Selv om kritikken har vært overdrevet, har kritikerne også hatt et poeng. Autofokusen, særlig til stillbilder, med Panasonics rendyrkede kontrastbaserte AF-system har ikke holdt helt følge med konkurrentene. Det gjelder særlig følgefokus med hurtige motiver. Derfor er det ekstra spennende når Panasonic nå kommer med en helt nyutviklet hybrid AF-teknologi. 

Les hele testen og se flere bilder i Fotomag 2 - 2023.

Det er ikke snakk om å konvertere til en ren fasefokus-teknologi. Autofokusen til Lumix S5 II har både fasefokus og kontrastbasert fokus. Panasonic har beholdt fordelene ved den modne DFD-fokusen («Depth From Defocus»), som er svært nøyaktig, mens fasefokus-teknologien er i stand til å finne fokus hurtigere. I tillegg til hurtigere fokusering og bedre sporing av motiver, er den nye autofokusen også i stand til å fokusere i svakere lys enn før. Sammenligner vi med f.eks. Sony A7 IV og Canon EOS R6 II er Lumix S5 II en god del rimeligere, men med minst like gode brukeregenskaper, det ligger en aning etter i rå stillbildeytelse, men godt foran på videoegenskaper – der måler det seg mot mer spesialiserte kameraer.

Panasonic kommer faktisk med to varianter av Lumix S5 II, den andre heter Lumix S5 IIX. Vi har ikke testet X-utgaven, den skiller seg bare fra standard-utgaven med noen profesjonelle videoegenskaper som spesialistene vil sette pris på: RAW video, internt ProRes opptak (422 og 422 HQ), SSD-utgang via USB, og All-I-kodek-er. Dessuten kan du strømme direkte som med Lumic GH5 II, både med kabel og trådløst. Ellers er det bare en matt grå overflate som skiller de to.

Panasonic Lumix S5 II har en 24 MP bakbelyst CMOS-brikke, og som nevnt kombinert kontrast- og fasefokus. Dette er den første frukten av det tettere teknologiske L2-samarbeidet mellom Panasonic og Leica, som går dypere enn det grunnleggende samarbeidet i L-mount-alliansen med Sigma.

AF-systemet har også forbedret motivgjenkjenning, og følger nå både mennesker og dyr mer presist, også i bevegelse og når de beveger seg i bildet. En ny joystick gjør det dessuten lettere å styre fokusområdet. En ny generasjon prosessor øker treffsikkerheten og sporings-egenskapene, samtidig som den gir muskler til en forbedret bildestabilisator, som nå også omfatter en ‘aktiv IS’-modus for video, som Panasonic hevder skal overflødiggjøre stativbruk.

En 96 Mp høyoppløst multiopptak-modus øker også nytteverdien av prosessoren. Videoopptak har heller ingen bestemt tidsbegrensning, og kameraets innebygde kjølesystem har en meget stillegående vifte som slår inn ved behov. Vi opplevde ikke det under vår testperiode, som riktignok ikke bød på varmt vær.

Lumix S5 II har en elektronisk lukker som yter inntil 30 bilder/sek i fullstørrelse med kontinuerlig AF og RAW-format. Men før du tar helt av i begeistring, finnes det en liten hake: den elektroniske lukkeren er ikke verdens raskeste, og du kan vente en del linjeforskyving (‘rolling shutter’) hvis du utfordrer kameraet med serieopptak av hurtig bevegelige motiver.

Den mekaniske lukkeren klarer 9 b/s med fokus på første bilde, eller 7 b/s med kontinuerlig fokus, og en buffer på rundt 200 bilder. Det er ikke helt på nivå med de profesjonelle sport- og pressekameraene, det er også litt langsommeren enn konkurrenter som EOS R6 MK II (12 b/s) og Sony A7 IV (10 b/s). Men så er heller ikke stillbildespesialistene de mest sannsynlige kjøperne av Lumix S5 II. Det er nok heller hybridfotografer, særlig de som legger spesiell vekt på video.

I hånden

Når vi sier at Lumix S5 II er et ganske kompakt kamera, er det i forhold til Panasonics øvrige fullformatkameraer, som S1, S1R og S1H, og fullstørrelse proffkameraer. Men Panasonic har ikke barbert størrelsen så mye at det går ut over grep og ergonomi. Kameraet har også fått en oppgradert søker, en 3,68 Mp OLED-søker med 0,78x forstørrelse – meget bra.

Du får en god følelse av solid byggekvalitet, og beskyttelse mot støv og fukt. Panasonic kan bygge kameraer, det vises også her.

Bilde- og videoegenskaper

Som et stillbildekamera kan du vente deg svært gode bildefiler fra Lumix S5 II. De viktige kvalitetene som dynamikk, fargegjengivelse og oppløsning er fullt på høyde med tilsvarende fra konkurrentene, som de nevnte pluss Nikon Z 6 II. Den meget gode bildestabilisatoren gjør det enda lettere å ta skarpe og detaljrike bilder uten stativ, der er det bare EOS R6-kameraene som kanskje er enda litt bedre. Men Lumix S5 II har også en multi­opptaksfunksjon som setter sammen til 96 Mp bildefiler med økt detaljering og enda mindre bildestøy.

Eksponering og fargefølsomhet er også imponerende bra, du får ingen overraskelser her.

Videokvalitetene viser at Lumix S5 II har hentet en del fra Panasonics profesjonelle og halvprofesjonelle videokameraer. Spesialiteter som 6K opptak, støtte for anamorfe objektiver, 10-bits intern lagring og 4:2:2 fargekomprimering gir den bevisste filmfotografen mange alternativer. Her kan du kontrollere marger til ulike visningsformater, du kan ta opp filmatiske videoer med ‘kinofilm-farger’ og -kontrast, og importere og lagre hele 10 fargeprofiler (LUTs) som gir stor fleksibilitet i å skape de bildeuttrykkene som prosjektet krever.

Ønsker du å ta opp vertikale videoer til sosiale medier, eller optimalisere opptakene for flere formater, er Lumix S5 II tilrettelagt også for det.

Oppsummering

Med Lumix S5 II har Panasonic laget et prisgunstig og funksjonsrikt hybridkamera som ikke skuffer stillbildefotografen, samtidig som videofotografen både har kort vei til kvalitetsopptak, og et verktøy å vokse på inn i den profesjonelle verdenen. Og nå er også autofokusen konkurransedyktig.