den nye zoomen er ca. 200g lettere, 1,5 cm lengre og har noen få cm kortere nærgrense, uten at det betyr veldig mye. Vi vet fra våre tester av RF 800mm F11 og konvertere at Canons nyere speilløse systemkameraer, EOS R5, R6 og R3, klarer autofokus fint med så lyssvak optikk som F11, også med telekonvertere. Til vår test benyttet vi i hovedsak EOS R3, men også EOS R5 og EOS R6 Mark II.

Selv om lysstyrken er moderat, fremstår RF 100–500mm F4.5–7.1L IS USM som et balansert kompromiss mellom ytelse, pris og fleksibilitet. De lyssterke og kraftige teleobjektivene som 400mm F2.8 og 600mm F4 er mye større og tyngre, og mangler den fleksible zoomen. Dessuten koster de vesentlig mer. Alt blir en avveining, men i dette objektivet har Canon funnet et godt kompromiss.

Konstruksjon. Meget solid byggekvalitet, hovedsaklig i magnesiumlegering, fatningen er også i metall. Objektivet er meget godt værbeskyttet, med pakinger rundt alle knapper og åpninger. Separat zoom- og fokusring, zoomringen har justerbar motstand som også hindrer at objektivrøret trekkes ut under transport, siden objektivet blir 9 cm lengre ved zooming. Det er 20 linseelementer i 14 grupper, og 9 avrundede blenderlameller. Ett super-UD-element og seks UD-elementer. Kommer med myk bag og en avtagbar stativfot, dessverre ikke Arca Swiss-kompatibel, og en vendbar solblender med åpning for roterende filter. Fire brytere: fokusbegrenser, AF/MF, bildestabilisator av/på og -modus.

Skarphet. Skarpheten er fremragende over hele bildeflaten på alle brennvidder, og eksepsjonell fra 1/2 nedblending, særlig på de korteste brennviddene. Diffraksjon begynner å innvirke på de to minste blendertrinnene, men i det hele oppleves dette objektivet som sylskarpt uten forbehold.

Fortegning. Objektivet er nærmest helt rettlinjet med den digitale korrigeringen, men selv uten denne er det bare svakt puteformet fortegning på de lengste brennviddene.

Bokeh. Ni avrundede blenderlameller og lange brennvidder gir vakker bokeh ved største blender, særlig om du utnytter de gode nærfotoegenskapene. Litt konturer på noen lysirkler. 

Lystap. Minimalt lystap i kantene ved største blender med digital korrigering, selv uten digital korrigering er lystapet beskjedent. 

Fargebrytningsfeil. Objektivet er meget godt korrigert for fargebrytningsfeil på alle brennvidder og blendere. Sjelden nødvendig å korrigere digitalt.

Fokusering. Svært rask og veldig stillegående autofokus. Med Canons fantastiske AF på EOS R5 og R3 oppleves fokuseringen nesten som en forlengelse av hjernen. Imponerende.

Bildestabilisering. 5 trinn bildestabilisering optisk, som sammen med EOS R5/R6 og EOS R3 blir enda litt mer effektiv, oppgitt til 6 trinn (CIPA). Selv på de lange brennviddene svært lett å få skarpe bilder på frihånd.

Prisen er det ikke så mye å si på når du tar i betraktning hva du får. Et solid profesjonelt bruksobjektiv knapt uten svake sider bortsett fra noen begrensninger i bruk av telekonverter og lysstyrken, men det kompenseres delvis med kamerateknologi. 

Fakta.jpg