Mari Krokann Berge (grafikk, tegning, collage) og Sverre Aurstad (fotografi)

De to benytter forskjellige teknikker, men har begge bakgrunn i tradisjonelt analogt håndverk. 

Sverre_Aurstad.jpg

Sverre Aurstad jobber med analogt storformat med lys som motiv i seg selv. (Foto: © Sverre Aurstad).

Sverre Aurstad jobber stort sett analogt med storformatkamera og framkaller filmen i mørkerommet med egenkomponerte framkallere. Bildene skannes og bearbeides på skjerm før de ender opp som arkivbestandige pigment prints på Hahnemühle Museum Etching, et akvarellpapir med en distinkt struktur. Aurstad arbeider med lys som et motiv i seg selv, et aktivt formdefinerende materiale. Bildene er beskrevet som det motsatte av en selfie, men samtidig mer personlige.

_DSF0643_Mari_Krokann_Berge.jpg

Mari Krokann Berge jobber i svart-hvitt og med nyansene som finnes mellom disse ytterpunktene. (© Mari Krokann Berge)

Mari Krokann Berge har gjennom hele sitt kunstneriske virke arbeidet med tresnitt, collage, metallgrafikk og tegning. I tresnittene foregår arbeidet på treets premisser der en må forholde seg til hardhet og vedretning. I collagene bygges bildene opp lag på lag med deler av papir bearbeidet med tusj og tegning. Kobber og sink er utgangspunktet for metallgrafikken der linjer, fordeling av lyse og mørke flater er sentralt. Teknikken er koldnål, noe som gir en lodden og levende strek. Det som er felles for alle teknikkene er forenkling, lys og skygge.

Bakgrunnen for utstillingen er å undersøke om møtet mellom to uttrykk kan vise oss trærne og skogen på en ny måte. Da de to kunstnerne begynte å se hverandres arbeider, oppdaget de fellestrekk i måten å respondere på motivene. En fellesnevn er spillet mellom lys og skygge. De har ogaå valgt bort fargene til fordel for sort–hvitt og valørene i gråskalaen. 

Forfatteren Kari Saanum åpner utstillingen i Galleri Kampen lørdag 16. oktober kl. 12.00. Utstillingen henger til 7. november.