Det var ingen tilfeldighet at Sony hadde lagt lanseringen til et stort sportssenter, nærmere bestemt Gloria Sports Arena i Antalya, Tyrkia. For Sony A9 III handler om det sportsfotografer er mest opptatt av – ytelse. Dette er kameraet Sony skal ha med til neste års sommer-OL i Paris. Da tar de også med nye FE 300mm F2.8 GM, som ble presentert samtidig. Et objektiv som fyller et «hull» i Sonys omfattende objektivutvalg, og veier under 1,5 kg. 

Sony FE 300mm F2.8 GM veier 1470 gram uten stativfeste.  (Foto: Sony)


Før vi ser i detalj på den største nyheten, den globale lukkeren, er det flere forbedringer å melde fra A9 II.

Kamerahuset

Sony har spandert flere forbedringer i selve kamerahuset. Et nytt og kraftigere ergonomisk grep er bedre tilpasset store hender. Dette har mange fotografer ønsket seg i flere generasjoner av Sonys speilløse fullformatkameraer, særlig når de brukes sammen med kraftige teleobjektiver. Vi brukte flere objektiver med A9 III – det nye FE 300mm F2.8 GM, et FE 70-200mm F2.8 GM OSS II og et FE 24-70mm F2.8 GM II. Det er typiske proffobjektiver, og står meget bra til A9 III, uten problemer med plass til fingrene. I 20° ved Middelhavet fikk vi ikke testet med hansker eller votter, med det var god klaring, og ikke noe vi ville tenkt på.

Den store berøringsskjermen kan vippes langs fire akser. (Foto: Sony)


Kameraet har også fått en ny skjerm, en 4-akser berøringsskjerm som kan vippes 98° oppover, 40° nedover, og opptil 180° til begge sider. Det gjør A9 III ytterst fleksibelt til stillbilder og videofilming, både i bredde- og høydeformat, fra høyt og lavt standpunkt og i trange situasjoner. Skjermen er også litt større enn på A9 II, 3,2 tommer diagonalt.

En hel del egenskaper fra Sonys flaggskip til nå, A1, er også med i A9 III. Det gjelder bildeprosessoren, hele 2 stk Bionz XR gir muskler til mer enn den globale lukkeren. Blant annet 14 bits RAW i alle stillbildemoduser, og «composite RAW», der sammensatte RAW-bilder kan brukes til å øke oppløsning og/eller dempe bildestøy. Søkeren er også hentet fra A1, en 9,44 millioner punkter OLED-søker med 0,9x forstørrelse og valgfritt 60–240 bilder/sek. Selvsagt er huset også godt værbeskyttet med pakninger i alle fuger, det gjelder også vertikalgrepet VG-C5 som gir økt batterikapasitet og enklere vertikale opptak.

8-trinns bildestabilisator

Bildestabilisatoren er også ny, og klarer nå å kompensere opp til 8 trinn mot kamerabevegelser. Bildestabilisatoren har også fått en mer effektiv støvfjerner. I tillegg har kameraet en aktiv dynamisk bildestabilisator for filming. Samtidig er AF-sporingen forbedret, sanntids AI-basert sporing sporer nå dyr, fugler og insekter og finner øyne raskere og mer pålitelig, samtidig som mennesker gjenkjennes raskere og på lengre avstand med kontinuerlig AF. Både sporingsrespons og fokusområde kan  tilpasses nærmere etter behov. Kameraet har 759 fasegjenkjenningspunkter til autofokusen, som sammen med kontrastgjenkjennende fokus sikrer både respons og nøyaktighet. 

Det er bare små endringer i betjening og ergonomi for Sony A9 III, skjermen er hengslet sideveis og kan vippes både oppover og nedover, og søkeren er betydelig oppgradert. (Foto: Sony)


Ytelse er det viktigste stikkordet for Sony A9 III, og det handler også om autofokus. Kameraet kan spore komplekse bevegelser og forutser plutselige bevegelser med hele 120 bilder per sekund, og samtidig reagerer lysmåleren like kjapt på endringer i lyset. A9 III kan også ‘forfotografere’ fra 0,005 til 1 sekund før lukkeren slippes, i alle filformater opptil 120 bps med full AF/AE-sporing. Dermed er det slutt på å gå glipp av ‘øyeblikket’ sier Sony.

Ingen mekanisk lukker

På samme måte som Nikon Z 9 og Z 8 har Sony A9 III ingen mekanisk lukker. Men en beskyttende gardin dekker CMOS-brikken automatisk når kameraet slås av. Og selv om rå ytelse nok er den viktigste egenskapen med den globale lukkeren, er det mange flere fordeler, som har direkte eller indirekte sammenheng med ytelsen.

