I dag presenterer Elektronikkbransjen og Fotorådet sine bransjetall for 2016. De viser fortsatt kraftig nedgang i det totale salget av kameraer. Men det er også lyspunkter: salget av speilløse kameraer øker i et marked der totalsalget stuper 43 %, og folk bruker mer penger på fotobøker og bildeprodukter. 

Kompaktkameraer er nesten utradert fra markedet. I fjor kjøpte nordmenn bare 36.000 kompaktkameraer. Så sent som i 2009, som var toppåret for kompaktkameraer, var salget på 408.000 enheter.

Objektivsalget går også ned betydelig, fra ca. 38.000 enheter i 2015 til ca. 28.000 i 2016. Det er en nedgang på 24 %. Actionkameraer struper enda mer, der går salget ned med 69 prosent fra året før. Totalt faller salget av kameraer i antall med 14,2 prosent, fra 120.000 til 103.000 enheter, når vi regner alle kameratypene, inkludert videokameraer.

Bransjestatistikken viser også at bildeinteressen øker. I 2016 skrev nordmenn ut 53 millioner bilder, lagde 221.000 fotobøker, 4,2 millioner postkort, 244.000 bildekalendre og 183.000 bilder på lerret. Totalverdien for bildeprodukter er 340 millioner kroner.

Mobilsalget øker fremdeles, og det er smartmobilene som dominerer totalt. Salget øke fra1,7 millioner enheter i 2015 til 1,9 millioner i fjor. Nettbrett faller ca. 16 % i antall. Totalt øker mobilsalget med vel 9 % i verdi.

Bransjeorganisasjonen er forsiktig optimistiske for fotosektoren i tiden som kommer. Deres prognoser sier at kamerasalget i alle kategorier ventes å øke forsiktig i 2017, men gå kraftig ned igjen i 2018.