Test av RF 15–35mm F2.8L IS USM og 24–70mm F2.8L IS USM kommer senere, men førsteinntrykket er meget bra. Det er verd å merke seg at alle de tre objektivene har fått en oppgradert 5-trinns bildestabilisator. Vi har rukket å se nøyere på telezoomen RF 70–200mm F2.8L IS USM, som skiller seg fra sine forgjengere til speilrefleks på flere måter.   

Det er bare vel ett år siden EF 70–200mm F2.8L IS USM III kom. Denne er 370g tyngre og hele 53 mm lengre, men da må det også sies at RF-utgaven blir lengre når du zoomer. Det er likevel åpenbart en fordel å spare nesten 400 gram og hele 5 cm i kamera­baggen.

RF-utgaven har to av de nye lineære nano-USM AF-motorene, nærgrense på bare 70 cm, for meget gode maks. 0,23x forstørrelse. Det har også 9 runde blenderlameller og avtagbart stativfeste. Som andre RF-objektiver har det også  kontrollring, fokusbegrenser, bryter for AF/MF, og tre-modus optisk bildestabilisator. 

Vi tok ikke objektivet fra hverandre, men det har Roger Cicala og Aaron Closz hos Lensrentals gjort, og de påpeker blant annet at selv om dette RF-objektivet bruker plastdeler, virker det mer solid enn tilsvarende objektiver med metalldeler.

Konstruksjon. Solid bygget i plast og metall og værbeskyttet med pakninger i alle overganger. Fokuseringen er innvendig, men objektivet blir lengre ved zooming. Innerst mot kameraer er en kontrollring som kan programmeres til justering av eksponeringskompensasjon, lukkertid, blender eller ISO. Objektivet har ingen blender- eller fokusskala. Konstruksjon med 17 elementer i 13 grupper, inkludert 4 UD-elementer og 2 asfæriske, og det bakre asfæriske elementet har «Subwavelength coating» (SWC), som eller benyttes mest i avanserte vidvinkelkonstruksjoner. Front- og bakelementet er fluorbelagt for å beskytte mot smuss og vann.

70-200_Front_Slant_for_Dev_Announcement.jpg

Skarphet. Imponerende skarpt ved alle brennvidder, og eksepsjonelt skarpt kant til kant fra f/2.8 ved korte og middels brennvidder. Ved 200mm tjener objektivet på 1–2 trinn nedblending. Kantskarpheten er eksepsjonelt god over hele zoomområdet fra f/5.6 til ca. f/13, der diffrraksjon begynner å gjøre seg gjeldende. Nærgrensen er god med kun 70 cm.

Fortegning. Dette blir korrigert automatisk med profiler, men selv uten korrigering er det bare svak tønnefortegning ved 70mm, som gradvis går over til beskjeden putefortegning mot 200mm.

Bokeh. 9 avrundende blenderlameller og kort nærgrense gjør det lett å få uskarpe forgrunner og bakgrunner. Lyspunkter utenfor fokus tegnes svært fint, og objektivet egner seg bra som portrettobjektiv. 

Lystap. Også lystap blir digitalt korrigert, og er i snitt ca. 1 trinn ved f/2.8 – litt mindre ved kortere brennvidder. Ved f/4 og f/5.6  er det borte. 

Fargebrytningsfeil. Korrigeres digitalt, men er også meget godt korrigert optisk. Vanskelig å se i testbilder med JPEG.

Fokusering. Ekstremt hurtig og stillegående fokusering, og meget nøyaktig. Elektronisk styrt, men likevel presis og forutsigbar ved filming.

Bildestabilisering. Den 5-trinns bildestabilisatoren nærmest overflødiggjør stativet for mange typer fotografering. Den nye «modus 3» er bare effektiv når du tar bildet, den stabiliserer ikke søkerbildet.

Prisen er en god del høyere enn tidligere utgaver, og vil nok avskrekke noen, men Canon har levert en klart forbedret profesjonell telezoom, som også er lettere og kortere når zoomen står på 70mm.