De raskeste systemkameraene, som Nikons nevnte duo, har brukt en stablet CMOS-brikke, med ekstra rask datautlesning. Dermed minimaliseres risikoen for den omdiskuterte ‘rolling shutter’-effekten (eller linjeforskyvning på norsk). Men helt borte blir den ikke. Når dataene leses ut av bildebrikken linje for linje, om aldri så raskt, tar det typisk fra 1/125 sekund til 1/500 sekund før alle datene i bildebrikken er registrert. Det samsvarer også typisk med raskeste lukkertid for blitzsynkronisering. Dette hopper Sony helt over med den globale lukkeren i A9 III.

Den globale lukkeren

Den globale lukkeren i Sony A9 III leser av alle bildepunktene fra bildebrikken momentant, uten forsinkelse.


Da Sony lanserte den første A9 i 2017, vakte det oppsikt at kameraet hadde en nærmest endeløs buffer (i virkeligheten ca. 240 RAW/360 JPEG), med 20 bilder i sekundet og en søker uten blackout – riktignok med elektronisk lukker, som for øvrig var standard-valg. Dette var basert på en stablet fullformat-CMOS, som Sony tidligere hadde levert bare i kameraer med mindre bildebrikke. Følelsen å kunne følge motiver lydløst med øyet på søkeren mens bildeserien fylte bufferen på ca. 15 sekunder uten et «blunk» i søkeren, var i 2017 sensasjonell.

Vi har satt sammen enkeltbilder fra serieopptak med 60 og 120 bilder per sekund – i full oppløsning, med Sony A9 III.  (FE 70–200mm F2.8 GM II, Foto: Toralf Sandåker)


Men det er mer enn seks år siden. Kongen på haugen når det gjelder kameraytelse er nå tredje generasjon, A9 III med kun elektronisk lukker, hvis «lukker» i det hele tatt er riktig betegnelse. Den såkalte globale lukkeren fungerer slik at hele bildeflaten, alle de vel 24 millioner pikslene, digitaiseres samtidig - momentant og uten forsinkelse. Dette går så raskt at kameraet leverer opp til 1/80.000 sekund, om du vil med synkronisert blitz. For Sony A9 III synkroniserer blitz på alle lukkertider – det er en av de heftigste fordelene ved den globale lukkeren. 

Det er selvsagt heller ikke noe blackout i søkeren, selv når du fyrer av 60 bilder i sekundet, både RAW og JPEG. Om ikke det er nok, kan du «booste» serieopptak til 120 bilder per sekund. Fremdeles med autofokus og automatisk eksponering og søker uten blackout. Den raske CMOS-brikken har en lysfølsomhet på ISO 250–25.600, som kan overstyres til ISO 125–51.200.

Bruker du lengre lukkertid, som her ca. 1/125 sek, beholder du inntrykket av bevegelse i enkeltbilder. Men med nok lys kan du ta serieopptak med 1/80.000 sekund – med eller uten blitz – og fryse enhver bevegelse. (FE 24–70mm F2.8 GM II, Foto: Toralf Sandåker)


Borte er også frykten for flimring som følge av at lukkeren holder et annet tempo enn vekselstrøm-frekvensen. Sony A9 III kan selvsagt benyttes til video også. Både til stillbilder og video er skjeve liner, og såkalt gele-effekt, et tilbakelagt stadium, slik vi kunne oppleve med alle kameraer med spaltelukker og/eller linjesprang fra seriell utlesning av bildebrikken. Med A9 III blir golfkøller rette til du fysisk bøyer dem, det samme med mastene på seilbåter, og sportsutøveres kroppsdeler forvrenges ikke selv når de beveger seg i høy hastighet. 

Sony A9 III har ikke noe 8K video, men leverer 4K video oversamplet fra 6K (60p) eller 4K 120p direkte uten beskjæring, med alle de videoegenskapene vi begynne rå bli vant til fra Sony, som 10-bit 4:2:2 farger, med S-Log3 og S-Cinetone. Men under vår korte «test» i Tyrkia rakk vi ikke ta opp seriøst med videoeksempler. 

Selv med AF-sporing med 60 og 120 bilder i sekundet fester A9 III fokus til øynene og følger disse også når de et øyeblikk dekkes av andre objekter. (FE 70–200mm F2.8 GM II, Foto: Toralf Sandåker)


Fotomag kommer tilbake med mer stoff om Sony A9 III når vi får nærmere informasjon, og selvsagt vil vi teste kameraet så snart som mulig. Både kameraet og det nye FE 300mm F2.8 ventes å komme i salg en gang på nyåret. Prisen blir ca. 86.000 kroner for kameraet og ca. 80.000 kroner for objektivet. Du finner mer informasjon hos Sony.


(Fotomags reise og opphold i Tyrkia ble betalt av Sony)