(8. mars 2024: Saken er oppdatert med flere filmsimuleringer.)

Mange fotografer som bruker Fujifilm blir fascinert av disse filmsimuleringene, og bruker dem aktivt. Du kan bruke filmsimulering både når du tar JPEG-bilder, HEIF-filformatet og råfiler (RAF). Men med råfiler, er du henvist til hvordan programvaren som konverterer filen støtter filmsimuleringene. SIste versjon av Adobe Photoshop og Lightroom har noen begrensninger der, bl.a. støttes ikke den spesielle Eterna Bleach Bypass, med svært dempede farger og nesten nostalgisk preg.

Vi tar stadig nye testopptak med FujifilmX100 VI, og bilder med filmsimuleringer står selvsagt på programmet. Her viser vi noen eksempler, og inviterer leserne til å bedømme dem selv, og gjerne gi sin mening i kommentarfeltet.

Alle bildene er 8-bit JPEG- eller 10-bit HEIF-filer rett fra kameraet, bare skalert ned til nettsidestørrelse (originalene er på 40 MP), og noen av bildene er beskåret lett.

Provia (Standard) Simulerer den profesjonelle diasfilmen Provia 100F, med nøytrale farger og godt egnet til de fleste typer opptak.

 

Blant filmsimuleringene i X100 VI finner vi fem negative fargefilmer, fire diapositive fargefilmer, to filmatiske fargeprofiler, en sepia-simulering, samt to monokrom-profiler, der  begge kan benyttes også til å simulerer hhv. gul-, rød- og grønn-filter. 

 

Reala Ace er den nyeste filmsimuleringen, en allround-film med nøyaktig fargegjengivelse, og høy kontrast.

 

Filmsimuleringen Classic Chrome er langt på vei en gjengivelse av Kodachrome-preget, men det kan ikke Fujifilm opplyse om, siden Kodachrome er et Kodak-varemerke. Her har vi et eksempel med med Classic Chrome:

 

Classic Chrome. Kodachrome-ish.

 

Classic Neg er basert på Fujifilm Superia, en negativ fargefilm for dagslys med naturlige hudtoner:

 

Classic Neg er basert på Fujifilm Superia, en fargenegativfilm med høy kontrast og redusert fargemetning.

 

Eterna Cinema er laget spesielt med tanke på spillefilmpreg, og godt egnet til videoopptak der du bruker bildene rett fra kameraet. Slik ser Eterna Cinema ut:

 

Eterna Cinema. Avdempede, filmatiske farger.

 

X100 VI har også den spesielle varianten Eterna Bleach Bypass. Jeg tenker meg at den gir en slags “Verfremdungseffekt” som skaper avstand til det realistiske:

 

Eterna Bleach Bypass – tydelig avvikende med lav fargemetning og høy kontrast i skyggepartiene.

 

Velvia er den digitale versjonen av den kraftig fargemettede diasfilmen Fujifilm Velvia, med særlig sterke farger som fremhever naturlige farger. Velvia ser slik ut:

 

Velvia. Preget av høy fargemetning og høy kontrast, med vekt på blå og grønne toner.

 

Pro Neg Std er som man forstår en profesjonell negativ fargefilm, og godt egnet til f.eks. studiofotografering.  Filmen har en myk toneskala og stort omfang av hudtoner:

 

Pro Neg Std. Myk fargeskala og toneomfang.

 

Pro Neg Hi har litt hardere toneskala enn Pro Neg Std. En profesjonell negativ fargefilm, bedre egnet til portretter der ikke lyset er like kontrollert. Rike skygger selv med flatt lys:

 

Pro Neg Hi. Gir mer kontrast og smell i fargene, og yter bedre i flatt lys.

 

Astia Soft er også en diasfilm i farger, som kombinerer naturlige hudfarger med kraftige himmel og grønnfarger, og egner seg godt til portretter og motebilder:

 

Astia Soft. Filmen for utendørs portrettfotografi. Beholder klare blåtoner, men har også stor hudtoneskala.

 

Acros Neopan er en moderne profesjonell sorthvitt-film, med høy kvalitet, svært finkornet og fin gradasjon. Kan kombineres i kameraet med simulering av gul-, rød- og grønnfilter. 

 

Acros er en realistisk sorthvitt-simulering med rike skyggedetaljer, fine korn på lav ISO, grovere på høy ISO. En sorthvitt-simulering med realistisk filmpreg. Her uten filter. 

 

Her er den klassiske Monochrome- /sorthvitt filmsimuleringen, med avstemt konvertering av fargene til gråskala. Også denne kan kombineres i kameraet med simulering av gul-, rød- og grønnfilter.

 

Monochrome, også her uten filter, er den klassiske digitale sorthvitt-simuleringen.

 

Kameraet har selvsagt også innebygd simulering av monochrome-bilder med sepia-toning. Det er flere måter å lage tonede bilder enn vi kan gjøre rede for, men sepia er kanskje den vanligste.

 

Sepia, den klassisk rødbrune monochrome-teknikken som kan simulere både blekket fra sepiablekkspruten og alderspåvirkede sorthvitt-bilder.

 

Blant de filmsimuleringene vi ennå ikke har benyttet, er Nostalgic Neg, en fargefilmsimulering som passer godt til å gjengi bilder med album-preg.

Vi kommer tilbake med fyldig test i Fotomags digitale påskeutgave som kommer i mars. Du kan også lese vårt førsteinntrykk av Fujfilm X100 VI, se bildeeksempler og vårt første videoeksempel.