Nå er ikke FX30 et rendyrket videokamera, det er snarere et hybrid kamera som først og fremst er beregnet på videoopptak, men også fullt brukbart til stillbilder. Som stillbildekamera har det imidlertid en og annen begrensning, som vi kommer tilbake til. 

Les hele testen, og se flere bilder og videoer i Fotomag 2- 2023
 
Fysisk er Sony FX30 som et Sony FX3, men med APS-C-bildebrikke i stedet for fullformat, og til halve prisen. Som det minste og rimeligste i Sonys Cinema Line-serie deler FX30 mange av egenskapene til de dyrere fullformat-kameraene i serien, men er i større grad et hybridkamera med mer vekt på stillbilder. FX30 har en helt ny 26 Mp CMOS-brikke, der f.eks. FX3 har en 12 Mp CMOS (samme som A7S III). Ingen av dem har innebygd søker, det er én av begrensningene for stillbildefotografer. En annen begrensning, er at FX30 heller ikke har mekanisk lukker, og ikke kan benytte blitz.

_DSC0007_1-100 sec at f - 5,0_ ISO 100_E PZ 10-20mm F4 G_.jpgVi sier det med en gang: Ikke kjøp Sony FX30 hvis du først og fremst skal ta stillbilder. Da velger du mye heller Sony Alpha 6600, Alpha 6100, eller en av konkurrentene som både kan by på søker, er billigere, og bedre egnet til stillbildefotografering. Dermed er det ikke sagt at stillbilder med FX30 mangler noe på kvalitet – det kommer an på optikken. 

Men tilbake til videoegenskapene, som er hovedgrunnen til å velge FX30.

APS-C-brikken gir 6K oversamplet video skalert til 4K, og meget høy oppløsning, dynamikk og fargedybde. Du kan selvsagt benytte standard profiler og automatikk, men videoopptak er ikke helt som stillbilder. Der du med stillbilder gjerne måler lyset og tilpasser innstillingene opptak for opptak, vil du med videoinnspilling heller legge vekt på at hver scene har konsistente farger, dynamikk og eksponering. 

Derfor velger den ambisiøse videofotografen gjerne mer manuell arbeidsflyt, slik at sekvenser med samme opptaksforhold glir naturlig inn i hverandre, også når du endrer standpunkt og motiv og redigerer i etterkant.
  
I den ferdig klippede filmen vil brå endringer i lys, farger, bildevinkel eller eksponering oppleves forstyrrende. Ett av FX30s tricks i boken er bl.a. at kameraet kompenserer for ‘fokuspusting’, dvs. minimalt eller ingen endring i bildeutsnitt når fotografen endrer fokus punkt ved samme utsnitt og standpunkt. 

 

Du får ikke 8K-opptak, 6K eller C4K (17:9), men utmerket oversamplet 4K-video opp til 120 fps, og fantastiske 1080p-opptak med minimalt med linjeforskyvning (rolling shutter). Men FX30 har ikke mekanisk lukker og fungerer ikke med blitz til stillbildeopptak. Som et 4K-kamera byr det på høy oppløsning, utmerket dynamikk med støtte for S-Log3, skreddersydde LUTs (fargeprofiler), og ‘spillefilm-preg’ med S-Cinetone opptaksprofil. 

Sony FX30 har en viss læreterskel for den ferske videofilmeren, men i stedet for å møte veggen med manglende muligheter, åpner kameraet opp stadig nye muligheter når man blir mer erfaren.

En enkel produksjonsflyt er gjerne å benytte eksisterende muligheter i kameraet, og bare klippe sekvensene sammen på tidslinjen i etterkant – eller til og med «klippe i kameraet». 
Til en slik arbeidsform tilbyr Sony de sedvanlige bildeprofiler, men enda bedre er det å benytte S-Cinetone bildeprofil som gir et filmatisk preg uten tidkrevende etterbehandling av kontrast og farger.

Den mer ambisiøse kan ta opp med S-Log3-gammakurve, som åpner opp for større fargespekter og dynamikk (inntil 14 trinn og mer), men det krever etterbehandling med tilpassede profiler. Nytt her er at FX30 også støtter egenproduserte LUT-er (‘Look-up tabeller’ eller bildeprofiler). Hele 16 ulike slike profiler kan lastes inn og byttes i kameraet for å tilpasse ulike ønsker for motivpreg og gjengivelse.

