Ingen tvil – dette har vært året da speilløse fullformatkameraer har brutt gjennom, og tatt nesten hele oppmerksomheten. Faktisk er bare ett fullformat speilreflekskamera introdusert i 2018, Pentax K-1 Mark II, men vi synes ikke det når opp blant våre utvalgte. Blant de speilløse har det vært tett konkurranse i år, men vi er ikke i tvil: hverken Canon eller Nikon har helt klart å matche det som etter alle solemerker blir årets kamera, Sony A7 III.

a7III_FE2870_front.jpg

Sony A7 III forener det beste fra speilløse med det vi er vant til fra gode speilreflekskameraer, 24 Mp CMOS-brikke, hurtig respons og raske serieopptak, fremragende autofokus, en stor og fin søker, god batteritid, og selvsagt meget høy bildekvalitet. Dessuten utmerket video (med AF som funker, godt), godt utbygd objektivutvalg og et system på vei opp. Vi savnet litt bedre grep, noen mener det er for trangt, og byggekvalitet og ergonomi er ikke helt som de aller beste, men summen av egenskaper gjør Sony A7 III til en vinner.

Da Fotomag testet Sony A7 III, skrev vi bl.a.:

Hadde A7 III vært Sonys eneste speilløse systemkamera, ville det likevel fremstått som ett av de beste på markedet når det gjelder bilde- og videokvalitet. Både når det gjelder bildestøy, dynamikk og egenskaper ved høy ISO er kameraet faktisk helt på høyden eller bedre enn toppkameraer som Nikon D850 og Sony A7R III.

Alternativer

Med Canon og Nikon på banen blir det en vill konkurranse i tiden som kommer. Sony har et forsprang med tre generasjoner speilløse fullformatkameraer, og fem år med å utvikle et tilpasset objektivsystem, men de to store speilrefleksgigantene har åpenbart en plan for å ta igjen Sony. Og de har sikkert som mål å lede an igjen. 

Med Canon EOS R og Nikon Z7/Z6 har de tatt igjen minst to generasjoner hos Sony, men etter vår mening har de ennå litt å gå på. Begge produsenter har en strømlinjeformet integrering mellom speilreflekssystemet og sitt speilløse system slik at trofaste kunder kan fortsette å bruke objektiver de allerede har investert i når de kjøper ett av de nye, speilløse. Vi har testet Nikon Z7 og Canon EOS R, og i vårt nyttårsnummer dessuten Nikon Z6 som ble sluppet først helt nylig.

Z6_front.jpgNikons første fullformat speilløse systemkameraer gjør det meste riktig. Nikon Z6 er langt på vei en speilløs og kompakt oppgradert D750, med imponerende systemarkitektur, innebygd bildestabilisator, og en fremragende 24 Mp bildebrikke som leverer 4K video og stillbilder av høy klasse. Med adapter støttes alle Nikon F-objektiver fra de siste 20-25 år. Søkeren er formidabel, ergonomi og byggekvalitet får toppkarakter, og ytelsen er meget bra, selv om autofokusen mangler litt på å kvalifisere til sportsfotografi. I vår test av Nikon Z6 skriver vi bl.a.:

Heller enn å være en ‘Z7 Light’ er Nikon Z6 kanskje det mest komplette speilløse kameraet for de fleste av oss. Avhengig av hva du legger i vektskålen kniver Nikon Z6 mot Sony A7 III med fotofinish om å bli Årets kamera i det speilløse året 2018. 

 

EOS-R.jpg

Canon EOS R er ikke den speilløse proffmodellen mange Canon-brukere drømte om, men et solid første speilløse systemkamera i Canons nye EOS R-serie. Vel så viktig som kameraet er kanskje den nye objektivstandarden, og der har Canon markert seg kraftig med bl.a.  en heftig og kompromissløs RF 50mm F1.2L USM og den enda kraftigere RF 28–70mm F2.0L USM, kanskje to av de mest oppsiktsvekkende objektivene Canon har lansert på lenge. Teknisk er Canon EOS R en forsmak på hva vi kan vente i dette systemet, med 30 Mp Dual Pixel AF CMOS-brikke, stor, fin søker og ytelse og egenskaper som minner mye om hva vi ville forventet av en speilløs EOS 6D Mark II. I vår test av EOS R skriver vi bl.a.:

Så godt integrert i Canon-systemet at det holder på de fleste lojale Canon-brukerne. Et kompakt alternativ til EOS 6D Mk II, som lover godt for utviklingen av EOS R-systemet.

 

(NB! Oppdatert 2. januar 2019 med ny rangering etter at Fotomag testet Nikon Z6 i nyttårsutgaven, nr. 6-2018.)