Hesten står i det drømmende landskapet. Med infrarød film ville det vært problematisk med lang lukkertid. Men José L. Diniz jobber digitalt. 

Drøm. Sintra, Portugal (Foto: José L. Diniz)

 

– Hesten sto allerede stille, den var veldig nysgjerrig og sto stille til jeg tok bildene. Lukkerhastigheten her i dette tilfellet er veldig kort på grunn av lyføl-somheten i det modifiserte kameraet. I motsetning til hva som er vanlig med de filmbaserte bildene. Bildene er tatt på frihånd og lukkerhastighetene er vanligvis rundt 1/60 sek., med et Wratten 25 rødfilter.

– Jeg legger merke til at du har skarpe bilder av som biler kjører, og vegetasjon i tydelig bevegelse. Vi er jo mest vant til å se uskarpe infrarøde bilder?

– Ja, det er fordi kameraet, et Olympus OM-D E-M1 Mk II er modifisert, lavpassfilteret som ellers blokkerer for infrarødt lys er fjernet. Det gir en økning i effektiv følsomhet på rundt 21/3  trinn. Men det mest imponerende er resultatet med rene infrarøde bilder, med det nesten svarte infrarøde filteret. Da må jeg riktignok ha litt langsommere lukkertider. Fra 1/4 sekund til 1/10 sekund, for eksempel. Den effektive økningen av følsomheten blir da rundt 9 1/3 EV.

– Den opprinnelige infrarøde følsomheten til bildebrikken i dette kameraet er egentlig svært høy. Så når produsentene installerer lavpassfilter er det vanligvis  for å redusere hvor mye lys som kan registreres av bildebrikken.

Landskap. Golegã, Portugal. (Foto: José L. Diniz)

 

– Hvis du ikke modifiserer kameraet, og bruker vanlige infrarøde filtre, kan du likevel ta rene infrarøde bilder, men resultatet blir monokrom og må du jobbe mer med bildene. 

– Den typen bilder vi ser her, i forskjellige «infrarøde» farger, får du ikke ved å bruke vanlige fargefiltre. 

– Denne samlingen bilder representerer et annet syn på omgivelsene, med ulike tekniske tilnærminger.

– For eksempel er noen bilder tatt rett fra kameraet uten redigering. Andre bilder er behandlet med forskjellige forskjellige filtre som justerer fargene. Den kromatiske balansen uttrykkes forskjellig fra bilde til bilde. I noen bilder har jeg byttet om fargekanalene.

Kommuniserende armer. Sintra, Portugal. (Foto: José L. Diniz)

 

José L. Diniz begynte for mange år siden med Kodak High Speed Infrared, som er en monokrom-film.

Nå som han har gått over til å jobbe digitalt, ser han mange forskjeller, og enda flere fordeler.

– Den største fordelen med å fotografere infrarødt digitalt er at du kan fotografere på frihånd, og bruke automatisk eksponering. Det er også nyttig å ta i bruk bildestabiliseringsfunksjonen i kameraet. 

– Med digitalkamera er infrarød fotografering også mye enklere. I dag er det praktisk talt bare fantasien som byr på begrensninger. Og det er ikke bare følsomheten som blir bedre med et IR-modifisert digitalkamera, det er også mulig å variere hvitbalansen, fotografere råfiler, og benytte bildebehandlingsfunksjoner.

– For eksempel kan du beholde himmelen oransje, som er den vanligste fargen du får. Eller bruk Photoshop og bytt kanal mellom rødt og blått.

Gamle bad. Sabugal, Portugal. (Foto: José L. Diniz)

 

– For å få blå himmel, kan du starte med en blåaktig farge, og ved å bytte kanaler, vende den til rosa, magenta eller orange tone. Bildet ovenfor er tatt nesten rett ut av kameraet, uten å bytte bildekanaler i Photoshop.

– Du kan gjøre mye på den måten, så grensen er mest av alt din egen fantasi og smak.

- Kan du forhåndsvise bildene i kameraet på en meningsfull måte? Hvordan er det å velge fokus?

