[Dette er en kortversjon av testen i Fotomag nr. 4 - 2017, som du kan lese her.]

Noen sverger til lange teleobjektiver, andre kan ikke ta med kamera uten en vidvinkel. Det handler om hva man er interessert i å fotografere, og hvordan man ser bilder. Sigma tilgodeser behovet for ekstremt lyssterke objektiver med sine Art-objektiver med fast brennvidde, der 24 mm f/1.4 Art er ett av tre vidvinkelobjektiver med f/1.4 lysåpning ved siden av 20 mm f/1.4 Art og 35 mm f/1.4 Art . 

24 mm er et anvendelig vidvinkelobjektiv. Ikke så ekstremt at det er direkte vanskelig å bruke, men likevel dekker vinkelen de aller fleste behov i små rom, i naturen og ute i byarkitekturen. Samtidig innbyr det til generell fotografering og reportasje med sitt store område som lett kan beskjæres.  

Sigma 24 mm f/1.4 Art er på samme måte som de øvrige i serien bygget kraftig og fremstår som svært solid og med stor kvalitetsfølelse. Her er vekten lagt på optiske kvaliteter, det er få finesser ellers. Her får du ingen bildestabilisator eller mekanisk blenderring, den eneste fysiske kontrollen utover fokusringen er en AF/MF-bryter. 

24-millimeteren leveres med en avtagbar solblender, deksler foran og bak og i et solid polstret futteral, slik vi er vant med fra Sigmas prestisjeserie.

Konstruksjon. Objektivet er konstruert med 15 linseelementer i 11 grupper og ni avrundede blenderlameller. To asfæriske elementer, og syv elementer av spesielt lavtspredende glass korrigerer for optiske feil. Fokusringen glir lett og helt jevnt, og motstanden er perfekt. Det er ingen blenderring, men objektivet har en avstandsskala i et vindu, med markering av dybdeskarphet ved f/8 og f/16. Objektivet veier 665 gram, som ikke er avskrekkende for et så lyssterkt vidvinkelobjektiv. Bildevinkelen på APS-C-format tilsvarer hhv. 36 mm (Nikon) og 38,4 mm (Canon).

Skarphet. Skarpheten i sentrum er også her imponerende god selv ved f/1.4 og fullformat, og bare ytterst i hjørnene bør du blende ned til f/2.8 for å få helt jevn skarphet over hele bildeflaten. På APS-C-format er skarpheten meget høy i sentrum fra største blender, men faller av fra f/11 pga. diffraksjon. Fra f/2.8 til f/11 er objektivet ekstremt skarpt over hele bildeflaten, og diffraksjon begrenser bare ubetydelig ved f/16. I APS-C-format utnyttes ikke oppløsningen like godt, men vi opplever skarpheten som meget bra.

Fortegning. Imponerende godt korrigert for optisk fortegning for en så lyssterk 24 mm. Ubetydelig tønneformet fortegning på fullformat, og knapt synlig. På APS-C-format er fortegning naturlig nok enda lavere. I dag er også fortegning lett å korrigere.

Bokeh. Også dette objektivet har kort nærgrense og viser med på f/1.4 at vakker bokeh også kan ses på en kraftig vidvinkel.

Lystap. Dette er objektivets eneste virkelig svake side. Lystapet i kantene på f/1.4 er svært høyt, nesten 3 lystrinn. Det bedrer seg raskt til f/2.8 og er nærmest borte ved f/4. Ved APS-C-format er lystapet synlig på f/1.4, nedblendet til f/2.0 i praksis borte.

Fargebrytningsfeil er svært enkelt å korrigere i software. Dette objektivet er nærmest fritt for slike feil og klart bedre enn vanlig i denne klassen.

Fokusering. Hurtig og stillegående autofokus og manuell mekanisk fokus. Autofokus kan overstyres fysisk hele tiden, eller med egen bryter.

Prisen. Sigma 24 mm f/1.4 Art er svært prisgunstig hvis du skal ha en så lyssterk vidvinkel. Det koster bare litt mer enn Samyangs 24 mm f/1.4, som bare har manuell fokus. Det koster vesentlig mindre enn både Canons og Nikons konkurrenter.

[Les flere artikler og tester i Fotomag nr. 4 - 2017.]

FM4-17_COVER_400px.jpg