2.-Body-with-Terminal-Handle.jpg

Sony selger FX30 i to utgaver – kun kamerahus eller sammen med XLR-håndtak med mikrofonholder, profesjonelle lydutganger og bærehåndtak. 

Kameraet i bruk

Sony FX30 er det første i sitt slag i denne klassen fra Sony, og har derfor ingen ‘forgjenger’ det er naturlig å sammenligne med. Det er kompakt, men større enn f.eks. Sony A6600, selv uten innebygd søker. Kamerahuset er godt værbeskyttet og skal tåle en del støv og fuktighet. En kjøleluftstrøm er også værbeskyttet, selv når den stillegående viften slår inn, og kameraet har ingen fysisk begrensning i opptakstid, foruten batteri- og minnekapasitet.

Du kan fotografere lett med den innebygde vribare skjermen, eller montere en ekstern skjerm som kobles til via full-størrelse HDMI-kontakt, som også kan støtte lagring.
Kameraet har ellers to minnekortplasser, Sonys kombinerte CFexpress Type A-/SD-minnekort, og den bakbelyste CMOS-brikken har 5-veis bildestabilisator som kompenserer inntil 5,5 trinn.

Håndholdte opptak kan være utmerket stabile, og enda mer med det tilpassede håndtaket, som også har inngang for XLR-mikrofoner og 3,5mm mini-jack – totalt opp til 4 lydkanaler.
Ergonomisk er det en klar fordel med håndtaket når du filmer, både på frihånd og stativ.

Trenger du å fotografere stillbilder, går det fint – kameraet har bare elektronisk (og lydløs) lukker, inntil 1/8000 sek., antiflimring og støtter selvsagt alle objektiver med E-fatning. Rundt utløseren er det en zoom-hendel som kan styre motorzoom-optikk både for stillbilder og video.

Ytelse og autofokus

FX30 har Dual Base ISO for to grunnleggende ISO-innstillinger – ved ISO 800 og ISO 2500. Avhengig av bildeprofilen du benytter, kan disse avvike, f.eks. ISO 125/400 med S-Cinetone profil. I likhet med sine mer avanserte slektninger i Sony Cinema Line,kan du benytte Cine EI (eksponeringsindeks) med Log-profiler, som sikrer jevn eksponering og bildestøy med to optimaliserte følsomheter. Ved behov kan du benytte ISO-følsomhet inntil ISO 32.000, som kan utvides ytterligere for stillbilder.

Autofokusen er av fasetypen, og har egenskaper vi kjenner igjen fra Sony A7S III og Sony FX3, med svært hurtig og nøyaktig tidsmessig autofokus, sporing og motivgjenkjenning av ansikter, dyr og ande motiver. Sony er veldig bra på AF, og selv om FX30 ikke har en stablet bildebrikke, er ytelsen momentan, og du kan justere sporingsfølsomheten, hastigheten på overgang mellom ulike fokuspunkter m.m.

Video- og lydkvalitet

Du vil få problemer med å skille opptakskvaliteten fra fullformatkameraer med 4K, men i ekstreme situasjoner har f.eks. A7S III (og FX3, men det har vi ikke testet) enda litt bedre dynamikk enn FX30s 13+ trinn. 

Ved Full HD har FX30 meget rask utlesningstid og minimalt med linjeforskyving ved vertikale linjer, mens 4K oppløsning er litt sensitiv for kamera- og/eller motivbevegelse som påvirker de loddrette motivlinjene. Lysfølsomheten er utmerket for et APS-C-kamera, og med Log-innspilling er bildestøy ikke et problem med normaleksponering. Det er neppe kameraet som utgjør begrensningen i seriøs videoproduksjon.

Vi rakk ikke sette lydegenskapene på noen stor prøve. Men både når vi benyttet den innebygde stereomikrofonen og eksterne stereo- og monomikrofoner opplevde vi lyden som fullgod til seriøst bruk.