– Når et speilløst digitalkamera først er modifisert, jobber du med infrarødt på nøyaktig samme måte som du jobber med et vanlig kamera, og du kan fortsatt fokusere i søkeren eller på skjermen. Med speilrefleks kan du få problemer med fokus gjennom søkeren, fordi fokussensoren da ikke er i plan med bildebrikken. Men bruker du liveview, er det ikke noe problem. Hverken å fokusere eller eksponere. Bildebrikken registrerer både fokus og lysmengden slik det blir på det ferdige bildet. Men med råfiler kan du selvsagt også justere i etterkant.

Alene. Alhandra, Portugal. (Foto: José L. Diniz)

 

Motivasjonen til José L. Diniz handler om mer enn estetikk og teknikk. Med disse bildene fra sin aktuelle utstilling ønsker han å friste sitt publikum til å se naturen og miljøet med friske øyne.

– Ja, dette er hensikten med utstillingen. Dette arbeidet er en måte å uttrykke min overbevisning om hvor viktig det er å bevare miljøet. Fordi jeg mangler en annen tilnærming til å kommentere problemet med global oppvarming og miljøendringene menneskeheten bidrar til. Vi trenger å ha en annen visjon om miljøproblemet, som krever mer enn bare å endre livsstil.

– Det er dit vi er kommet i dag. Jeg mener vi må endre livsstilen vår for å prøve å begrense skadene, og for å ta kontroll over endringene. Vi ser miljøendringer som utfordrer oss menneskeher til å forhindre en katastrofe. Å endre livsstilen vår betyr at vi også må endre vår måte å se på naturen. Å se hva som er rundt oss med «infrarøde øyne» tror jeg kan bidra litt til å bevisstgjøre oss om en å jobbe for en bedring av miljøet.

– Noe som alltid er trigger meg når jeg ser bilder jeg liker, er det samme spørsmålet: hva er det med disse bildene som får meg til å betrakte noe på en ny måte?

– Ja, det er det som er poenget. Det er å oppdage de daglige omgivelsene på en annen måte. Og kanskje endre hvordan vi ser på naturen.

– Når du stilte ut disse bildene, hvilken størrelse er de printet?

– Bildene på utstillingen er 55 x 37,5cm. De selges også gjennom min nettbutikk i andre størrelser med ekthetsbevis. 

Terrasser. Torre de Moncorvo, Portugal (Foto: José L. Diniz)

 

– Utstillingen har til nå vært vist flere steder i Portugal, og det jobbes med enda flere etter sommeren.

På José L. Diniz’ nettsider kan du også ser andre typer bilder enn infrarøde. Han har samlinger med nattbilder, arkitektur, landskap, industri og monokrom. Og en interessant samling med «lysmaling», en mulighet han har utforsket gjennom sitt samarbeid med Olympus / OM System.

På nettsidene kan du også se eksempler fra hans bøker, og fra hans mange bidrag til magasiner. Dessuten litt om hans bakgrunn som fotograf. Sidene er primært på portugisisk, men lar seg enkelt oversette i nettleseren.

Gjennom sitt selskap Photographylia tilbyr Diniz også kurs og opplæring, og kan blant annet skreddersy workshops i Portugal, også på engelsk.

Se hele artikkelen med alle bildene og tips om infrarød fotografi i Fotomag nr. 2 - 2024. Artikkelen er gratis å lese.


José L. Diniz 

José L. Diniz er fotograf og faglærer med høyere grad i design og visuell kultur (Fotografistudier).

Han har også jobbet som journalist med spesialisering i fotografering, som sjefredaktør for det portugisiske magasinet Super Photo Digital og medlem av EISA – Expert Imaging and Sound Association. Han har også samarbeidet med andre lokale referansemagasiner som O Mundo da Fotografia Digital, Unibanco og National Geographic (Portugal), som fotograf og spaltist. Han har også utgitt flere bøker. 

Som lærer driver han workshops i Portugal og Spania, innen ulike emner som landskap, nattfotografering og lysmaling, fokusstabling og makro, og har samarbeidet med flere fotoutstyrsprodusenter, som: Canon, Olympus, Panasonic og Pentax.

Han er for tiden ambassadør og offisiell kursholder for OM System.

Se mer av José L. Diniz’ arbeider her: